Nowa kolekcja IKEA AVSIKTLIG. Fot. IKEA

Zobacz galerię [10 zdjęć]

Autor: Anna Usakiewicz
27 kwi 2017 08:08

IKEA stawia na wzory: zobacz nową kolekcję!

Efektem wyjątkowej kolaboracji IKEA i 10-gruppen jest łącząca  w sobie przeszłość z teraźniejszością kolekcja. Nowa seria składa się z wyrazistych wzorów wykorzystanych m.in. na pościeli, tacach, talerzach, dywanach i tkaninach z metra.

Seria AVSIKTLIG to efekt współpracy IKEA z artystami legendarnej szwedzkiej grupy projektowej 10-gruppen. Nową kolekcję, która będzie dostępna we wszystkich sklepach IKEA w Polsce od maja 2017 r.  tworzy 14 unikalnych wzorów stworzonych przez 14 designerów – trzy młode projektantki IKEA we współpracy z kultową grupą projektową 10-gruppen, sięgającą swoimi korzeniami lat 70. XX wieku. Seria składa się z zupełnie nowych projektów oraz odświeżonych klasyków 10-gruppen, z których każdy posiada swoją własną historię. Wszystkie wzory, choć różne i reprezentujące indywidualny styl, współgrają ze sobą i tworzą całość. AVSIKTLIG to tekstylia – pościel, dywany, ręczniki, tkaniny z metra, a także fotele, naczynia oraz inne akcesoria, w trzech grupach kolorystycznych: szmaragd, ultramaryna oraz cytrynowy żółty z czarnymi i białymi elementami.

W nowej kolekcji IKEA znajdziemy energetyczne, wyraziste wzory, które ożywią domowe wnętrze i nadadzą mu indywidualny, niepowtarzalny charakter. Choć motywy wykorzystane w serii mają swoją genezę w latach 70., są tak samo młodzieńcze i odważne jak ponad 40 lat temu. AVSIKTLIG to seria, która spogląda w przyszłość, a jednocześnie celebruje historię – podkreśla Katarzyna Jaros-Puzio, dekorator wnętrz i projektant IKEA Retail w Polsce.

10-gruppen swoją działalność rozpoczęła w Sztokholmie w 1970 r., zwracając się przeciwko ówcześnie obowiązującym kanonom estetycznym. Jednym z pierwszych członków grupy był znany z charakterystycznych pasiastych wzorów, projektant Tom Hedqvist, współautor kolekcji AVSIKTLIG. W 2015 r. kolektyw podjął decyzję o zakończeniu działalności, a powiernikiem jego spuścizny projektowej została IKEA.

Naszą ideą było popularyzowanie dobrych projektów tak, by były dostępne dla jak największej rzeszy ludzi. To dlatego właśnie użyliśmy przemysłowych technik drukarskich zamiast druku ręcznego. Chcieliśmy dzielić się tym, w czym jesteśmy dobrzy, w najlepszy możliwy sposób. Oczywiście nie można porównywać małej firmy jaką była 10-gruppen z IKEA, ale nasze filozofie – oferowanie ludziom dobrych, niedrogich produktów – są podobne. Dla mnie idee i projekty, jakie stworzyła 10-gruppen, nie mogły znaleźć lepszego domu – podkreśla Tom Hedqvist.

10-gruppen, czerpiąc inspiracje z pop-artu i grafiki, radykalnej londyńskiej mody oraz muzyki lat 60. i 70., uosabiała wolność artystyczną, odwagę i ciekawość świata. W czasie ponad 40–letniej pracy twórczej swoimi śmiałymi, bezkompromisowymi, barwnymi kolekcjami adresowanymi do szerokiego grona odbiorców wywarła istotny wpływ na rozwój szwedzkiego wzornictwa.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH