Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

PARTNER PORTALU

Zofia Strumiłło-Sukiennik: staram się mieć otwarte podejście do projektowania

Autor: Wojciech Napora
14 sty 2020 08:58

O designerskich inspiracjach, kobietach w designie oraz podejściu do projektowania rozmawialiśmy z Zofią Strumiłło-Sukiennik, projektantką, współwłaścicielką pracowni Beza, prelegentką na 4 Design Days.

Jakie postaci współczesnego polskiego designu i architektury są dla Pani szczególnie warte wyróżnienia?

Jeśli chodzi o architekturę cenie prace BBGK. Ich realizacje powstają w nawiązaniu do otoczenia, respektują je a zarazem wprowadzają jakaś nowa myśl. Z młodych pracowni na pewno ciekawe podejście i myśli prezentuje pracownia Siudy. W designie zawsze z zaciekawieniem przyglądam się pracom Marysi Jeglinskiej. Jej realizacje są zawsze przemyślanym rezultatem, co nie wyklucza zabawy formą, materiałem i technologiami.

Jak zaczęła się Pani przygoda z designem? Co sprawiło, że obrała Pani taką, a nie inną drogę w życiu? Co Panią inspirowało, co inspiruje? Co uznałaby Pani za swój największy sukces jeśli chodzi o rozwój zawodowy?

Moją pierwszą fascynacją były prace bardziej związane ze sztuką jednak łączące się w jakimś sensie z codziennością, designem. Były to prace Claesa Oldenburga, gdzie zwykłe przedmioty zmieniając skale zyskiwały nowe znaczenie. Zawsze staram się mieć otwarte podejście do projektowania zbliżone do myślenia o dziele sztuki. Tylko tego typu myślenie daje owoce niepowtarzalnego designu. W ten sposób staramy się pracować w Bezie, szukając nowych technologii, materiałów, zadając cały czas pytania. I to chyba uznaje za mój największy sukces. Po doświadczeniach na praktykach w Ikea, w pracy dydaktycznej na warszawskiej ASP, to praca wspólnie z Anią daje mi satysfakcję i sprawia, że praca łączy się z ciągłym poszukiwaniem.

Z jakimi wyzwaniami muszą się dziś, Pani zdaniem, mierzyć kobiety, które obierają zawodową drogę związaną z designem? Na jakie bariery w rozwoju zawodowym napotykają i jak sobie z nimi radzą?

Chyba nie podkreślałabym tu kwestii, że akurat kobiety maja trudniej, bo mają ogólnie w życiu ciężej niż mężczyźni, głównie ze względu na rolę matki. Ale to się zmienia. Coraz częściej mężczyźni widzą zalety bycia aktywnymi ojcami i potem są tego owoce. W pracy projektowej, prowadzeniu studia projektowego, wyzwaniem jest przekonanie klientów, że praca koncepcyjna to nie tylko wymyślanie formy, ale daleko bardziej złożony proces, który zabiera czas. Ten czas niestety nie zawsze da się z góry określić. W naszej pracowni staramy się korzystać z narzędzi, które pozwalają ten czas obliczyć jednak często, finalnie, trzeba zrobić korektę, co nie zawsze podoba się klientowi.

Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także