Fabryka Form
Autor: www.dobrzemieszkaj.pl
05 kwi 2011 10:38

Mendini i jego „banalne przedmioty”

Alessandro Mendini - wyobraźnia projektanta i jego sposób patrzenia na rzecz wciąż ujmują i zastanawiają…

W 1980 roku podczas Biennale w Wenecji zorganizował wystawę „L’oggetto banale” (Banalny przedmiot), podczas której przedstawił swoje poglądy na temat wzornictwa. Zburzył dotychczasowe myślenie o projektowanym przedmiocie, by obnażyć jego nagość i głód za symbolem. 

Fabryka Form
fot. Alessandro Mendini (ur. 1931 w Mediolanie). Fabryka Form

Zanim włoski architekt i projektant Alessandro Mendini zapowiedział koniec modernizmu i powrót symboliki do wzornictwa, czynnie działał w świecie sztuki i designu. W 1959 roku ukończył architekturę na Politecnico di Milano, po czym dołączył do stowarzyszenia projektowania przemysłowego do Nizzoli Associati, w którym pracował do 1970 roku. Przez następnych sześć lat był redaktorem naczelnym czasopisma „Casabella”, po czym założył własne pismo „Modo”, które redagował do 1981 roku. Pod koniec lat 70. został również głównym ideologiem studia Alchimia. W tym okresie zaczyna również tworzyć bardzo popularny dziś prąd „redesignu”.

W jego prekursorskim wykonaniu, nowe oblicze otrzymywały… dzisiejsze ikony designu: krzesło „Uniwersale” Joego Colomba wykończył sztucznym marmurem czy krzesło „Wassily” Marcela Breuera z dodatkowymi ozdóbkami w postaci plam (przypominających moro). Te eksperymenty z projektami innych designerów miały pokazać, że stworzenie czegoś zupełnie nowego nie jest już możliwe. Ucieczkę od skończoności dostrzegał w dekoracjach i detalach. Był przekonany, że pustkę wzornictwa masowego można pokonać obnażając banalność przedmiotu, poprzez stosowanie jasnych kolorów, zwariowanych motywów i dekoracji. Otworzył, trwające do dziś, dyskusje na temat antydesignu i był prekursorem postmodernizmu.

Dziś może już nie szokuje, ale wciąż podsyca naszą wyobraźnię do tego, by szukać symboli w codziennym przedmiocie. Fotel Proust jest symbolem pokonania pustki modernizmu. Zwariowana dekoracja w postaci motywu wielokolorowej mozaiki przechodzi z tkaniny na stylową ramę mebla, dowodząc, że przedmioty nie muszą być banalne.

Cepellini
fot. Cepellini

Korkociąg Anna G. to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych produktów marki Alessi. Krążą opowieści, że Alessandro projektując korkociąg, zamyślił się i naszkicował kobietę, w której był zakochany… nie potrafił zapomnieć ukochanej postaci. Nie chciał walczyć z tym uczuciem, stąd kultowa sylwetka Anny G.

Fabryka Form
fot. Fabryka Form

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH