Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Przemysł cementowy w Polsce: dowiedz się, dlaczego jest jednym z najnowocześniejszych w Europie

Autor: Katarzyna Masłowska
28 paź 2019 09:31

Beton cement i kruszywa, wykorzystywane są na wielu etapach budowy, zarówno domów jednorodzinnych, obiektów użyteczności publicznej, jak również infrastruktury drogowej. O tym, jak zmienia się branża przemysłu cementowego mówi Marcin Mądry, Dyrektor Marketingu i Strategii Lafarge w Polsce

Są Państwo czołowym graczem na rynku cementu, kruszyw i betonu w Polsce. Pokutuje przekonanie, że branża cementu kruszyw i betonu jest energochłonna i produkuje wiele odpadów. Jakie zmiany, związane z rozwojem proekologicznych metod wytwarzania cementu i betonów, wprowadzili Państwo w ostatnich latach? Czy polski przemysł cementowy można nazwać nowoczesnym?

Marcin Mądry: W naszej branży istnieje wiele mitów, a największym jest ten mówiący, iż produkujemy wiele odpadów. Na przestrzeni lat przeprowadziliśmy szereg procesów modernizacji, dzięki którym Polski przemysł cementowy jest jednym z najnowocześniejszych w Europie, a Lafarge jest tego najlepszym przykładem. Oprócz produkcji, cementu, betonu czy kruszyw staliśmy się rozwiązaniem wielu problemów współczesnej gospodarki.

Przykładem jest wykorzystanie paliw alternatywnych, przez co pomagamy rozwiązać problem gospodarowania odpadami w miastach. Największe inwestycje Lafarge w ostatnich latach koncentruję się właśnie wokół zwiększenia możliwości ich wykorzystania. W 2017 r. na terenie Cementowni Kujawy zbudowaliśmy Zakład Produkcji Paliw Alternatywnych, który jest jedną z największych tego typu platform w Europie.

Rok później wspólnie z PGNiG Termika otworzyliśmy Zakład Separacji Popiołów Siekierki. Jest to druga na polskim rynku instalacja oczyszczająca popioły lotne powstające podczas spalania węgla. Dzięki niej z materiału dotychczas uznawanego za odpad, uzyskujemy pełnowartościowy produkt oraz paliwo. Dziś 73% energii potrzebnej do wypału klinkieru w naszych cementowniach pochodzi właśnie z paliw alternatywnych. Rocznie przetwarzamy ponad 400 000 ton odpadów, to jakby milionowe miasto przez rok nie produkowało śmieci. Wspomniane inwestycje stanowią najlepsze przykłady naszego wkładu w rozwój gospodarki obiegu zamkniętego oraz troski o środowisko.

Cement jest również składnikiem betonu, drugiego po wodzie najpowszechniej stosowanego materiału budowlanego. Lafarge dużą wagę przykłada do redukcji emisji CO2. Uważamy, że dzięki naszym działaniom technologicznym i produktowym możemy mieć realny wpływ na zahamowanie globalnych zmian klimatycznych. Od 1990 roku wydaliśmy jako branża blisko 10 mld złotych na modernizację zakładów, dzięki czemu obniżyliśmy emisję o 30% o czym mało się mówi. W ciągu następnych 2-3 lat jako Lafarge chcemy obniżyć ten wskaźnik o kolejne 15% od obecnego poziomu. W tym celu rozwijamy technologie, które pozwolą nam wychwytywać a później wykorzystać pozostały emitowany w procesie dwutlenek węgla – np. prowadzimy pracę nad nowym rodzajem paliwa dla branży lotniczej.

Z punktu widzenia środowiskowego ważne jest to, aby na krajowym rynku wykorzystywany był cement z polskich zakładów, gdyż jest to produkt podlegający wysokim standardom środowiskowym. Dziś jako branża walczymy również o to, aby zahamować import cementu z takich państwa jak Białoruś czy Turcja, gdyż każda tona zaimportowana spoza UE to nie tylko dodatkowe emisje związane z transportem, ale również dużo większe emisje w samym procesie produkcji. Państwa te nie są objęte normami obowiązującymi w Unii Europejskiej.

Czy i w jaki sposób Państwa działalność wpisuje się w trendy budownictwa w duchu ekologicznym i zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju?

Zrównoważone rozwiązania betonowe oparte o cement pomagają tworzyć lepszą infrastrukturę. Dlaczego? Beton zawiera tylko 10-15% cementu, a w cyklu życia pochłania z powrotem 25% CO2 wyemitowanego przy produkcji. Większość emisji w budynkach pochodzi z okresu eksploatacji, około 70-75%. Dobrze zaprojektowany budynek pod kątem parametrów energetycznych pozwala znacząco ograniczyć ilość emisji CO2 w jego cyklu życia. Temu służą właśnie nowoczesne produkty poprawiające termoizolację które wdrażamy w grupie LafargeHolcim, a które w przyszłym roku zadebiutują na polskim rynku. Inną drogą do redukcji emisji CO2 jest ograniczenie ilości stali w konstrukcji. Współpracując z naszymi klientami i partnerami zmniejszamy ilość stali poprzez zastosowanie włókien w fundamentach. W najbliższej przyszłości będziemy rozwijać nowe produkty, które będą wpływać na zrównoważony rozwój.

Opublikowali Państwo drugi raport zrównoważonego rozwoju Lafarge w Polsce „W trosce o biznes, ludzi, planetę”. Jakie główne wnioski wyłaniają się z tego dokumentu?

Dążymy do neutralności węglowej w budownictwie, zmniejszając ślad węglowy cementu, oraz promujemy nowoczesne rozwiązania w zakresie jednego z najbardziej ekologicznych materiałów budowlanych – betonu.

Gospodarka obiegu zamkniętego – m.in rocznie przetwarzamy tyle odpadów komunalnych, ile wytwarzają mieszkańcy milionowego miasta, a także racjonalnie gospodarujemy wodą, wykorzystując ją w obiegach zamkniętych.

Środowisko – nie tylko stale zmniejszamy negatywny wpływ naszej działalności na środowisko, ale przede wszystkim staramy się tworzyć wartość dodaną dla przyrody: poprzez efektywną rekultywację gruntów oraz inwestycje w instalacje do powtórnego wykorzystania surowców.

Społeczności – jesteśmy częścią społeczności lokalnych, w których prowadzimy działalność. Angażujemy się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, m.in. poprzez programy WSPÓLNIE – Fundacji LafargeHolcim. Tworzymy bezpieczne środowisko pracy dla naszych pracowników i podwykonawców.

Jakimi realizacjami czy inwestycjami, realizowanymi w ostatnich latach w duchu zrównoważonego rozwoju, mogą się Państwo pochwalić?

W ostatnich latach skupiliśmy się na zrównoważonym budownictwie w infrastrukturze. Tutaj uwagę zwracamy na drogi betonowe. Obecnie realizujemy takie projekty na nowym odcinku autostrady A2 oraz wcześniej na obwodnicy Suwałk. Drogi betonowe to szczególnie istotny temat z kilku względów. Po pierwsze są trwalsze. Według danych Stowarzyszenia Producentów Cementu ich wytrzymałość jest od 2,5 do 3,5 razy większa, co zmniejsza liczbę remontów i utrudnień na drogach. Są one również odporne na rozjeżdżanie przez TIRy oraz powodują mniejsze zużycie paliwa o 2-3%.

Drogi betonowe sprawdzają się też w trudnych warunkach pogodowych. Lepiej odbijają światło tworząc lepszą widoczność niż asfalt i doprowadzając do niższych kosztów oświetlenia. Według danych Portland Cement Assocation do oświetlenia 1 km drogi betonowej wystarczy 14 lamp, a nie 22 jak w przypadku innych dróg. Te niższe koszty zostały także podkreślone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach kryteriów wyboru nawierzchni.

Pamiętajmy o tym, że nie jest to beton znany nam z dróg budowanych jeszcze w NRD, ale zupełnie nowa technologia. Beton ten nie pęka już po kilku latach, jest trwały przez co nie ma obaw, że będzie to droga, którą znamy z poprzedniej epoki.

Na konferencji 4Buildings zaprezentujemy nową zrównoważoną ofertę dla budownictwa kubaturowego. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także