Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Komfortowy sen - jak o niego zadbać. Fot. Comforteo
Komfortowy sen - jak o niego zadbać. Fot. Comforteo
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Katarzyna Masłowska
14 wrz 2017 21:22

Kłopoty ze snem. Jak spać, żeby się wyspać?

Bezsenność lub regularne niedosypianie, może prowadzić do katastrofalnych skutków zdrowotnych. Tymczasem, żyjąc aktywnie, często zaniedbujemy właśnie sen – poświęcamy na niego za mało czasu i nie dbamy o jego higienę. Jak to zmienić?

Gdy jesteśmy wyspani, o wiele łatwiej jest nam przyswajać informacje, nasze ciało jest w lepszej kondycji, a my sami tryskamy dobrym humorem. Bardzo często, chcąc osiągnąć sukces zawodowy lub rozwiązać prywatne problemy, zaniedbujemy jednak nasz sen. Osiągamy wtedy odwrotny efekt - brak snu wiąże się z brakiem energii, rozdrażnieniem, wybuchowością czy frustracją, co niekorzystnie wpływa na nasze życie.

Badacze z Uniwersytetu w Pensylwanii wykazali, że niedobór snu przyczynia się do zmian w mózgu, które powodują problemy z koncentracją czy pamięcią. Zaburzenia snu mogą również doprowadzić do nerwicy, stanów lękowych lub depresji. Właśnie dlatego tak ważne jest, by nauczyć się efektywnego snu.

Sen tak samo ważny, jak tlen

Niektórzy wychodzą z założenia, że czas, który poświęcamy na sen, można spożytkować w bardziej efektywny sposób. Niestety, jest to błędne rozumowanie, które po dłuższym czasie zacznie odbijać na naszym zdrowiu czy relacjach społecznych. Zdrowy sen sprzyja regeneracji organizmu, zapewnia nam równowagę psychiczną i fizyczną, a także wpływa na działanie ośrodkowego układu nerwowego. Sen odpowiada także za gospodarowanie hormonami czy utrwalanie pamięci. Właśnie dlatego skutki długotrwałego lekceważenia potrzeb naszego ciała mogą być trudne do odwrócenia. Wielu osobom wydaje się, że żyją zdrowo, bo są aktywni – pracują, ćwiczą, dokształcają się, jedzą zdrowo. Tymczasem wielu z nich zapomina o tak podstawowej potrzebie, którą jest sen. - mówi Artur Wasążnik, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu firmy Meble Marzenie, właściciela marki Comforteo.

Sen efektywny, czyli jaki?

Nie zawsze długość snu wpływa na jego jakość. Statystycznie dorosły człowiek potrzebuje 8 godzin snu. Jednak tryb wykonywanej przez nas pracy lub problemy zdrowotne, z którymi się borykamy sprawiają, że każdy z nas posiada swój własny rytm i bardzo trudno jest go obsadzić w ramy czasowe. By jednak odczuwać korzyści płynące ze zdrowego snu, bardzo ważne jest przestrzeganie zasad jego higieny.

Zobacz także: Szara sypialnia: 15 pomysłów z polskich domów

W osiągnięciu efektywnego snu z pewnością pomoże nam zdrowa kolacja. Na wieczorny posiłek warto wybrać węglowodany o niskim indeksie glikiemicznym. Zaliczamy do nich brązowy ryż, kaszę, ciemne pieczywo, a także warzywa i owoce. Tłusta kolacja angażuje cały organizm w jego trawienie. Wzrasta wtedy też temperatura ciała, co opóźnia proces zapadania w sen. W dobrym śnie pomoże nam także dawka świeżego powietrza.

Na kilkanaście minut przed oddaniem się w objęcia Morfeusza warto wywietrzyć pomieszczenie, w którym śpimy. Najlepsza temperatura do nocnego wypoczynku waha się między 18 a 20°C. Przemiana materii jest wtedy spokojna, gruczoły potowe pracują wolniej, organizm nie musi się zbytnio wysilać, a nasza skóra nie odbiera żadnych niemiłych bodźców. W tym czasie warto zrelaksować się i wyciszyć. Spoglądanie w ekran telefonu lub telewizora z pewnością nie pomoże w zapadnięciu w głęboki sen.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH