Studio Dobrych Rozwiązań

Dobrzemieszkaj.pl - projektowanie, aranżacja wnętrz, wystrój mieszkania

Fot. Philips

Fot. Philips
  • Autor: Katarzyna Masłowska
  • 07 lis 2016 11:57 (aktualizacja: 07 lis 2016 12:19)

Smażenie powietrzem. Jak przygotować zdrowy posiłek dla całej rodziny

Jak pogodzić gusta naszych pociech z zaleceniami dietetyków i rodzicielskimi pragnieniami, by dawać dzieciom do jedzenia to, co zdrowe i pożywne? Nie jest to łatwe, ale możliwe.

Zdrowe nawyki żywieniowe od dziecka

To normalne, że chcesz dawać dzieciom zdrowe i pożywne jedzenie. Zwracasz uwagę na etykiety, szukasz porad i sprawdzonych, zdrowych przepisów, a także miejsc, gdzie kupisz prawdziwą zdrową żywność.

Często jednak później okazuje się, że maluchy kręcą nosem na wymyślne warzywne dania, nie mają ochoty próbować kaszy czy ekologicznej ryby. Co zrobić, by dieta dzieci była dobrze zbilansowana i zarazem smaczna?

Zdrowe zasady

Na początek warto zwrócić uwagę na to, co jemy sami. Największy wpływ na dietę dzieci mają przecież rodzice, których maluchy naśladują na każdym kroku. Dla dziecka widzącego całą rodzinę jedzącą z apetytem sałatki, warzywne zupy i domowe soki stanie się to naturalnym sposobem żywienia, które potem za 10 czy 15 lat z większym prawdopodobieństwem samo wybierze.

Drugim ważnym aspektem w kontekście żywienia dzieci jest odpowiednia struktura posiłków. Ustalmy, w jakich mniej więcej godzinach pojawiają się posiłki, ze starszymi dziećmi możemy również wspólnie przedyskutować menu.

Można nawet spisać podstawowe zasady, które towarzyszą posiłkom (np. jemy przy stole, próbujemy nowych dań, jemy razem, nie oglądamy telewizji w czasie posiłku itp.). Dzięki temu dzieci będą wiedziały czego dokładnie spodziewać się po posiłkach.

Zbilansowana dieta

Jak odpowiednio zbilansować dietę dla dzieci i całej rodziny? Dietetyczka i ekspertka żywieniowa Philips, Agata Ziemnicka- Łaska podpowiada, że warto stosować 3 proste zasady: umiaru, proporcji i różnorodności. Umiar oznacza, że powinniśmy zachować zdrowy rozsądek w podawaniu wszystkich produktów spożywczych. Nawet nadmiar warzyw czy owoców, może prowadzić do niedoborów – mówi dietetyczka.

Ile i czego podawać dobrze tłumaczy talerz żywieniowy, czyli modelowy talerzyk, na którym zaznaczone są proporcję pomiędzy poszczególnymi składnikami odżywczymi. Mniej więcej połowę powinny zajmować warzywa i owoce, ćwiartkę białko (w postaci mięsa, nabiału, ryb, jaj czy roślin strączkowych) i ćwiartkę węglowodany (pieczywo, kasze, ryż, makaron, pestki i ziarna). Dodatkiem do tych składników są tłuszcze, których również absolutnie nie może zabraknąć w diecie dzieci – tłumaczy Agata Ziemnicka – Łaska.

Warto korzystać zarówno z dobrych źródeł zwierzęcego tłuszczu (np. pełnotłusty nabiał czy mięso), jak i roślinnych (np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, kokosowy czy lniany). A żeby mieć pewność, że w diecie maluchów nie brakuje żadnego składnika korzystajmy z trzeciej zasady zdrowego żywienia, czyli różnorodności. Oznacza to, że powinniśmy sięgać po jak najbardziej różnorodne produkty ze wszystkich grup spożywczych – dodaje dietetyczka.

Na koniec najważniejsza rada - pamiętajmy, że jedzenie poza składnikami odżywczymi ma przynosić również przyjemność, a posiłki powinny być okazją do przyjemnego spędzenia czasu w gronie rodziny, a nie polem bitwy.

Przekonać niejadka do nowości

A co zrobić, jeśli maluch jest niechętny do próbowania nowych smaków i najczęściej wybiera kromkę chleba lub makaron? Warto pomyśleć o pomysłowym serwowaniu dań i to nie tylko o kolorowych kanapkach, ale także o układaniu potraw tak, by tworzyły przeróżne kształty i pobudzały wyobraźnię dziecka. 

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

NEWSLETTER DOBRZEMIESZKAJ.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu Dobrze Mieszkaj codziennie w Twojej skrzynce

GALERIE PROJEKTANTÓW

Forum Dobrego Designu

ARCHITEKT RADZI

W tym tygodniu na pytania czytelników portalu odpowiada:

Autorskie Studio Projektu QUBATURA