• Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Redakcja Propertydesign.pl
18 sty 2018 14:33

Anna Vonhausen, prelegentka 4DD: Design powinien być funkcjonalny

Balans pomiędzy estetyką a funkcjonalnością jest według nas bardzo ważny. I tego pilnujemy, pochylając się nad kolejnymi projektami - mówi Anna Vonhausen, dyrektor kreatywny firmy VANK. Podczas 4 Design Days Anna Vonhausen weźmie udział w sesji "Car design - trudna sztuka projektowania samochodów nad Wisłą".

Property Design: W którą stronę zmierza design nad Wisłą – w stronę estetyki, sztuki dla sztuki czy może w stronę funkcjonalności?

Anna Vonhausen: Z pewnością nie sztuki dla sztuki, bo tym się przecież design od sztuki różni, że jest - a przynajmniej powinien być - również funkcjonalny. Natomiast balans pomiędzy estetyką, a funkcjonalnością jest według nas bardzo ważny. I tego pilnujemy pochylając się nad kolejnymi projektami. A więc jeśli biurko do pracy to funkcjonalne, ale również piękne. Jeśli ścianki lub boksy akustyczne to wykorzystujące grafikę lub geometrię  ale i walory foniczne struktury diamentu. Jeśli fotel obrotowy to spełniający wymogi i preferencje różnych użytkowników, ale zarazem wyrazisty, dopieszczony w każdym detalu oraz wizualnie dopasowany do potrzeb współczesnego użytkownika. Przykładem może tu być nasz najnowszy fotel obrotowy VANK_V6, przy projektowaniu którego inspirowaliśmy się car designem i tym, co nas z branżą motoryzacyjną łączy – wykorzystaniem aluminium.

Jakie możliwości niesie ze sobą aluminium w kontekście najnowszych technologii w designie, a konkretnie - w kontekście projektowania siedzisk? 

W przypadku projektowania foteli obrotowych, sprawdzają się zarówno właściwości aluminium jako materiału, jak i jego srebrzystość, która dla nas - miłośników technicznego designu - jest ważnym atutem. A jako materiał aluminium jest trwałe, co w przypadku foteli do pracy, wiąże się z dużym atutem. Umożliwia po prostu dłuższe i bardziej komfortowe użytkowanie fotela. Z podobnych powodów metal ten jest bardzo popularny w motoryzacji, gdzie jeszcze jego lekkość jest równie nieocenioną cechą. Warto zwrócić uwagę, że obecnie aluminium to trzeci najpopularniejszy materiał konstrukcyjny na świecie i nic nie wskazuje, że odda ono swoją pozycję. Przeciwnie, może jeszcze – w czasach, gdy zaczynamy rozumieć, jak ważne są choćby aspekty ekologiczne – podnieść swoją pozycję w tym światowym rankingu.

Rosnąca popularność aluminium jako materiału konstrukcyjnego w bardzo wielu branżach ma swoje realne uzasadnienie. Kiedyś wykorzystanie tego metalu, pozyskiwanie go w pierwotnej formie, było bardzo energo- i kosztochłonne. Kiedy jednak opracowano technologię wykorzystania aluminiowych odpadów, których jest – bądźmy szczerzy – bez liku, aluminium wróciło do łask. Powstał więc swoisty obieg zamknięty, w którym dochodzi do przetwarzania zużytych produktów, w nowe. A ponieważ trzynasty pierwiastek nie traci przy tym swoich właściwości, obieg ten może trwać bez końca!

Jak to dzieje, że szlif aluminium widać też innych formach VANK? 

W przypadku naszych najnowszych produktów, jakimi są boksy akustyczne VANK_wall i VANK_mello, aluminium akurat nie ma swojego zastosowania, natomiast skupiamy się na tym, by pozyskać jak najlepsze właściwości akustyczne boksu konstruując odpowiednią bryłę, dobierając materiały konstrukcyjne i tkaniny tak, by podnosić jego walory foniczne. Podobnie, jak w przypadku korzystania w projektowaniu z aluminium, potrzebna jest tu dyscyplina i precyzja projektowa, a także znajomość właściwości materiałów, z których produkujemy meble VANK. Zresztą ta precyzja jest również elementem, który zbliża nas do projektantów samochodów. Szlif aluminium obrazuje inżynierskie podejście VANK w projektowaniu technicznie dopracowanych produktów. 

Więcej w tym temacie Anna Vonhausen opowie na 4 Design Days 2018, które odbędzie się 15-18 lutego 2018r. w katowickim Spodku.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH