Sesja inauguracyjna rozpoczęła dyskusyjną część Forum Dobrego Designu. Prelegenci dyskutowali na tematy związane z projektowaniem w relacji do realiów rynkowych. Fot. Piotr Waniorek.

Zobacz galerię [10 zdjęć]

Autor: Anna Sołomiewicz
10 gru 2015 19:49

III Forum Dobrego Designu - relacja z panelu "Projektowanie a rynek"

Panel "Projektowanie a rynek" był wspaniałą okazją do zetknięcia się dwóch punktów widzenia – perspektywy projektantów oraz osób odpowiedzialnych za ich zatrudnienie.

Najważniejszą częścią III Forum Dobrego Designu były panele dyskusyjne. Sesję inauguracyjną, rozpoczynającą część panelową wydarzenia poprowadziła dr Krystyna Łuczak-Surówka, historyk i krytyk designu, wykładowca warszawskiej ASP. Jej rozmówcami byli: Piotr Voelkel, założyciel grupy Vox, polski przedsiębiorca, znawca sztuki i designu, Rafał Domaradzki, dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego w firmie Ceramika Paradyż, Tomek Rygalik, projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki, dyrektor kreatywny w firmie Paged, Paweł Jasiewicz, projektant i pedagog, założyciel Pracowni Jasiewicz oraz Bartłomiej Pawlak, projektant, mający na swoim koncie współpracę z takimi markami jak Meble Vox czy Concordia Design.

W toku dyskusji, prelegenci dzielili się swoimi spostrzeżeniami odnośnie pracy projektanta oraz pracy z projektantami. Zwrócili uwagę na fundamentalną rolę teamworku i rzucili wyzwanie sposobowi edukacji młodych, polskich projektantów, którzy nie są odpowiednio przygotowywani do pracy w zespole, będącej esencją projektowania. Paweł Jasiewicz z kolei zwrócił uwagę na odpowiedzialność leżącą po stronie osób zatrudniających projektantów, porównując tych ostatnich do tworzywa, które trzeba potrafić odpowiednio wykorzystać.

Uczestnicy panelu chętnie i odważnie rozmawiali o błędach, uznając zgodnie, że są one nieodłącznym elementem procesu projektowania, zwłaszcza jeśli chce się projektować rzeczy nowe, innowacyjne. Są również nieodłącznym elementem rozwoju samego designera, który wraz z nabywanym doświadczeniem w pracy jako projektant, uczy się na swoich błędach. Tomek Rygalik posłużył się anegdotą ze swojej kariery. Nawiązał do projektu hulajnogi z radiem, którą zaprojektował jako młody designer i której projektu nie podjąłby się obecnie z uwagi na jej niebezpieczeństwo dla dzieci.

O podejmowaniu ryzyka, które się opłąca i zatrudnianiu młodych projektantów zamiast znanych nazwisk sceny designu mówił z kolei Rafał Domaradzki, zwracając uwagę na praktykę, jaką stosuje Ceramika Paradyż. Firma stale współpracuje z młodymi projektantami, rozpoczynającymi swoje kariery.

Prelegenci rozmawiali także o wpływie konsumentów na powstające projekty i tym, jaką rolę w projektowaniu odgrywają ludzkie potrzeby. Piotr Voelkel mówił o wyborze przed jakim stają producenci – mogą oni po prostu wykorzystać ludzkie słabości i ułomności, sprzedając klientowi „substytut szczęścia” lub też starać się przekonać klienta, aby się zatrzymał i rozważył, że może zasługiwać na produkt mniej oczywisty, ale wybiegający w przyszłość, oznaczający rozwój.

Bartłomiej Pawlak z kolei zwrócił uwagę na coraz częściej spotykaną customizację. Produkty dziś projektowane są wielokrotnie tworzone tak, aby człowiek miał możliwość doboru własnych elementów produktu, dopasowania ich do siebie i swoich potrzeb. Jako daleko posunięty przykład podał swój telefon, który ma funkcję badania kształtu ucha w celu poprawy jakości dźwięku.

Choć tematem przewodnim była relacja Projektowanie a rynek, moderator panelu przekuła ją w konkluzję: Projektowanie i rynek. Rozmówcy zgodnie stwierdzili bowiem, że praca projektanta nie istnieje w oderwaniu od realiów rynkowych.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

CZYTAJ WIĘCEJ