Wiosenne soki i koktajle- naturalne źródło przeciwutleniaczy. Fot. Philips

Zobacz galerię [4 zdjęć]

Wiosenne soki i koktajle- naturalne źródło przeciwutleniaczy. Fot. Philips
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Katarzyna Masłowska
23 marz 2017 10:31

Wiosenne soki i koktajle. Sprawdź, jak je szybko przygotować

Dzięki piciu domowych soków uzbroisz swój organizm w niezwykle silną broń – antyoksydanty. Walcząc z wolnymi rodnikami, antyoksydanty pomagają budować odporność, chronią przed chorobami i opóźniają starzenie.

Pewnie nie raz słyszałaś o antyoksydantach czy przeciwutleniaczach, które choć znane są od dawna, obecnie stały się bardzo modne. Według powszechnych obietnic antyoksydanty (lub inaczej mówiąc przeciwutleniacze) mają zapewniać zdrowie i młodość.

Czym jednak w ogóle są antyoksydanty? Są to substancje, które po prostu zapobiegają uszkodzeniu komórek. Walcząc z wolnymi rodnikami (które powstają w naszym ciele w wyniku złego odżywiania, chorób, stanu zapalnego, stresu i przemęczenia), powodują, że rzadziej chorujemy, zmniejszamy u siebie ryzyko powstania chorób nowotworowych, czujemy się zdrowsi i wyglądamy młodziej - tłumaczy dietetyczka i ekspertka żywieniowa Philips, Agata Ziemnicka - Łaska. Czyli to prawda – przeciwutleniacze to naprawdę silna broń dla organizmu. 

Antyoksydanty mogą przyjmować różne nazwy. - Znajdziemy wśród nich te dość powszechnie znane, jak witaminy A, C, E, selen, cynk czy mangan, jak i takie, których nazwy trudno jest wymówić: koenzym Q10, karotenoidy, ksantofile, polifenole i flawonoidy – dodaje dietetyczka.

Gdzie znaleźć antyoksydanty

Przeciwutleniacze znajdziesz niemal w każdym nisko przetworzonym produkcie (zarówno roślinnym jak i zwierzęcym). Na każdym etapie przetworzenia produktu, niestety tracimy część drogocennych antyoksydacyjnych składników. Szczególnie źle na potencjał antyoksydacyjny produktu (czyli jego zdolność do walki z wolnymi rodnikami i do dbania o nasze zdrowie) wpływa wysoka temperatura, długie i nieprawidłowe przechowywanie, gotowanie czy smażenie – opowiada Agata Ziemnicka- Łaska.

Dlatego w Twojej codziennej diecie powinno pojawiać się jak najwięcej produktów świeżych i surowych. Produkty pochodzenia zwierzęcego rzadko nadają się do spożycia na surowo, dlatego głównym składnikiem potraw bogatych w antyoksydanty są świeże rośliny. Warzywa, owoce, orzechy, ziarna, dobrej jakości zboża, oleje roślinne, zioła - to produkty, których nie może zabraknąć w każdym posiłku! To one wnoszą do naszego ciała najwięcej odmładzających i uzdrawiających składników. Spożywane regularnie tworzą niewidzialną barierę przed bakteriami, wirusami, chorobami, nadwagą i przedwczesnym starzeniem się – zachwala dietetyczka, Agata Ziemnicka- Łaska.

Dodatkową wskazówką w wyborze produktów zawierających najwięcej antyoksydantów, jest ich barwa - warzywa i owoce o najbardziej intensywnej barwie (czerwonej, fioletowej, pomarańczowej, zielonej) zawierają ich najwięcej.

Soki i koktajle

Czy zatem, jeśli należy spożywać produkty roślinne w dużej mierze na surowo, do wyboru pozostają wyłącznie sałaty i surówki? Oczywiście, że nie! Są również inne, pyszne i proste sposoby. Z warzyw i owoców możemy przygotować chociażby odżywcze i sycące soki, musy czy koktajle. To wspaniały patent na śniadanie, lunch, kolację czy dodatek do obiadu. Sprawdzą się nawet w formie deseru (pomyśl tylko o szklance pysznego koktajlu jagodowego!) – zachęca Agata Ziemnicka- Łaska.

Do domowych soków i koktajli warto dodawać również przyprawy, które również mają wysokie właściwości antyoksydacyjne, a w dodatku urozmaicą smak owocowo-warzywnych napojów. Na czoło stawki wysuwają się kurkuma, czarny pieprz, goździki, cynamon, oregano, kmin rzymski czy estragon - wymienia Agata Ziemnicka- Łaska.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH