Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

4 Design Days: Konkursy architektoniczne – jak spełniają swoją rolę?

Autor: Wojciech Napora
04 lut 2019 11:35

Są architekci, którzy mówią, że konkursy dla architektów są szansą na zaistnienie na rynku, przebicie się i promocję. Są i tacy, którzy twierdzą, że to duże ryzyko, koszty i niewiadoma. O blaskach i cieniach konkursów dla architektów rozmawiali eksperci w trakcie panelu dyskusyjnego na 4 Design Days.

Czy prestiż konkursów architektonicznych maleje, czy wręcz przeciwnie? To pierwsze pytanie, które padło w trakcie dyskusji.

Moim zdaniem prestiż, zwłaszcza niektórych konkursów, rośnie. Mówię tu szczególnie o tych z długą historią. Pojawiają się też nowe konkursy tworzone z głową. Te także cieszą się estymą wśród architektów. Są też konkursy, które pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie – mówił Ivan Blasi.

Konkursy mają się lepiej niż kiedykolwiek. Nawet deweloperzy, którzy nie muszą korzystać z formy konkursowej, decydują się na ogłaszanie konkursów. Są przekonani, moim zdaniem słusznie, że to najlepszy sposób na wyłonienie właściwego projektu – dodał Wojciech Kotecki.

To od organizatora zależy prestiż konkursu. Od tego, jakie warunki zaproponuje, jakie jury zgromadzi, jaką umowę przdstawi. W Polsce istnieje przekonanie, że organizator chce zrobić konkurs jak najtaniej. Często tak się dzieje. Moim zdaniem warto postawić na prestiż – mówił Bohdan Lisowski.  Konkursy zawsze były i są najlepszą i najszybszą formą promocji architekta i jego awansu – dodał Jacek Lenart.

Agnieszka Kaczmarska zapytała Wojciecha Koteckiego, jak wspomina udział w wygranym konkursie na obiekt, w którym się znajdujemy (Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach. Wojciech Kotecki był współautorem zwycięskiego projektu). Z wielkim sentymentem wspominam ten projekt i sam konkurs. Przede wszystkim została mi w pamięci wspólnota, którą tworzyliśmy z ludźmi startującymi w tym konkursie. To było wspaniałe uczucie. To bardzo rzadki przypadek. Pamiętam, że oddaliśmy się temu projektowi bez reszty. Nagroda i zwycięstwo były bardzo ważne, jednak traktuję je jako dodatkową satysfakcję – mówił laureat.

W trakcie debaty nie mogło zabraknąć pytania o to, w jakich konkursach i dlaczego warto brać udział?

Większość projektów, które realizujemy pochodzi z konkursów. Wolimy startować w konkursach zamkniętych, dwuetapowych z ograniczoną liczbą uczestników, w których zwracane są koszty uczestnictwa. Brak zwrotu kosztów jest dużym ryzykiem dla biur architektonicznych. Dużą wartością jest dla nas nauka, którą czerpiemy z uczestnictwa w konkursach – mówiła Magdalena Federowicz-Boule.

Sporo miejsca poświęcono też roli jury w organizacji profesjonalnego, prestiżowego konkursu dla architektów.

Profesjonalna ocena jest gwarancją prestiżu i zrozumienia pracy konkursowej. Zamawiający może nie zdawać sobie sprawy ze wszystkich wartości i zalet danego projektu. Profesjonalny juror jest w stanie przedstawić mu je i wyjaśnić dlaczego są tak ważne – mówił Jacek Lenart. W doborze jury warto postawić na ekspertów w zadanej dziedzinie. Zwłaszcza gdy mamy do czynienia ze skomplikowanymi projektami – dodał Ivan Blasi.

Agnieszka Kaczmarska poruszyła też temat pożytku, jaki konkursy architektoniczne dają inwestorom, którzy często nie muszą korzystać z tej procedury.

Konkursy to wybór jakościowy. To weryfikacja wielu pomysłów. Z wielu wybiera się jeden, najlepszy projekt. To swego rodzaju przysmak – mówił Jacek Lenart. Ogłoszenie konkursu i cała procedura z tym związana wymaga poświęcenia czasu i wysiłku z obu stron. Moim zdaniem warto to zrobić. Często pomysły, do których na początku inwestor nie jest przekonany z czasem zyskują jego aprobatę. Projekt się rozwija i w końcu osiąga się zamierzony efekt – dodał Bohdan Lisowski. Z punktu widzenia zamówień publicznych, zaletą konkursu jest możliwość odwołania się do opinii publicznej. Często to mieszkańcy decydują o ostatecznym kształcie finalnego projektu – mówiła Magdalena Federowicz-Boule.

W trakcie panelu Wojciech Kotecki opowiedział, jak z jego wieloletniego doświadczenia udziału w różnych konkursach zmieniła się perspektywa ich postrzegania. Na początku myślałem, że udział w konkursie to puszczenie wodzy fantazji. Teraz wiem, że tak nie jest. Teraz staram się odłożyć na bok swoje ambicje i stawiać na oczekiwania sędziów i inwestorów. Na początku, jako mała firma, startowaliśmy w konkursach żeby się przebić. Teraz przyjęliśmy zasadę, że startujemy raz do roku w konkursie, który nam najbardziej odpowiada – mówił.

Na koniec eksperci dyskutowali o tym, jaki powinien być dobry konkurs?

Jest kilka czynników, które składają się na dobry konkurs. Przede wszystkim są to: ciekawy temat, profesjonalne jury, odpowiedni budżet oraz dwa etapy. My wiemy jak zrobić taki konkurs jednak nie zawsze da się go zrealizować. Najczęściej na drodze stają finanse, czyli zbyt mały budżet – mówił Bohdan Lisowski.

Ważnym elementem dobrego konkursu jest też uczestnictwo doświadczonych architektów i młodych, którzy dopiero zaczynają swoją karierę. Połączenie wiedzy i świeżości daje bardzo ciekawe rezultaty – mówił Ivan Blasi.

W dyskusji udział wzięli:
Ivan Blasi, architekt, koordynator międzynarodowego konkursu architektonicznego im. Miesa van der Rohe,
Magdalena Federowicz-Boule, architekt, prezes zarządu, Tremend Sp. z o.o.,
Wojciech Kotecki, architekt, urbanista, BBGK Architekci Sp. z o.o.,
Jacek Lenart, wiceprezes ds. legislacji, Stowarzyszenie Architektów Polskich,
Bohdan Lisowski, prezes, Odział Kraków, Stowarzyszenie Architektów Polskich.

Moderatorką dyskusji była Agnieszka Kaczmarska, prezes, Odział Katowice, Stowarzyszenie Architektów Polskich.

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także