W dyskusji  pod hasłem „Design a przeszłość” udział wzięli: Krystyna Łuczak-Surówka (moderator debaty), Lubomira Trojan, Magdalena Chojnacka, Katarzyna Herman-Janiec, Łukasz Pastuszka i Jakub Majewski.

Zobacz galerię [11 zdjęć]

W dyskusji pod hasłem „Design a przeszłość” udział wzięli: Krystyna Łuczak-Surówka (moderator debaty), Lubomira Trojan, Magdalena Chojnacka, Katarzyna Herman-Janiec, Łukasz Pastuszka i Jakub Majewski.
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Anna Usakiewicz
18 gru 2014 10:06

Design a przeszłość – relacja z debaty na Forum Dobrego Designu

O przeszłości i tożsamości, znaczeniu tradycji i stylu polskim rozmawiali uczestnicy debaty „Design a przeszłość. Jak nawiązać inteligentny dialog z tradycją i jak dzięki niej osiągnąć sukces we współczesnym świecie?” podczas 2. edycji Forum Dobrego Designu.

Znaczenie lokalnej tradycji, historii, świadomości własnej odrębności jako siła w zglobalizowanym świecie designu. Dlaczego Polacy pokochali styl retro i vintage we wnętrzach, co moda ta oznacza dla projektantów wzornictwa, architektów i twórców wyposażenia? Design polski a reszta świata: czy wzorujemy się na innych krajach czy kreujemy własną tożsamość, czy polski design posiada własny charakter? Czy istnieje styl polski? To zagadnienia poruszane podczas sesji.

W dyskusji wzięli udział: Magdalena Chojnacka – projektant wzornictwa, założyciel pracowni Bongo Design; Katarzyna Herman-Janiec – projektantka wzornictwa, stworzyła markę Protein Design; Jakub Majewski, Łukasz Pastuszka, Moomoo Architects – architekci, projektanci wzornictwa, projektanci wnętrz; Lubomira Trojan - z wykształcenia etnolog i antropolog kultury, od siedmiu lat związana z Zamkiem Cieszyn – regionalnym centrum dizajnu. Moderatorem debaty była Krystyna Łuczak-Surówka – historyk i krytyk designu, autorka tekstów o designie, kuratorka wystaw.

Dyskusja oscylowała wokół zagadnień związanych z tradycją, tożsamością, dziedzictwem przeszłości. Rozmawiano m.in. o polskim designie, jego historii, osiągnięciach i wpływie na współczesne projektowanie oraz twórczość młodych projektantów i architektów.

Krystyna Łuczak-Surówka przywołała klika ważnych dla polskiego designu wydarzeń oraz osiągnięć z okresu dwudziestolecia międzywojennego oraz lat 50-tych XX wieku, wskazując na ogromny potencjał polskiego projektowania, który obecnie współczesny design odkrywa.

Szeroko omówiono m.in. zagadnienie tożsamości designu i zastanawiano się nad tym czym jest tradycja. Lubomira Trojan podkreślała, że obecnie odczuwamy brak tożsamości związany z globalizacją, jednak pozytywnym skutkiem tego jest powrót do tradycji. Przykładem tego jest tzw. etno design, który jest wspólnym światowym trendem, a fakt, że polscy projektanci za nim podążają wskazuje na spójność trendu.

Poszukiwano również odpowiedzi na pytanie skąd bierze się zainteresowanie młodych twórców tradycją i rzemiosłem. Zdaniem Katarzyny Herma-Janiec, źródłem tego zainteresowania jest potrzeba relacji międzyludzkich, relacji między projektantem a wykonawcą, a także między projektantem a konsumentem. Świadomi odbiorcy chcą wiedzieć kto stoi za projektem, jak jest jego historia. Z kolei projektant może nadać swojej pracy bardziej ludzki wymiar.

Uczestnicy dyskusji zastanawiali się także czy istniej styl polski i jakie czynniki mają wpływ na jego kształt. Wśród nich wymieniano historię, tradycję, ale również ekonomię. Łukasz Pastuszka zwrócił uwagę także na styl życia i przyzwyczajenia Polaków, które sprawiają, że przekładanie na nasze warunki stylu typowego dla innej kultury po prostu nie sprawdza się; nie przystaje do naszych przyzwyczajeń, naszej kultury, sprawia, że przestrzeń życiowa staje się niefunkcjonalna.

Tradycja, cechy narodowe, kultura i przyzwyczajenia to także powody, które były wymieniane w odpowiedzi na pytanie dlaczego Polacy pokochali styl vintage. 

 Fot. Bartosz Jarosz

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

CZYTAJ WIĘCEJ

Partner Główny

Partnerzy

Partnerzy Wspierający