Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

4 Design Days: Przed zrównoważonym designem nie ma odwrotu

Autor: Justyna Łotowska
06 lut 2020 16:41

Meble muszą być produkowane w sposób ekologiczny. Każdy producent wcześniej czy później zmierzy się z tym wyzwaniem. Kluczem jest świadomość, edukacje producentów, projektantów i inwestorów oraz polityka „małych kroków”. Takie wnioski płyną z dyskusji „Meble. Zrównoważony design”, która odbyła się w trakcie pierwszego dnia 4 Design Days.

Gospodarka obiegu zamkniętego wkracza do fabryk meblowych – co z tego wynika dla producentów, dystrybutorów i projektantów? Czy to konieczność, przed którą stanie każdy wytwórca mebli? Czy polscy producenci mebli mają świadomość, jak się zabrać do zmiany?

Mam wrażenie, że nadal ciąży nam brak ogólnej wiedzy. Wszyscy wiemy, że trzeba, ale nie wiemy jak – mówiła Magdalena Borowiec, dyrektor marketingu Profim i Flokk Polska. A tymczasem naprawdę niewiele trzeba, żeby wprowadzić zmianę. Pięć kroków do zrównoważonej produkcji mebli, które warto i trzeba wdrażać to: niska waga, bo to mniej elementów, mniej potrzebnych materiałów i surowców; mała liczba komponentów, która oznacza mniejsze opakowania i wydajniejszy transport; brak szkodliwych dla środowiska materiałów i substancji; długi cykl życia produktu dzięki ponadczasowemu wzornictwu i wymienialnym częściom, wreszcie - projektowanie w taki sposób, aby produkty można było łatwo zdemontować do recyklingu za pomocą przedmiotów codziennego użytku – nożyczek czy długopisu – dodawała Magdalena Borowiec.

Jakie materiały są ekologiczne? Czy zawsze będzie to drewno i inne surowce, powszechnie postrzegane jako ekologiczne? Na to pytania odpowiadał Oskar Zięta, projektant i założyciel zieta.prozessdesign. Nasze produkty są wykonane w technologii monomateriałowej i staramy się, aby wszystkie dodatki również były wykonane z tego samego materiału, żeby po wyeksploatowaniu, można je było bez problemu poddać recyklingowi. Tworzymy rzeczy solidne, wytrzymałe, z „inteligentnego” materiału, który ma szansę być powtórnie użyty, bo zużyte i przetworzone aluminium, miedź czy stal, wracają do życia, jako nowy metal.

Zalety drewna jako materiały zrównoważonego podkreślała z kolei Magdalena Hubka, projektantka i założycielka Swallow’s Tail: Proces jego pozyskiwania, przy prowadzeniu odpowiedniej gospodarki leśnej, jest w całości odnawialny, a przede wszystkim nie wymaga nakładów energii, ponieważ powstaje dzięki naturalnemu procesowi fotosyntezy, nie obciążając środowiska. Pozyskiwanie drewna, przy założeniach zrównoważonej gospodarki leśnej nie powoduje nieodwracalnego przekształcenia środowiska

Uczestnicy dyskusji zgodnie podkreślali rolę świadomości, aby umieć odróżnić prawdziwe działania ekologiczne od marketingowej „ściemy”.

Poświęciliśmy sporo wysiłku aby odnaleźć producentów prawdziwie ekologicznych, wiele podróżowaliśmy też po Europie, aby porozmawiać z nimi, zobaczyć, jak tworzą i wykonują swoje produkty – wyjaśniał Bartosz Chmielewski, CEO Zero Waste Design. A przede wszystkim, by przekonać się, czy stoi za nimi marketing czy faktyczna potrzeba, aby wytwarzać produkty o krótszym śladzie ekologicznym. Mnie osobiście bardzo denerwuje hasło „moda na ekologię”. To nie moda, to konieczność i nasz obowiązek – jako producentów, projektantów i konsumentów.

W dyskusji wzięli udział: Magdalena Borowiec, dyrektor marketingu, Profim i Flokk Polska, Bartosz Chmielewski, CEO, Founder, Zero Waste Design, Magdalena Hubka, projektant, Swallow's Tail, Oskar Zięta, architekt, projektant, założyciel, Zieta Prozessdesign Sp. z o.o.. Debatę moderowała Justyna Łotowska, redaktor magazynu Dobrze Mieszkaj i portalu Dobrzemieszkaj.pl oraz redaktor naczelna portalu Biznesmeblowy.pl.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także