Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Ekologiczne materiały

Autor: Wojciech Napora
11 lut 2020 14:25

Gdzie szukać alternatyw dla plastiku? Na jakie surowce odnawialne lub pochodzące z recyklingu postawić, by zmniejszyć ślad węglowy? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy panelu „Materiały”, który odbył się 7 lutego w trakcie 4 Design Days.

Tomasz Pągowski, moderator dyskusji, rozpoczął od pytania do uczestników o zielony zwrot w strategii producentów materiałów budowlanych.

Piotr Łazikowski powiedział, że powinniśmy skupić się na zmniejszeniu ilości zużywanych nieodnawialnych źródeł energii.
Moim zdaniem należy poszukiwać i eksploatować alternatywne, odnawialne źródła energii – mówił na początku dyskusji.

Cały czas szukamy nowych proekologicznych rozwiązań. Warto jednak zwrócić uwagę na to co już mamy. Należy posprzątać ten bałagan – zaproponował Janusz Dziewanowski.

Małgorzata Respekta-Paszkiewicz, jako przedstawicielka producenta okien mówiła:
Zawsze zwracaliśmy uwagę na eko. Naszym głównym surowcem jest drewno, a więc materiał jak najbardziej ekologiczny. Surowiec z PVC pozyskujemy z recyklingu. Warto stawiać na trwałe materiały. Kluczowe są bowiem jakość i cykl życia produktu.

Projektant Mateusz Mioduszewski również podkreślał, że na każdy produkt warto patrzeć w szerszym kontekście, a więc w kategorii całego cyklu użytkowania. Dodał także:

Choć nie możemy całkowicie wykluczyć z użycia plastiku, warto zrezygnować – na ile to możliwe – z jego jednorazowego zastosowania.

W projektowaniu warto uwzględniać szereg aspektów ekologicznych. Nie tylko same materiały, ale także transport, pakowanie itp. – powiedział Jędrzej Fiett.

Kolejnym tematem poruszonym przez uczestników dyskusji było podejście starszych i obecnych pokoleń do tematu ekologii.

Młodzi ludzie mają większą świadomość ekologiczną. Nasze pokolenie myślało inaczej. Przed nami otworzyły się drzwi nowej technologii. Zachłysnęliśmy się nią. Nie patrzyliśmy na wieloletnią perspektywę – mówiła Małgorzata Respekta-Paszkiewicz.

Dla nas ekologia to także świeży i bieżący temat. Warto o nim rozmawiać, bo to dopiero początek długiej drogi – dodał Mateusz Mioduszewski.

Ważnym tematem dyskusji, poruszonym przez Tomasza Pągowskiego, było drewno. Czy jest to materiał ekologiczny?

Drewno jest wspaniałym materiałem. Pamiętajmy jednak o tym co się dzieje w tle. Mam na myśli pożary, wycinki. Jako konsumenci mamy przekonanie, że drewno to bardzo trwały materiał, który ma służyć przez wiele długich lat. Nie zawsze jednak tak jest. Poza tym, patrząc na ekologiczny charakter drewna, gdy weźmiemy np. sklejkę, która jest klejona warstwami kleju i lakierowana... to trochę słabe eko. Niestety nie nadążamy sadzić drzew i jest to aspekt, nad którym warto się zastanowić – powiedział Janusz Dziewanowski.

W przypadku drewna ważna jest jego lokalizacja i regionalne użytkowanie. Należy wziąć pod uwagę transport tego surowca. Warto to wyważyć – powiedział Jędrzej Fiett.

Moim zdaniem kluczowy jest recykling. Zamiast eksploatować materiały, które są trudne do odzyskania lepiej korzystać z tych, które już mamy – powiedział Piotr Łazikowski i dodał, są alternatywy dla drewna. Np. podłogi winylowe – niektóre są w stu procentach „recyklingowalne”.

Uczestnicy zastanawiali się także, co zrobić, by otaczało nas więcej ekologicznych produktów.

Bardzo ważny jest efekt skali. Duża skala to niższe koszty. Dlatego należy uświadamiać klientów, że warto stawiać na eko-produkty. Im będzie ich więcej tym będą tańsze - mówiła Małgorzata Respekta-Paszkiewicz.

Warto nagradzać wszystkich, którzy działają proekologicznie. Producentów, architektów, sprzedawców, projektantów – radził Jędrzej Fiett.

Niestety nadal wygrywają tańsze produkty. To problem, z którym powinniśmy się zmierzyć – dodał Mateusz Mioduszewski

W dyskusji udział wzięli (kolejność alfabetyczna) Janusz Dziewanowski, Business Development Manager, MultiContract Sp. z o.o. Jędrzej Fiett, projektant mebli biodegradowalnych z surowców odnawialnych „Bez śladu”, Piotr Łazikowski, dyrektor regionalny, Planko, Mateusz Mioduszewski, projektant, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Małgorzata Respekta-Paszkiewicz, starszy specjalista ds. współpracy z architektami, FAKRO Sp. z o.o. Moderatorem dyskusji był: Tomasz Pągowski, projektant, konstruktor, prowadzący programy o urządzaniu wnętrz: Remont w 48h, Projekt Lokalny, Bitwa o Dom.

 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także