Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Zdrowy sen - zadbaj o aranżację sypialni. Fot. Magnat

Zobacz galerię [4 zdjęć]

Zdrowy sen - zadbaj o aranżację sypialni. Fot. Magnat
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Katarzyna Masłowska
03 cze 2019 10:20

Domowe sposoby na zdrowy sen

Naukowcy twierdzą, że człowiek przesypia średnio ponad 20 lat swojego życia. Sen jest nam równie potrzebny, co tlen, woda czy jedzenie. Dlatego dbałość o jego odpowiednią jakość jest bardzo ważna.

Jak zapewnić sobie zatem komfortowe i zdrowe spanie? Oprócz zmiany nawyków, warto zadbać chociażby o właściwą aranżację sypialni.

Dłuższe epizody bezsenności zwiększają podatność organizmu na wszelkie infekcje, powodują kłopoty z odróżnianiem fikcji od prawdy, pamięcią czy koncentracją. Nie jesteśmy wówczas w stanie podejmować racjonalnych decyzji, dynamicznie reagować na zmiany zachodzące w otoczeniu, a ponadto możemy stać się bardziej agresywni i mieć skłonności do nadmiernego ryzyka.

Zobacz także: Wygodna sypialnia: zobacz 20 dobrych projektów

Już po 48 bezsennych godzinach czujemy się podobnie jak podczas upojenia alkoholowego, a po 72 – zaczynamy mieć omamy i halucynacje. Warto wziąć sobie te informacje do serca – nic nie zwróci nam przecież utraconego zdrowia. Czynników, które mają wpływ na jakość snu jest mnóstwo – jedne z nich dotyczą stylu życia, a inne wiążą się z aranżacją domu, w tym przede wszystkim sypialni.

Oświetlenie dobrze dopasowane

Dla dobrej kondycji człowieka ważna jest ilość snu (oraz jego głębokość – szczególnie cenna jest faza snu właściwego REM). Badacze są zgodni, że na pełną regenerację naszego ciała i umysłu potrzeba zazwyczaj ok. 8 godzin. Nie bez znaczenia są również stałe godziny zasypiania i wstawania, gdyż duże wahania w tym względzie mogą zaburzać nasz rytm okołodobowy.

Co więcej, istotna jest nie tylko temperatura otoczenia – nocą w sypialni powinno być ok. 17-19 stopni Celsjusza, lecz także wilgotność powietrza – optymalnie, gdy mieści się w przedziale od 40 do 60%. Pożądanym nawykiem jest ponadto wieczorne wietrzenie pomieszczeń.

Należy poza tym zwrócić uwagę na intensywność i rodzaj sztucznego oświetlenia, z którego korzystamy w domu po zmroku. W sypialni najlepiej sprawdzi się światło rozproszone, które tworzy przytulny, intymny nastrój, sprzyjający relaksowi. Może ono pochodzić z wielu źródeł, zwłaszcza bocznych.

Mocne, niebieskie światło wpływa niekorzystnie na produkcję melatoniny. Dlatego warto zdecydować się na żarówki o ciepłej barwie. Z uwagi na powyższe, aby uniknąć problemów z zasypianiem, warto ograniczyć korzystanie w godzinach nocnych z telewizora, komputera czy telefonu komórkowego.

Doskonałym wstępem do spania są ponadto rytuały, które mają na celu wyciszenie organizmu, a więc przygotowanie go do odpoczynku. To może być relaksująca muzyka czy ciepła kąpiel. Jeśli mamy ochotę coś przekąsić przed snem, postawmy zaś na niskokaloryczne, lekkie przekąski.

W trosce o jakość powietrza wewnętrznego

Przy aranżacji sypialni warto wykorzystać takie produkty do wykończenia i aranżacji wnętrz, które cechuje nie tylko estetyka, lecz również brak zawartości potencjalnie szkodliwych substancji. Na sen poświęcamy przecież mnóstwo czasu, a więc powietrze wewnętrzne, którym oddychamy musi być wysokiej jakości. Postawmy zatem na komfort i funkcjonalność zarazem.

W pokoju sypialnym lepiej od płytek ceramicznych sprawdzą się panele podłogowe, drewniane deski klejone oraz tradycyjny parkiet, gdyż są one o wiele cieplejsze niż okładziny kamienne lub rozwiązania imitujące ten surowiec.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH