
4 Design Days: Natalia Suwalski o kobietach w designie
O kobietach w designie, inspiracjach oraz wyzwaniach rozmawialiśmy z Natalią Suwalski, projektantką, właścicielką pracowni artystycznej Natalia Suwalski Design, która weźmie udział w tegorocznej edycji 4 Design Days.

Które kobiece postaci z historii wzornictwa przemawiają do Pani najbardziej i dlaczego? Które z nich uznałaby Pani za największe dla siebie inspiracje?
Dla mnie są to Marianne Brandt z Bauhausu w Dreźnie i Eileen Grey, która za życia była niedocenioną awangardystką. Charakteryzował ją unikalny styl. Dzisiaj jej prace osiągają rekordowe ceny na aukcjach. Produkuje się je od ponad stu lat i niezmiennie zachwycają swym urokiem.
Także bardzo cenię prace - niestety zmarłej parę lat temu - architektki Zahy Hadid i projektantki Helly Jongerius, która jako jedyna z tu wymienionych jest także matką dwójki dzieci.
W pracach tych projektantek widać, moim zdaniem, niezależnie od płci, ogromne zasoby niewyczerpującej się kreatywności oraz indywidualne podejście, bez naśladowania aktualnych trendów w modzie. Można zauważyć również konsekwencję w projektowaniu, która łączy się z fachowym podejściem do materiału i formy oraz nowatorski kontekst kulturalno-socjologiczny.
Dla mnie największą inspiracją jest ich bezkompromisowa estetyka, która nigdy nie kopiuje. Jest tworzona na podstawie dużej wiedzy i zainteresowania historią oraz codziennym życiem. Wiąże się to z empatią i pięknem, które łączy ludzi.
Z jakimi wyzwaniami muszą się dziś, Pani zdaniem, mierzyć kobiety, które obierają zawodową drogę związaną z projektowaniem/designem? Na jakie bariery w rozwoju zawodowym napotykają i jak sobie z nimi radzą?
Największym wyzwaniem kobiet, które wybierają karierę, niezależnie od jej obszaru, chociaż sądzę, że w pracy twórczej jest to jeszcze trudniejsze, jest łączenie obowiązków rodzinnych i zawodowych. Praca w obszarze designu jest bardzo wymagająca i intensywna. Powiedziałabym, że nawet porównywalna z wychowaniem dziecka. Moim zdaniem można jednak połączyć te dwie funkcje.
Czy kobiety lubią różowy? Czyli co nieco o stereotypach w projektowaniu – z jakimi stereotypami najczęściej mamy do czynienia jeśli chodzi projektowanie kobiet i projektowanie dla kobiet?
W studiach typu „Nail Design” raczej tak (śmiech). Dla mnie jako projektantki kolory są bardzo ważne, ale nie dzielę ich na męskie i żeńskie. Kolor, jak dla mnie, może mieć etnograficzne i symboliczne znaczenie, tak jak np. kobalt z Bolesławieckiej ceramiki i czerwona bombka na choince. W moich pracach jest projekt o różowej kolorystyce: to biokominek o nazwie Opus w owalnej formie, wylany z różowego betonu. Róż kontrastuje tu z zimnym betonem i tworzy ciekawy efekt. Kolor ten dodaje uroku wnętrzu, zwłaszcza gdy kominek nie jest używany.
Dziękuję za rozmowę.
W trakcie tegorocznego 4 Design Days Natalia Suwalski weźmie udział w debacie "Design jest kobietą", która odbędzie się 7 lutego 2020 roku.
V edycja 4 Design Days odbędzie się w dniach 6-9 lutego 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Spodku w Katowicach. To największe w tej części Europy święto architektury, designu i nieruchomości. Nowa edycja 4 Design Days to nowe, aktualne tematy, jeszcze większy rozmach, liczba prelegentów, uczestników i wystawców, konkursy dla młodych projektantów i architektów, ciekawe atrakcje dla zwiedzających oraz liczne wydarzenia towarzyszące.
Zobacz więcej i zarejestruj się: www.4dd.pl
Natalia Maria Suwalski jest projektantką przemysłową, urodzoną w Warszawie i wychowaną w Bonn. Ukończyła Państwową Akademię Sztuki i Projektowania w Stuttgarcie, Konstfack Stockholm. Ukończyła także studia magisterskie na Akademii Sztuki i Projektowania FHNW w Bazylei.
Jest członkiem i przedstawicielem polskiej instytucji kultury Domaine de Boisbuchet.
Pracowała jako redaktor pisma Form - The Making of Design w wydawnictwie Birkhäuser Verlag w Bazylei oraz jako członek jury Art Director's Award w Rydze.
W 2013 roku założyła własne studio Natalii Suwalski Design w Zurychu, które zajmuje się projektowaniem szerokiej gamy produktów, a także merchandisingiem wizualnym, scenografią i reżyserią.
Prace Natalii Suwalski były wystawiane w Mediolanie, Kolonii, Bazylei i Lucernie. W 2017 roku studio zostało przeniesione do Warszawy, gdzie odpowiada za kreatywny kierunek nowej marki o nazwie Faktoria Betonu.