Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Bartłomiej Pawlak (po prawej)  od 2014 r. prowadzi wraz z Łukaszem Stawarskim studio projektowe Pawlak & Stawarski.
Bartłomiej Pawlak (po prawej) od 2014 r. prowadzi wraz z Łukaszem Stawarskim studio projektowe Pawlak & Stawarski.
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Redakcja Dobrze Mieszkaj
04 maj 2017 13:40

Bartłomiej Pawlak: wyścig z czasem

Świat smartfonów i tabletów przyzwyczaja nas do częstych zmian, modyfikacji, i tego, że jeden obiekt może spełniać się w wielu zadaniach - mówi Bartłomiej Pawlak ze studia projektowego Pawlak & Stawarski.

Ken Robinson* w swoim wykładzie o edukacji dla TED (Technology, Entertainment and Design), komentuje zmieniającą się rzeczywistość słowami swojej 20-letniej córki, która nie widzi już sensu noszenia zegarka na ręku: „To jednozadaniowe urządzenie, po co mieć coś takiego?” (ang. It's a single-function device, how lame is that?).

W świecie elektroniki zegarki są wszędzie. Wcześniej, by wiedzieć, która jest godzina musieliśmy mieć jeden przy sobie, wyjaśnia Ken.

Świat smartfonów i tabletów przyzwyczaja nas do częstych zmian, modyfikacji, i tego, że jeden obiekt może spełniać się w wielu zadaniach. Sami stajemy się bardziej elastyczni na co dzień. W pracy czy w domu częściej adoptujemy się do nowych środowisk, uczymy się wielozadaniowości, szybciej odnajdujemy się w nowych okolicznościach. W rezultacie, by nauczyć się czegoś nowego, czasem okazuje się, że musimy oduczyć się czegoś innego.

Skoro sami jesteśmy nastawieni na ciągłe zmiany w funkcjonowaniu i adaptacji do zaistniałych sytuacji, to też od produktów oczekujemy więcej. Że podążą za naszymi zmianami, nauczą się współgrać i pozwolą na szybką reakcję. Produkty łączą się, a ich funkcje przenikają, mają być coraz sprytniejsze, robić więcej i łatwiej. Słowa klucze to „smart” i „customizacja”. Mądre i spersonalizowane, takie właśnie mają być dzisiejsze przedmioty. Wyzwaniem w tej sytuacji staje się stworzenie produktu powtarzalnego o unikatowych cechach, jednocześnie pozwalającego użytkownikowi na dopasowanie do swoich wyszukanych potrzeb. Podejmujemy to wyzwanie przy każdym projekcie. Zestaw Muto tworzyliśmy konsekwentnie budując najróżniejsze scenariusze i możliwości użytkowania, jednocześnie nastawiając projekt na nieznane! Tak by codzienność mogła dopowiedzieć całą resztę. Pozwala on na dowolność w czasie tworzenia aranżacji i swobodną zmianę w trakcie użytkowania.

To potrzeba decyduje o tym, jak finalnie zbudowany jest mebel.

Jednak największa zabawa czekała nas gdy powstawała kolekcja Nest. Pełen personalizacji zestaw dla dzieci i młodzieży, który dopasowuje się, zmienia i rośnie razem z dzieckiem. Dzieci najbardziej otwarte są na zmiany i poszukiwanie siebie. Mogliśmy więc dać im to, co zawsze chcieliśmy mieć i zapewnić możliwość budowania swojego otoczenia tak jak chcą – bez ograniczeń i kompromisów! To ich przestrzeń, ich azyl – tutaj powinny czuć się swobodnie, bezpiecznie, ale przede wszystkim „u siebie”.

By produkt był bardziej elastyczny i odpowiadał na wygórowane oczekiwania codzienności tworzymy go tak, by spełniał swoje zadania, ale był też otwarty na to, czego nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Starą maksymę „Mniej znaczy więcej”, dzisiaj możemy przeczytać inaczej. Mniej, czyli „niedookreślone”, pozostawione do interpretacji odbiorcy. Mniej wyspecjalizowanych elementów, a więcej takich, które możemy zaadaptować do własnych potrzeb, powoduje to, że nie stajemy się niewolnikami produktu i możemy żyć tak jak nam wygodnie. Nie ograniczamy naszych produktów. Mają być takie jak ich właściciele: sprytne, swobodne, otwarte na zmiany.

*Sir Ken Robinson jest uznanym w skali światowej pisarzem, mówcą i doradcą, liderem w dziedzinie rozwoju kreatywności, innowacyjności i zasobów ludzkich.

  • O autorze

    Bartłomiej Pawlak – absolwent Wzornictwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, asystent na macierzystej uczelni w Pracowni Projektowania Produktu I. Od 2014 r. wraz z Łukaszem Stawarskim prowadzi studio projektowe Pawlak & Stawarski (www.pawlakstawarski.com), które realizuje projekty we współpracy z przemysłem w kraju i za granicą. Współpracuje również z Concordia Design. W ich portfolio znajdują się projekty m.in. dla Mebli VOX, Alvo Medical, Envy Lighting, Narodowego Centrum Kultury. W studiu powstają projekty z zakresu designu, grafiki użytkowej, architektury wnętrz i wystawiennictwa, a ich realizacje były prezentowane na wystawach i festiwalach designu m.in. w Saint Etienne, Mediolanie, Brukseli, Berlinie, Frankfurcie, Warszawie, Cieszynie i Poznaniu.

 

 

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH