V Forum Dobrego Designu. Sesja: Ewolucja wzornictwa. Czy ogranicza nas tylko wyobraźnia? Fot. Piotr Waniorek.

Zobacz galerię [30 zdjęć]

V Forum Dobrego Designu. Sesja: Ewolucja wzornictwa. Czy ogranicza nas tylko wyobraźnia? Fot. Piotr Waniorek.
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Redakcja
06 gru 2017 13:24

FDD: ewolucja wzornictwa - czy ogranicza nas tylko wyobraźnia?

Jakie kierunki wyznaczają dzisiaj przyszłość designu w Polsce i na świecie? O tym dyskutowano w trakcie sesji dyskusyjnej "Ewolucja designu" w trakcie Forum Dobrego Designu 2017.

Tematykę projektowania dla osób starszych chętnie podjęła Wiktoria Lenart, zwracając jednak uwagę na zupełnie inny jego aspekt.  – Wykładam na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w pracowni, która zajmuje się ściśle osobami starszymi, słabszymi. Zauważyłam wśród studentów, że coraz więcej z nich podejmuje się projektów skierowanych do osób starszych. Chciałabym jednak, abyśmy nie myśleli, że projektujemy dla osób starszych, tylko projektujemy dla wszystkich. W momencie kiedy to projektowanie przedmiotów stanie się oczywiste, proste, te przedmioty nie będą stygmatyzujące, będą po prostu piękne, użyteczne. Wtedy nie tylko osoby starsze czy słabsze będą ich używać, ale przede wszystkim my wszyscy i wówczas ta stygmatyzacja zniknie  – mówiła zdobywczyni iF Design Award.

W podobnym tonie wypowiadał się Nikodem Szpunar: Przytoczę przykład linii sof i narożników nad którą pracuję z jedną z firm. Myśląc o tych produktach planowaliśmy dwie wersje. Jedna z nich jest niska i bardzo głęboka, taka, że się na niej leży. Z drugiej natomiast łatwiej wstać. I nie jest to wcale myślenie o starszych osobach, tylko o tych ludziach, którzy wolą mieć komfortowy mebel, ale taki z którego nie jest trudno się "podciągnąć". Niekoniecznie trzeba myśleć o produktach dla starszych ludzi, tylko o funkcjach tych produktów: jak funkcjonuje ten mebel, jak się człowiek z nim obchodzi, jak z nim żyje – przekonywał projektant.

Z kolei Izabela Banaś przekonywała, że rynek osób 50+ jest już coraz częściej zauważany przez przedsiębiorców:  – Myślę, że większy problem jest w przekazie mediów, a nie w tym, że projektanci czy przedsiębiorcy nie zauważają tej grupy osób. Być może faktycznie dlatego, że patrzę z innej perspektywy. Dla mnie projektowanie jest narzędziem dla przedsiębiorców, żeby zwiększać swoją konkurencyjność. Ten problem jest bardziej problemem medialnym, gdzie uważamy, że piękno to jest młodość, to jest brak zmarszczek i chcemy pokazywać tylko takie osoby. A biznes myślę, że sobie tutaj świetnie poradzi i już swoją ofertę kieruje właśnie do takich osób.

– Istnieje problem komunikacyjny – zwracała z kolei uwagę na brak marketingu skierowanego do osób 50+ Izabela Misiun. – Analizowałam reklamy mebli w polskiej telewizji: tam nie ma osób po 50. Jedyny konsument wart uwagi to młode małżeństwo z dzieckiem, które chodzi do szkoły podstawowej. Jeżeli pojawia się w reklamie IKEA ktoś po pięćdziesiątce, to Pani która gra tam wredną teściową, krytykującą lampki w oknie. Klasyczny marketing mówi, że konsument istnieje do 49 roku życia. A my mamy potężną grupę konsumentów, która jest bardzo ciekawa i zupełnie nie wiemy co z nimi zrobić – podkreślała.

Przemiany demograficzne nie były jedynym tematem dyskusji. Prelegenci rozmawiali również o zmianach w preferencjach konsumentów i rosnącym zainteresowaniu usługą w przeciwieństwie do produktu. –  Do głosu doszło takie pokolenie, które woli wykupić film w Netflixie niż mieć go fizycznie, słuchać muzyki przez Spotify niż kupić płytę, wynająć mieszkanie zamiast zadłużać się na 40-lat. Co Państwa zdaniem ten trend zbierania doświadczeń, a nie produktów oznacza dla projektowania? Czy ta personalizacja zmienia myślenie o designie? – pytała swoich rozmówców Justyna Łotowska.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

CZYTAJ WIĘCEJ

Partner Główny

Partnerzy

Partnerzy Wspierający

Patronat Medialny