Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Redakcja Propertydesign.pl
10 sty 2018 09:57

4DD 2018: Tomasz Bradecki o współczesnym projektowaniu obiektów muzealnych

- Współczesne obiekty muzealne same w sobie są eksponatami. Granica pomiędzy eksponatem, a jego „obudową” się zaciera – uważa Tomasz Bradecki ze studia BB Architekci. Projektant będzie jednym z prelegentów sesji "Architektura, która edukuje.", która odbędzie się w katowickim Spodku podczas 4 Design Days 2018.

Muzealny klasyk, czyli tabliczka "Prosimy nie dotykać eksponatów" odchodzi powoli do lamusa. Jak dziś się projektuje nowoczesna muzea na świecie?

Współczesne muzea przestały być tylko przestrzenią na ekspozycję - współczesne obiekty muzealne same w sobie są eksponatami lub też jak kto woli „wyrażają” poprzez architekturę to, co będą eksponowały. Z tego też powodu projektowanie muzeum nie może być realizowane tradycyjnie jako projektowanie architektury tworzącej klasyczne trio: trwałość, użyteczność i piękno. Być może użyteczność w tym kanonie można zdefiniować jak możliwość efektownej prezentacji tematu'? Z kolei piękno w przypadku muzeów nabiera nowego znaczenia: w wielu przypadkach podziemnych części muzeów nie możemy zobaczyć z zewnątrz. Są też muzea, które swoją ekspozycję prezentują poprzez rzeźbiarskie i pomysłowe zagospodarowanie terenu np. Muzeum - miejsce pamięci w Bełżcu, ale nie tylko. Granica pomiędzy eksponatem, a jego „obudową” się zaciera. Tutaj sprzyjają temu nowe technologie: niektóre wielkoformatowe ekspozycje interaktywne mogą dać więcej doznań niż niejeden klasycznie wystawiony eksponat.

Czy zauważył Pan wzrost jakości w projektowaniu obiektów muzealnych w Polsce? Który projekt muzeum z ostatnich lat zrobił na Panu szczególne wrażenie?

Dosyć duże wrażenie robią niedawno otwarte Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz Muzeum Historii Żydów Polskich. W obydwu przypadkach siła obiektów, ich znaczenie stają się rozpoznawalne jeszcze długo przed wejściem. To przykłady architektury, w której nic nie pozostaje przypadkowe: lokalizacja budynku oraz wejścia, zewnętrzna forma obiektu oraz architektura wnętrz: już w holu wejściowym doświadczamy tematu, który prezentuje muzeum. Ponieważ jestem urodzony na Śląsku to nie mogę pominąć Muzeum Śląskiego, które także swoją lokalizacją po dawnej kopalni Katowice oraz koncepcją realizacji większości ekspozycji pod ziemią dowodzą, że samo myślenie o projektach muzealnych uległo zasadniczej zmianie. Dobitnie podkreśla to fakt, że niektóre muzea udostępnia się zwiedzającym na długo przed realizacją ekspozycji: są na tyle zmysłowe, że uwodzą zwiedzających swoim wnętrzem. Należy przy tym zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie. Skala obiektów muzealnych uległa zmianie: muzea stają się większe, bardziej przestrzenne i to daje im zupełnie inne możliwości niż muzea, które znamy sprzed 20. i więcej lat.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH