Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

4 Design Days: kobiety w designie wygrywają wykształceniem, konsekwencją i empatią

Autor: Justyna Łotowska
10 sty 2020 09:13

Z jakimi wyzwaniami muszą się dziś mierzyć kobiety, które obierają drogę zawodową związaną z projektowaniem czy architekturą? Mówi o tym Ewa Gołębiowska, dyrektorka Zamku Cieszyn, jedna z prelegentek 4 Design Days 2020.

Które kobiece postaci z historii wzornictwa przemawiają do Pani najbardziej i dlaczego? Które z nich uznałaby Pani za największe dla siebie inspiracje?
Bezsprzecznie i co pewnie nikogo nie dziwi - Wanda Telakowska, pochodząca z Sosnowca twórczyni Instytutu Wzornictwa Przemysłowego (1950!), której wiedza, konsekwencja, pracowitość i upór są dla mnie niedościgłym wzorem. Wiele lat temu rozumiała, że „piękno jest wartością gospodarczą”, a wzornictwo narodowym priorytetem.

Ale trzeba w tym kontekście wspomnieć o pracy prof. Czesławy Frejlich oraz kustoszek Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie (Anna Maga, Anna Demska i ś.p. Anna Frąckiewicz) - bez których pewnie nie bylibyśmy w stanie docenić osiągnięć polskiego wzornictwa. Bo jak moglibyśmy to zrobić bez albumów „Rzeczy pospolite” czy „Rzeczy Niepospolite. Polscy projektanci XX wieku”? I bez emocji towarzyszących zwiedzaniu wystawy „Chcemy być nowocześni”?

Z jakimi wyzwaniami muszą się dziś, Pani zdaniem, mierzyć kobiety, które obierają zawodową drogę związaną projektowaniem /designem/ architekturą? Na jakie bariery w rozwoju zawodowym napotykają i jak sobie z nimi radzą?
Sądzę, że projektantki zderzają się z tymi samymi barierami, jak w przypadku innych twórczych zawodów: tzw. nienormowany czas pracy wymagający ciągłej gotowości niełatwo pogodzić z domowymi obowiązkami, zwłaszcza w latach opieki nad małymi dziećmi, mimo coraz bardziej partnerskich związków. Poza tym - szklany sufit, związany również z przekonania, że kobiety są od ozdabiania, a faceci są od myślenia i …zarabiania (!). Stąd powszechne, choć stereotypowe łączenie projektantek z urządzaniem domów, projektowaniem mebli, tkanin i oczywiście modą. Ich koledzy „naturalnie” projektują samochody i wykorzystują najnowsze technologie. W tym kontekście przypominam sobie wystawę Zamku Cieszyn „Babski Dizajn. Waga ciężka”, która szybko, skutecznie (choć niestety jednorazowo) rozprawiła się z tym stereotypem. 

Jak sobie Panie z tymi stereotypami radzą? Dobrze! Współpracują, konkurują, coraz częściej wygrywają wykształceniem, konsekwencją, ale i empatią. A przy okazji, może warto byłoby sprawdzić, czy wynagrodzenia projektantek są w Polsce takie same jak kolegów?

Ewa Gołębiowska - współinicjatorka i dyrektorka Zamku Cieszyn, pierwszego regionalnego ośrodka w Polsce promującego dobry design wśród firm oraz w sektorze publicznym. Zamek wspiera innowacyjne przedsięwzięcia w wielu dziedzinach życia, nie tylko biznesie, sam będąc unikalnym przykładem połączenia historii i nowoczesności. Ewa Gołębiowska aktywnie uczestniczy w wielu europejskich sieciach współpracy, jak SEE Platform, DME Award czy EIDD Design for All. Ewa Gołębiowska będzie prelegentką w trakcie 4 Design 2020. 7 lutego 2020 roku weźmie udział w sesji dyskusyjnej "Design jest kobietą". 

Zobacz więcej i zarejestruj się : www.4dd.pl

 

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także