Wybieramy pokrycie dachowe. Fot. Braas

Zobacz galerię [2 zdjęć]

Wybieramy pokrycie dachowe. Fot. Braas
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Katarzyna Masłowska
07 sie 2017 10:53

Pokrycia dachowe: jak wybrać najlepsze?

Podobno Polak zna się najlepiej na piłce nożnej, polityce i budowlance, jak żartobliwie lubimy o sobie mówić. Nawet w dowcipach przedstawiamy siebie – Polaków jako ludzi, którzy zawsze sobie poradzą.

Tak jest również z budową czy remontem domu – wielu z nas chce mieć kontrolę nad każdym etapem budowy i każdym zakupem. To dobry nawyk, ale warto, abyśmy rozważyli plusy i minusy samodzielnie podejmowanych decyzji. W końcu za błędy zapłacimy z własnej kieszeni!

Mój wybór, ale kto kupuje?

Z ankiet przeprowadzonych wśród inwestorów w 2016 roku (badanie „Pod pewnym dachem”) wynika, że aż w aż 57% inwestorzy sami podejmowali decyzję odnośnie wyboru pokrycia dachowego. Wielu z nich samodzielnie zakupiło produkty, które byli w stanie ocenić bez wsparcia eksperta, czyli kształt, wielkość, kolor dachówki, materiał oraz markę, która wzbudza zaufanie.

Najpopularniejszym materiałem wybieranym na dach była dachówka ceramiczna oraz betonowa. Wybierało je łącznie blisko 70% ankietowanych, wskazując jednocześnie, że nie cena ani sugestia architekta była najważniejsza przy decyzji, lecz kolor (58%) i kształt (36%). Inwestorzy mają również zaufanie do sprawdzonych marek – ok. 50% ankietowanych kierowało się przy swoim wyborze właśnie marką pokrycia dachowego. W kwestii wyboru akcesoriów dachowych znacznie częściej zdają się na wykonawcę.

Przystępując do budowy mają też ogólną opinię na to, jakim materiałem będą ocieplać dach, ale swoją ostateczną decyzję bardzo często opierają na opinii dekarza.
Decyzja o produktach to jedna strona medalu. Druga to podjęcie decyzji, kto je zakupi. Warto zaufać sobie, czy polegać na doświadczeniu ekipy dekarskiej w zakupach?

Samodzielne zakupy – za i przeciw

Oto zestaw plusów i minusów samodzielnych zakupów, wskazany przez Superdekarzy i inwestorów:

PLUSY:
+ inwestor nabiera pewności, że podjął wszelkie wysiłki, aby uzyskać najlepszą cenę za materiały;
+ zdobywając informacje oraz opinie o produktach, jest dużo bardziej przekonany do produktów, które wybrał, i lepiej rozumie etapy budowy dachu (tylko produkty od jednego producenta dają pewność, że elementy dachowe będą dopasowane, a dach szczelny i trwały na lata);
+ inwestor jest bardziej zaangażowany w swoją budowę, co może mieć wpływ na lepsze samopoczucie i satysfakcję z budowy własnego domu.

MINUSY:
- inwestor, kierując się reklamą czy promocją w punkcie sprzedaży, nie zna zależności pomiędzy produktami i akcesoriami – zwraca uwagę na dobrą cenę, a nie dopasowanie, jakość i trwałość poszczególnych elementów składających się na dach;

- inwestor zazwyczaj nie potrafi wyliczyć potrzebnych ilości oraz zapasu materiału na pokrycie dachu; może więc być zaskoczony, gdy na budowie pojawia się wykwalifikowana ekipa. Bywa tak, że materiałów jest za mało lub są marnej jakości;

- jeśli inwestor kupuje materiał na pokrycie, nie ma pewności, czy ekipa dekarska ma doświadczenie (i jakie?) w pracy z tym materiałem i czy weźmie odpowiedzialność za końcowy efekt i trwałość;
- w przypadku gdy wyroby budowlane służące do wykonania dzieła dostarcza sam klient, wówczas odpowiedzialność przyjmującego zamówienie, czyli dekarza, jest wyłączona; chodzi o wady materiałowe, np. gdy nieszczelność dachu powstała z przyczyny tkwiącej w wyrobie zakupionym bezpośrednio przez klienta, dekarz uwolni się od prawnej odpowiedzialności, gdy wykaże, że wada tkwi w dostarczonym materiale i nie ma związku z wykonanymi przez niego pracami;
- duże zaangażowanie czasowe inwestora – gdy zabraknie jakiegoś materiału, inwestor musi natychmiast je dokupić (co w przypadku osób pracujących nie zawsze jest możliwe);

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH