V Forum Dobrego Designu. Sesja: Ewolucja wzornictwa. Czy ogranicza nas tylko wyobraźnia? Fot. Piotr Waniorek.

Zobacz galerię [30 zdjęć]

V Forum Dobrego Designu. Sesja: Ewolucja wzornictwa. Czy ogranicza nas tylko wyobraźnia? Fot. Piotr Waniorek.
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Redakcja
06 gru 2017 13:24

FDD: ewolucja wzornictwa - czy ogranicza nas tylko wyobraźnia?

Jakie kierunki wyznaczają dzisiaj przyszłość designu w Polsce i na świecie? O tym dyskutowano w trakcie sesji dyskusyjnej "Ewolucja designu" w trakcie Forum Dobrego Designu 2017.

Panel dyskusyjny poprzedziła prezentacja firmy Schattdecor, producenta dekorów dla rynku masowego, pt. Ageless Living. Dla kogo będziesz projektować jutro? poprowadzona przez Miłosza Matelskiego, menedżera designu i marketingu od 9 lat związanego z marką Schattdecor oraz architekt wnętrz Joannę Misun. Głównym zagadnieniem wykładu była koncepcja nowej grupy konsumentów - osób Ageless Living, czyli aktywnych, nowoczesnych ludzi po pięćdziesiątce. 

Na pewno znacie Państwo wiele osób po pięćdziesiątce, które są bardzo aktywne zawodowo, które mają dużo planów na przyszłość, pasje, zainteresowanie i – że tak powiem – nie składają broni. Czy rzeczywiście te osoby są stare? Bo jak pokazują media, mamy wielki rozstrzał, rozdwojenie rzeczywistości – pytała Joanna Misiun. Wtórował jej Miłosz Matelski: – Problem tkwi w tym, że te osoby, które są pełne pasji, bardzo ambitne, młode duchem, tak naprawdę czują się pomijane, niedoceniane przez branżę, przez producentów, przez usługodawców. Zarówno w kontekście komunikacji, jak również oferty oraz nawet wzornictwa. Kierujemy się stereotypami bardzo nieprzystającymi do rzeczywistości. Jedyny przekaz jaki kieruje się obecnie do osób 50+ to są zalecenia: siedź, nic nie rób, pora na wnuki. Nie zapomnij o tabletkach! – dodawał.

Przedstawiciele Schattdecor przytoczyli dane Mec Global oparte na dwumiesięcznej analizie reklam telewizyjnych, według których zaledwie 5% bohaterów tych reklam to osoby po pięćdziesiątce. Co więcej, 30% tych osób to babcie i dziadkowie, a 20% boryka się z chorobą lub bólem. Jako swoisty kontrast Joanna Misiun i Miłosz Matelski przytoczyli również prognozy GUS-u, według których w 2025 roku aż 10 milionów Polaków będzie w wieku powyżej 60 lat. W roku 2035 – będzie ich już prawie 11 i pół miliona, co stanowić będzie ponad 1/3 społeczeństwa. 

Musimy wyłączyć nasze stereotypowe myślenie i zrozumieć, że przemiany demograficzne sprawiają, że pojmowanie starości trzeba przedefiniować na nowo. Osoby po pięćdziesiątce nie chcą zamykać się w swojej strefie komfortu, nie chcą osiadać na laurach. My, jako projektanci, również musimy zmienić swoje myślenie i zauważyć tę nową grupę konsumentów, którzy nadal są bardzo aktywni i nadal mają wysokie aspiracje – konkludowała Joanna Misiun.

Prezentacja była ciekawym wstępem i nadała ton dalszej dyskusji, w której, oprócz Joanny Misiun i Miłosza Matelskiego udział wzięli również: Izabela Banaś, koordynator projektu, Departament Analiz i Strategii PARP, Ewa Gołębiowska, dyrektor, Zamek Cieszyn, Wiktoria Lenart, projektantka, studio projektowe Lenart Niemiec, Dominika J. Rostocka, architekt wnętrz, designer, prezes i główny projektant w Creative Coop. Architects i Nikodem Szpunar, projektant, Studio Szpunar. Rozmowę moderowała redaktor merytoryczna Forum Dobrego Designu, Justyna Łotowska.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

CZYTAJ WIĘCEJ

Partner Główny

Partnerzy

Partnerzy Wspierający

Partner Instytucjonalny