Dobrzemieszkaj.pl - projektowanie, aranżacja wnętrz, wystrój mieszkania

Uczestnicy sesji inauguracyjnej: Elitarny czy masowy - jaki jest design? Fot. Paweł Pawłowski, Piotr Waniorek

Uczestnicy sesji inauguracyjnej: Elitarny czy masowy - jaki jest design? Fot. Paweł Pawłowski, Piotr Waniorek
  • Autor: Anna Sołomiewicz
  • 08 gru 2016 08:20 (aktualizacja: 09 gru 2016 14:51)

Każdy z nas potrzebuje designu

Elitarny czy masowy - jaki jest design? Tak brzmiało hasło przewodnie, pod jakim odbyła się pierwsza debata tegorocznego Forum Dobrego Designu. Przeczytajcie, o czym dyskutowali nasi goście.

Podczas sesji inauguracyjnej, moderowanej przez znaną dziennikarkę i prezenterkę telewizyjną, Urszulę Chincz, poruszono wiele ciekawych kwestii. Uczestnicy dyskutowali między innymi o roli designu w dzisiejszym świecie, starali się odpowiedzieć na pytanie, czy jest on odzwierciedleniem świata dookoła nas, czy może świat ten kreuje.

Bartosz Piwowarski, projektant, Designer Roku 2014, Szef Zespołu Wzornictwa w Pesa Bydgoszcz SA, przyznawał, że design w dużym stopniu jest usługą. Z kolei Jan Kochański, projektant, autor wielu nagradzanych projektów m.in. dla marki Menu, opowiadał o tworzeniu własnego świata, kiedy projektuje przedmioty. Designer zapytany o to, jak pogodzić modę na personalizację z produkcją masową i unifikacją produktów przekonywał, że na różnorodnym rynku jest miejsce dla każdego: "W dzisiejszym świecie rynek jest tak zdywersyfikowany, jest tyle różnych nisz, w które można się wpisać. Można projektować rzeczy, które odpowiadają różnym grupom odbiorców. Nie trzeba kierować produktu dla każdego."  

W podobnym tonie wypowiadała się również Maja Ganszyniec: Wydaje mi się, że nie ma już projektów dla każdego lub zdarzają się one bardzo rzadko. Nie ma statystycznego odbiorcy. Każda firma powyżej mikro-skali ma bardzo jasno określoną strategię i grupę docelową, prowadzi badania, śledzi trendy... Każdy projekt (nawet produkowany na skalę masową) jest tworzony na miarę, made-to-measure. - skonkludowała projektantka, autorka regularnych kolekcji dla marki IKEA,

Duże poruszenie wśród uczestników debaty wywołała tematyka miejsca polskiego designu na rynku światowym. Wszyscy byli zgodni, co do tego, że w Polsce istnieją potrzebne technologie oraz wykwalifikowani ludzie, którzy mogą tworzyć produkty na światowym poziomie - problemem jest natomiast brak rozpoznawalnych marek.

Rafał Domaradzki, Dyrektor Rozwoju Wzornictwa Ceramiki Paradyż, posłużył się własnym przykładem: Ceramika Paradyż jest czwartym w Europie producentem płytek ceramicznych. Co więcej, w naszej fabryce produkujemy płytki pod brandami włoskich i hiszpańskich firm. Mamy technologie, najnowocześniejsze urządzenia i fabryki na świecie - po to, żeby produkować czasem pod obcymi markami. Niestety.

Maja Ganszyniec zapoznała publiczność z interesującymi danymi odnośnie produkcji mebli w Polsce: Polska jest czwartym producentem mebli na świecie. Dla IKEI jesteśmy drugim producentem mebli po Chinach. 70% tego, co Europa kupuje w IKEI jest produkowane w Polsce. Tyle, że my nie mamy brandów. To jest etap na którym jesteśmy, jesteśmy w trakcie rozwoju. O polskim designie będziemy mogli mówić dopiero wtedy, gdy powstanie więcej firm rozpoznawalnych na całym świecie.

Swoim współrozmówcom wtórował również Bartosz Piwowarski: My nie mamy firm, przemysłu, który by generował te rozwiązania. Z punktu widzenia PESY - nie ma żadnych, dużych marek, które funkcjonowały nawet za czasów PRL-u. Teraz musimy budować z małych, średnich przedsiębiorstw. Mamy inżynierów, projektantów, potrafimy to robić, nie umiemy tego sprzedać. Robimy na uczelniach wynalazki, ale nie mamy gdzie ich implementować. Nauka, projektanci generują produkty - i tu nie ma problemów z poziomem. Jednak póki nie będzie firm, nie będzie polskiego designu.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

Forum Dobrego Designu

ORGANIZATOR

Organizatorzy

PARTNER GŁÓWNY

Partner Glówny Forum Dobry Design Anwis Partner Glówny Forum Dobry Design BoConcept Partner Glówny Forum Dobry Design Paradyż

PARTNERZY


PARTNERZY WSPIERAJĄCY


PATRONAT MEDIALNY