Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Budować emocje – to główne zadanie światła. O projektowaniu oświetlenia na 4 Design Days

Zobacz galerię [9 zdjęć]

Budować emocje – to główne zadanie światła. O projektowaniu oświetlenia na 4 Design Days
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Redakcja Dobrzemieszkaj.pl
04 lut 2019 10:18

Budować emocje – to główne zadanie światła. O projektowaniu oświetlenia na 4 Design Days

Każdy architekt wnętrz jest także projektantem oświetlenia – nie da się tych dwóch funkcji od siebie oddzielić. I każdy powinien pamiętać, że wszystkie dobre projekty zaczynają się od analizy potrzeb użytkowników. Takie wnioski płyną z „oświetleniowej” dyskusji, która odbyła się w trakcie drugiego dnia 4 Design Days 2019.

Wraz z rozwojem technologii LED światło stało się częścią architektury. To doskonałe narzędzie dekoracyjne – sposób na wyróżnienie się, przyciągnięcie uwagi klientów i prestiż. Ale aby oświetlenie faktycznie spełniało swoją rolę, należy je odpowiednio zaprojektować. Jakie są najważniejsze zasady?

- Projektowanie oświetlenia wiąże się w pierwszej kolejności ze starannym przeanalizowaniem potrzeb użytkowników – mówiła Justyna Smolec, architekt wnętrz. – Każdy projektant musi wiedzieć, jak inwestor funkcjonuje w domu i jakie oświetlenie mu w związku z tym zaproponować. Człowiek jest przy tym tak ukształtowany, że najlepiej czuje się w świetle ciepłym, dlatego najpierw trzeba zaplanować odpowiednią barwę i temperaturę światła, a dopiero w drugiej kolejności myśleć o jego formach – dodała.

Rola oświetlenia jest szczególnie ważna w krajach, w których – tak jak w Polsce – znaczący jest udział oświetlenia sztucznego, zgodzili się wszyscy uczestnicy dyskusji. O międzynarodowych doświadczeniach opowiadał też pochodzący z Włoch Salvatore Pugliarelli:

- Każda nacja, każda kultura preferuje trochę inny rodzaj światła. Jest to związane przede wszystkim z ekspozycją na światło wynikającą z uwarunkowań geograficznych. Pochodzę z Włoch, ale od wielu lat mieszkam w Niemczech i dobrze widzę, w jak różny sposób Włosi i Niemcy postrzegają oświetlenie. Włosi, zwłaszcza ci z Południa, są przyzwyczajeni do silnych źródeł światła w domu – zwyczajnie dlatego, że słońce świeci tam bardzo mocno. Z kolei Niemcy preferują delikatniejsze oświetlenie, odwzorowujące to, co widzą za oknami tego dość zimnego przecież kraju – wyjaśniał Salvatore Pugliarelli, który podkreślał także, że światło to najważniejszy detal każdego wnętrza. – Idealną sytuację mamy wówczas, dodał Salvatore Pugliarelli, kiedy oświetlenie może się zmieniać w ciągu dnia dokładnie tak, jak zmieniają się potrzeby użytkownika.

Pozytywne oddziaływanie ciepłej temperatury oświetlenia podkreślał również Grzegorz Goworek, architekt, właściciel pracowni STUDIO O organic design.
- Jako architekt i użytkownik oświetlenia zdecydowanie preferuję ciepłą barwę światła. To światło do życia, barwa prawdziwego serca domu – jadalni czy salonu. Bardzo się cieszę, że obecne trendy tak podkreślają rolę odpowiedniej temperatury oświetlenia – dodawał.

Janusz Baran, dyrektor oświetlenia i koordynator marketingu w firmie MaxFliz odnosił się z kolei do świadomości dotyczącej oświetlenia, która, jego zdaniem, znacząco się ostatnio zwiększa. Podsumował również najnowsze oświetleniowe trendy:
- Zasadniczo widzę obecnie dwa ważne trendy w oświetleniu – lampa jako element, który kompletnie odmienia wnętrze i wtedy niekoniecznie musi świecić, a po prostu pięknie wygląda. Drugi trend – sprzedajemy dobre samopoczucie, a forma jest przy tym mało istotna. Tutaj kluczowe znaczenie ma barwa. Klient często nie rozumie czego potrzebuje. Widzę ogromną rolę i architekta, i handlowców, aby pomóc mu to zrozumieć – mówił Janusz Baran.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH