Forum Dobrego Designu, 7 grudnia 2016, dyskusja

Zobacz galerię [16 zdjęć]

Forum Dobrego Designu, 7 grudnia 2016, dyskusja "Cudze chwalicie, swego nie znacie – jak promować polskie wzornictwo i rzemiosło na świecie". Fot. Paweł Pawłowski
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Alicja Pietrowska
07 gru 2016 16:54

Cudze chwalicie, swego nie znacie. Czy polski design trzeba promować?

Jak promować polskie wzornictwo i rzemiosło na świecie? O tym dyskutowali uczestnicy debaty podczas Forum Dobrego Designu.

Czy łatwo być twórcą we własnym kraju? Jak pobudzić świadomość polskiej marki? Ile kosztuje polski design za granicą? -  na te i inne pytania starali się znaleźć odpowiedź uczestnicy dyskusji  "Cudze chwalicie, swego nie znacie – jak promować polskie wzornictwo i rzemiosło na świecie".

Dyskusja, podobnie jak wszystkie poprzednie zgromadziła wielu uczestników. Goście z uwagą przysłuchiwali się opiniom dyskutantów, którzy z entuzjazmem dzielili się swoją wiedzą zawodową oraz doświadczeniem.

Izabela Banaś - Główny Specjalista w Departamencie Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach w PARP, Barbara Krzeska z Instytutu Adama Mickiewicza, Krystian Kowalski  - projektant w firmie Krystian Kowalski Industrial Design oraz Józek Madej z musk collective design, wymieniali swoje opinie i wiedzę zgromadzoną poprzez lata pracy, w szeroko pojętej branży projektowania i designu. Dyskusję poprowadziła Ewa Gołębiowska – dyrektor, Zamku Cieszyn, który poprzez różnorodne działania od lat propaguje rozwój innowacyjnej przedsiębiorczości poprzez wykorzystanie potencjału polskiego wzornictwa.

Poruszono wiele interesujących zagadnień w tym temacie, nie było jednak żadnych wątpliwości, iż dobry design jest skutecznym narzędziem podnoszenia konkurencyjności firm, instytucji, miast, a nawet całych regionów. Z perspektywy PARP design to jedno z narzędzi, które pomaga rozwijać firmę. Tym bardziej, że wiemy iż wiele firm wciąż nie czuje potrzeby by inwestować we wzornictwo. - powiedziała Izabela Banaś. 

Józef Madej zaznaczał jak ważna jest ciągła praca nad rozwojem produktu, jego innowacyjności, a w konsekwencji całej marki. Rozmawiamy tu o promocji polskiego designu za granicą, ale pytanie brzmi, czy jest to akurat tak bardzo ważne? W Polsce jest jeszcze wiele do zrobienia, zleceń dla projektantów nie brakuje – i są na to pieniądze. Firmy, które decydują się na wydawanie na współpracę z designerem wiedzą, że jest to inwestycja i wydatek, który w ostateczności się opłaci.

Opinię tą potwierdził Krzysztof Kowalski. Projektant podkreślił, że choć na świecie są tysiące polskich produktów, to mało kto wie, że są z Polski, dlatego w procesie budowy silnej pozycji polskich marek, bardzo ważna jest pomoc instytucji rządowych. Z własnego doświadczenia wiem, że tym co pracuje na promocję i pozycję projektanta w Polsce są wdrożenia. To one sprawiają, że twórca staje się rozpoznawalny i producenci interesują się jego pracą. Może więc ze strony rządowej wskazane by było, aby zainteresować się rozwiązaniami, które by wspierały współpracę projektantów i producentów. 

 

 

 

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

CZYTAJ WIĘCEJ