Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

4 Desin Days: Polska stawia na dobrze zaprojektowane hotele, a te zapamiętujemy najbardziej!

Autor: Redakcja PropertyDesign.pl
22 sty 2020 09:45

Hotelarstwo zmierza bezpowrotnie w kierunku zorientowania na styl życia swoich gości, czyli tzw. „lifestyle”. Niedługo nie będzie pytań: czy hotel jest lifestyle'owy, tylko: jak bardzo jest lifestyle'owy. Indywidualizacja i autentyczne doświadczenia zapadają w pamięci na długo - przekonuje Piotr Kalinowski, CEO MIXD, prelegent 4 Design Days 2020 (www.4dd.pl). O architekturze w polskich kurortach będziemy rozmawiać już 6 lutego br. w trakcie 4 Design Days 2020.

W polskich kurortach powstaje coraz więcej ciekawych projektów hotelowych. Według pana subiektywnego rankingu: jakie z ostatnich realizacji hotelowych zasługują na szczególną uwagę ze względu na dobry design?

Piotr Kalinowski: Polska staje się interesującym rynkiem stawiającym na dobrze zaprojektowane hotele, a te zapamiętujemy najbardziej. W ciekawych realizacjach tego rodzaju przoduje obecnie Zdrojowa Invest. Osobiście spędziłem wakacje z rodziną w Radisson Blu w Świnoujściu i ten hotel jak najlepiej zapisał się w mojej pamięci. Nad polskim morzem brakowało bardzo znanych marek hotelowych i hoteli w odpowiedniej skali, z robiącymi wrażenie rozwiązaniami, a w tym hotelu znajdziemy np. przeszklony balkon z widokiem z 12. piętra lub infinite pool na dachu. Obok powstał z kolei Hilton, który jest pierwszym tego typu obiektem w Świnoujściu i mogę śmiało powiedzieć, że na pewno odwiedzę go w 2020 roku.

Czy widać różnicę jakościową w projektach hotelowych zlokalizowanych w górskich kurortach, a tych nad morzem?

Piotr Kalinowski: Oczywiście i to przede wszystkim z powodu rożnych potrzeb ich gości. W górach musimy w pokojach mieć miejsce na suszenie strojów narciarskich i sportowych, na bezpieczne składowanie sprzętu: nart, snowboardów, rowerów. Do tego każdy gość potwierdzi, że górski klimat w hotelu w Szklarskiej Porębie bardzo pomaga poczuć się odpowiednio, co do miejsca. Sami jesteśmy w trakcie projektowania takich hoteli i wobec siły górskich inspiracji nie da się przejść obojętnie.

Projektuje pan sporo hoteli w Polsce, ale wyjątkowo ciekawie zapowiada się projekt pracowni na Bali. Czym zaskoczy wspomniany hotel?

Piotr Kalinowski: Hotel na Bali jest odpowiedzią na kryzys plastiku. Większość wyposażenia w hotelu jest zrobiona z odpadów pobudowlanych i plastikowych, które zaśmiecają pacyficzne plaże. W tym regionie tymczasem mieszkańcy odkupują z budów luksusowych hoteli resztki niewykorzystanych materiałów, aby remontować swoje domy lub korzystają z tego, co przyniesie im morze. Chcemy stworzyć autentyczne, odpowiedzialne doświadczenie dla zaangażowanego w ochronę przyrody podróżującego. Wiele zresztą hoteli patrzy na kwestie ekologii i ograniczenia ilości odpadów w sposób bardzo poważny, np. Edition by Mariott. Plastikowe rurki i kubeczki czy mini pojemniki na kosmetyki odchodzą w niepamięć.

Wspomina pan o trendzie ekologii w projektowaniu, który w ostatnim czasie nabiera mocno na sile. W hotelach zlokalizowanych w kurortach kluczowe musi być też wpisanie architektury nowego obiektu w krajobraz - wydaje się, że to świetnie robią hotelarze inwestujący w Skandynawii?

Piotr Kalinowski: Ważne jest poszanowanie krajobrazu i stworzenie okazji do pełnego zanurzenia się w nim. Wzorcowe są pod tym względem dwa projekty hotelowe w krajach skandynawskich. Pierwszy Arctic Bath, leżący w sercu Laponii, pływający na rzece hotel inspirowany w swojej architekturze… spławianiem drewna. Leży kilkadziesiąt kilometrów od najbliższego dworca kolejowego i kilkanaście od najbliższej miejscowości, na uboczu – to taki „antykurort”, gdzie jeździ się relaksować się w spa i saunie, skakać do przerębla, podglądać dzikie zwierzęta i podziwiać zorzę polarną. Drugi to islandzki The Retreat – owszem ulokowany w sąsiedztwie bardzo popularnej wśród odwiedzających Islandię turystów Blue Lagoon, ale jest to jeden, jedyny w tym odludnym miejscu, zaledwie 62-apartamentowy, pięciogwiazdkowy hotel. Jego architektura i wnętrza pokazują ogromny wysiłek i koncentrację na tym, by tego unikalnego przyrodniczo terenu nie zniszczyć, nie odciągać uwagi od skał, błękitnej wody termalnych źródeł. W Blue Lagoon fotografuje się co roku tysiące ludzi, ale tylko nieliczni mają szansę tu zamieszkać i to jest wyznacznikiem atrakcyjności The Retreat.

Jednak projektując hotel w kurorcie czy turystycznym regionie łatwo ześlizgnąć się w zbytnią dosłowność?

Piotr Kalinowski: Tak - i w dosłowność i cepelię, posłużyć się wyświechtanymi wizualnymi kliszami. Skoro Prowansja to krzesła Van Gogha, lawenda i beczki wina, skoro Kalifornia to surferzy, palmy, kolorowe drinki. Nie, nigdy, przenigdy! Dlatego wielkie brawa dla dwóch projektantek które pokazują jak zrobić hotel do szpiku lokalny, a zarazem intrygujący, nowoczesny, wyrafinowany. Santa Monica Proper Kelly Wearstler jest kalifornijski w każdym detalu, a zarazem perfekcyjnie dopracowany. To, co się tam dzieje jeśli chodzi o zestawienia materiałów, kolorów, faktur to klasa mistrzowska. Każdy dywan, mebel, lampa i dzieło sztuki jest tu starannie dobrane. To plaża w najbardziej eleganckim, a zarazem swobodnym i bezpretensjonalnym wydaniu. Podobnie jest w przypadku butikowego Menorca Experimental który zaprojektowała Dorothée Meilichzon. Wszystko jest tu dziełem lokalnych rzemieślników, wszystko jest zrobione z takich materiałów i takimi technikami jakie stosuje się od wieków, a jednak jest świeże, wolne od banału, w przedziwny sposób tradycyjne i futurystyczne zarazem.

Wielu inwestorów zwraca uwagę na fakt, że w Polsce brakuje hoteli lifestylowych. W którą stroną obecnie zmierza projektowanie hoteli - czy właśnie w kierunku lifestylu? 

Piotr Kalinowski: Hotelarstwo zmierza bezpowrotnie w kierunku zorientowania na styl życia swoich gości, czyli tzw. „lifestyle”. Niedługo nie będzie pytań: czy hotel jest lifestyle'owy, tylko: jak  bardzo lifestyle'owy jest. Indywidualizacja i autentyczne doświadczenia zapadają w pamięci na długo. Każda podróż, wspomnienie i nostalgia za przeżytymi chwilami jest motorem napędowym, który pcha nas w świat. Hotele staną się drugim domem, inspirującym i pobudzającym wyobraźnię w sposoby, jakich jeszcze nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić.

Znaczenia nabiera design i to nas cieszy, bo MIXD rozpędza się w szybkim tempie. Zarówno ja, jak i nasi projektanci jesteśmy głodni nowych, ambitnych projektów, które przekraczają granice w postrzeganiu spędzania wolnego czasu. Pracujemy nad wieloma obiektami.

Piotr Kalinowski, CEO MIXD, weźmie udział w roli prelegent podczas 4 Design Days 2020. W trakcie 4DD odbędzie się m.in. panel dyskusyjny "Koniec ery architektonicznych gargameli. Polskie kurorty stawiają na jakość. Jak architektura buduje klimat miejsca?".

V edycja 4 Design Days odbędzie się w dniach 6-9 lutego 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Spodku w Katowicach. To największe w tej części Europy święto architektury, designu i nieruchomości. Nowa edycja 4 Design Days to nowe, aktualne tematy, jeszcze większy rozmach, liczba prelegentów, uczestników i wystawców, konkursy dla młodych projektantów i architektów, ciekawe atrakcje dla zwiedzających oraz liczne wydarzenia towarzyszące.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także