Dobrzemieszkaj.pl - projektowanie, aranżacja wnętrz, wystrój mieszkania

Z widowni podczas dyskusji wielokrotnie słychać było brawa i okrzyki zachwytu, kierowane pod adresem Zuzanny Skalskiej i jej kontrowersyjnych wypowiedzi. Fot. Bartosz Jarosz.

Z widowni podczas dyskusji wielokrotnie słychać było brawa i okrzyki zachwytu, kierowane pod adresem Zuzanny Skalskiej i jej kontrowersyjnych wypowiedzi. Fot. Bartosz Jarosz.
  • Autor: Marta Ustymowicz
  • 17 gru 2014 09:09

Najnowsze trendy we wzornictwie – relacja z debaty na Forum Dobrego Designu

Czym jest trend i kto dyktuje nam co jest modne? Z jakimi problemami zmagają się młodzi projektanci? O tym rozmawiali uczestnicy debaty na temat wzornictwa podczas Forum Dobrego Designu.

Jednym z punktów tegorocznego Forum Dobrego Designu był panel o tytule: "Wzornictwo - najnowsze światowe trendy w roku 2014, 2015, 2016". Moderatorem spotkania była Ula Michalak - na co dzień blogerka i inicjatorka jedynego w Polsce spotkania zrzeszającego blogerów wnętrzarskich, Meetblogin. W dyskusji zaś wzięły udział osoby, które na co dzień są ściśle związane z tematyką designu: Zuzanna Skalska trendwatcher w VanBerlo Design Strategy Product Development, projektanci Tomasz Augustyniak i Nikodem Szpunar, Nadia Bońkowska właścicielka sklepu Another Design, Katarzyna Barwińska właścicielka LePukka Concept Store, jak również Dagmara Jakubczak prowadząca blog Forelements.

Dyskusja rozpoczęła się od kontrowersyjnego stwierdzenia Zuzanny Skalskiej, która powiedziała, że dziś nie można mówić o trendzie designu, a o trądzie designu, bowiem coś, co jest modne przez dłuższy czas nie zasługuje już na naszą uwagę. Podczas panelu Zuzanna Skalska przekonywała również, że aby uczulić przyszłe pokolenia na estetykę i wartość, jaką niesie ze sobą design, należałoby całkowicie zmienić otoczenie w jakim przyszło nam żyć. Odmienić między innymi wygląd wizualny przychodni lekarskich, urzędów pracy czy szkół, bowiem nie nauczymy się doceniania wartości zaprojektowanych przestrzeni, jeśli wciąż będziemy przebywać w miejscach, gdzie farba odstaje od ściany, a na podłodze leży wiekowe gumoleum. To, co otacza nas dookoła kreuje bowiem nasze poczucie smaku. Wszystkie te twierdzenia nawiązywały do wzornictwa sprzed kilkudziesięciu lat, który niestety towarzyszy nam do dziś. W stopniu mniejszym bądź większym.

Odmienne zdanie w tym temacie przedstawiła Nadia Bońkowska, twierdząc, że wartości i przekonania wynosimy z rodzinnego domu i to właśnie w nich nasiąkamy tym niedobrym gustem. Podkreślała, że w mieszkaniach wielu polaków wciąż widać pozostałości po czasach PRL-u, że nasze domy są zagracone przez wciąż istniejącą tendencję do gromadzenia przedmiotów. Porównała domy Polaków do domów skandynawskich, gdzie prostota i harmonia w urządzaniu wnętrz jest obecna od bardzo dawna, więc kolejne pokolenia mają naturalną, wrodzoną wrażliwość estetyczną. 

Jednym z istotnych aspektów poruszanych podczas dyskusji był problem braku pracy młodych projektantów, którzy pomimo zdolności mają ogromne problemy z "przebiciem się" na polskim rynku. Nikodem Szpunar jako przedstawiciel tegoż młodego pokolenia potwierdził tą tezę, podkreślając, że trudno jest projektować na nasz rodzimy rynek, ponieważ design ma odpowiednią cenę, za którą idą nie tylko wysokiej jakości materiały, ale również praca projektanta. Niestety popyt na produkty designerskie wciąż jest u nas za mały.

Podczas dyskusji wielokrotnie padały brawa z widowni, adresowane szczególnie do wypowiedzi Zuzanny Skalskiej. Dowiedzieliśmy się między innymi, że nie ma czegoś takiego jak trendy globalne, ponieważ każdy z nas ma inne potrzeby i wymagania. To, co w Japonii jest uważane za wygodne krzesło, dla Polaka będzie narzędziem tortur, zaś nasz rodzimy design w krajach Dalekiego Wschodu będzie nie do końca zrozumiały. To, że nigdy nie będziemy żyć jak ludzie na drugiej półkuli naszego świata jest pewne, jednak jakich zmian we wzornictwie możemy się spodziewać w nadchodzących latach?

Tomasz Augustyniak zaznaczył, że współczesne projektowanie na całym świecie, stąd również w Polsce nie zapomina o ludzkich potrzebach. Nie ma sensu wprowadzać na siłę trendów w Polsce. Nie ma takiej potrzeby, aby wmawiać ludziom, że muszą mieć najnowsze trendy, meble. Warto zwracać uwagę i weryfikować, jakie są potrzeby. Bardzo często inspirujemy się trendami, które są gdzieś dalej. Nieprawdziwą rzeczywistością jest taka, która jest budowana wyłącznie w oparciu o estetykę i piękno. Ona jest obecna, ale wśród ludzi, którzy mają świadomość i możliwości. Jeżeli zastanawiamy się, jaki trend będzie obowiązujący, wydaje mi się, że będzie wynikał stąd, z najprostszych potrzeb i możliwości - podkreślił projektant.

Gorące dyskusje pomiędzy panelistami pozostawiły słuchaczy ze sporą dozą satysfakcji, ale też pewnym niedosytem. Duża ilość wymiany zdań, nie zawsze ze sobą zgodnych, spowodowała, że nie starczyło czasu na podjęcie tak ważnych tematów, jak chociażby rola mediów w kreowaniu świadomości o designie. Nie są to jednak zagadnienia, które pozostawimy bez odpowiedzi. Te oraz inne problemy będziemy rozwiązywać podczas kolejnej edycji Forum Dobrego Designu.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

Forum Dobrego Designu

ORGANIZATOR

Organizatorzy

PARTNER GŁÓWNY

Partner Glówny Forum Dobry Design Anwis Partner Glówny Forum Dobry Design BoConcept Partner Glówny Forum Dobry Design Paradyż

PARTNERZY


PARTNERZY WSPIERAJĄCY


PATRONAT MEDIALNY