Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Domowe biuro. Tych 6 błędów unikaj urządzając miejsce na home office

Autor: Redakcja Dobrzemieszkaj.pl
17 marz 2021 09:48

Praca w domu stała się codziennością dla wielu z nas. A tymczasem urządzenie domowego biura nie jest prostym zadaniem. Łatwo popełnić tu błędy. Zobaczcie przegląd najpowszechniejszych usterek dotyczących home office wraz z poradami, jak je sprytnie wyeliminować.

Współczesne home office znacznie różni się od klasycznego gabinetu. Ogranicza się najczęściej do trzech podstawowych elementów: komputera, biurka oraz fotela. Już sam wybór mebli do pracy może się jednak wiązać z kilkoma błędami. By ich uniknąć, warto się wesprzeć odpowiednią wiedzą projektową, a także postawić na aranżacje skrojone na miarę, które zawsze stanowią klucz do sukcesu w urządzaniu przestrzeni domowych. 

Czytaj też: Najładniejsze designerskie biurka do pracy w domu (przegląd z cenami)

Błąd 1. Niedopasowane biurko do pracy w domu

Klasyczne biurko z szafkami i szufladami albo prosty stół czy minimalistyczny stolik – wybierając mebel do pracy, najczęściej kierujemy się własnym gustem estetycznym, a także metrażem pomieszczenia bądź strefy przeznaczonej do pracy. W międzyczasie można zapomnieć, że biurko powinno być przede wszystkim skrojone na miarę użytkownika.

Co to oznacza w praktyce? Po pierwsze, wysokość, na jakiej umieszczony jest blat. Podczas siedzenia przy biurku ręce powinny być swobodnie oparte o blat, a nogi – o podłogę. Idealnie, jeśli w pozycji siedzącej zachowany jest kąt prosty pomiędzy ramieniem a przedramieniem oraz podudziem a łydką.

Po drugie, wymiary samego blatu. Godna polecenia jest popularna opcja ok. 80x180 cm. Dlaczego? Zasięg rąk osoby dorosłej to zwykle ok. 80 cm. W efekcie mamy łatwy dostęp do wszystkich rzeczy znajdujących się na blacie i nie musimy się każdorazowo podnosić. Wszystkie te aspekty można oczywiście z sukcesem powiązać z atrakcyjnym designem oraz dobrać biurko odpowiadające ulubionej stylistyce. Współcześnie szczególną popularnością cieszą się meble spod znaku stylu skandynawskiego, a także nowoczesnego minimalizmu. Coraz mocniej widoczne są też subtelne nawiązania do klasyki – zwłaszcza poprzez dekory i wzory o naturalnych konotacjach, jak chociażby drewno czy kamień.

Zobacz też: Miejsce do pracy w salonie: 7 pięknych biurek na każdą kieszeń

Błąd 2. Nieergonomiczny fotel do pracy

Ergonomiczny fotel to jedna z podstaw dobrego miejsca pracy – czy to w biurze, czy w domu. Kluczowe jest odpowiednie podparcie kręgosłupa i naturalnych krzywizn ciała. Stąd ważną rolę odgrywa profil oparcia, w tym m.in. charakterystyczne wybrzuszenie na wysokości lędźwiowego odcinka kręgosłupa.

Wygodny fotel powinien też mieć jak najwięcej opcji regulacji: wysokości i kąta nachylenia oparcia, głębokości i nachylenia siedziska, ustawienia podłokietników oraz zagłówka. Dzięki temu łatwo można dopasować fotel do wzrostu i wagi danej osoby, a także parametrów biurka. Ergonomiczne formy tych mebli do pracy idą też w parze z szerokimi możliwościami wyboru kolorystyki czy wzorów tapicerki, dlatego za ich pomocą można łatwo odświeżyć wystrój domowego biura.

Błąd 3. Niewłaściwe ustawienie biurka

Biurko w ciemnym zakątku albo tyłem do okna? Należy unikać takich sytuacji. Dopływ światła dziennego jest bardzo ważny podczas pracy – wpływa na jej efektywność, pozwala też odpocząć oczom. Najbardziej optymalne jest usytuowanie biurka w taki sposób, by siedzieć przodem do okna od strony północnej lub wschodniej. Ekspozycja południowa bądź zachodnia może być bowiem kłopotliwa w miesiące letnie (ostre światło i nagrzewanie się stanowiska pracy).

Inne godne polecenia rozwiązanie to biurko postawione prostopadle do okna. W przypadku osoby praworęcznej światło powinno wpadać od lewej strony, a leworęcznej – od prawej. Potencjalny nadmiar promieni słonecznych w ciągu dnia można oczywiście złagodzić za pomocą odpowiednich osłon okiennych – zasłon, żaluzji, rolet. Stanowią one też zresztą dobrą okazję do ożywienia wystroju za pomocą wzorzystych tkanin.

Błąd 3. Brak wyodrębnienia stref pracy i wypoczynku

Pracując w domu, powinniśmy w miarę możliwości oddzielać miejsce aktywności zawodowej od tego służącego do wypoczynku. Ścisłe połączenie tych stref ma negatywny wymiar psychologiczny – zwyczajnie czujemy się, jakbyśmy non stop przebywali w biurze. Oczywiście nie każdy ma możliwość urządzenia home office w osobnym pomieszczeniu, dlatego do podziału przestrzeni warto podejść ze sprytem.

Biurko może być oddzielone do reszty pokoju dowolną przesłoną, ścianką z karton-gipsu albo też umieszczone w zabudowie. Wtedy po skończonej pracy możemy je zamknąć za frontami mebli. Nie najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenia biurka w sypialni, tym bardziej że niebieskie światło emitowane przez ekran komputera obniża jakość snu.

Błąd 4. Złe oświetlenie miejsca pracy

Pierwszym potencjalnym problemem jest słaby dopływ światła dziennego. Wystarczy jednak ustawić biurko w rejonie okna (o czym było wyżej). Druga istotna sprawa to oświetlenie sztuczne. Problem co prawda rozwiązuje funkcjonalna lampka biurkowa, niemniej należy pamiętać o kilku ważnych aspektach. Jednym z nich jest barwa światła – godne polecenia są LED-y o temperaturze barwowej 3000-4000 kelwinów, czyli zbliżonej do światła dziennego, ale nie nazbyt jaskrawej. Wartości na poziomie 4000-6000 kelwinów mogą być bardzo chłodne i „sterylne”, kojarzące się z laboratorium.

Miłośnicy kreatywnego, współczesnego designu mają też duże pole do popisu, jeśli chodzi o wybór lamp w różnych konwencjach stylistycznych. Dotyczy to zarówno kloszy, jak i innych elementów konstrukcyjnych, które z powodzeniem przejmują rolę praktycznych dekoracji domowego biura.

Więcej na ten temat: Cztery zasady urządzania home office, o których musisz wiedzieć. Porady, dużo zdjęć

Błąd 5. Za dużo rzeczy na biurku 

Kwestia uporządkowania przestrzeni jest zawsze indywidualna, niemniej mimo że „geniusz panuje nad chaosem”, im większy ład w miejscu pracy, tym większa korzyść psychologiczna i ulga dla umysłu. Dlatego warto wyznaczyć stałe miejsca dla biurowych drobiazgów oraz korzystać z pojemników i różnorodnych organizerów. Za ich pomocą można zresztą wprowadzić do wystroju designerskie perełki. Warto też zapanować nad plątaniną przewodów, zwłaszcza gdy korzystamy też z drukarki, skanera czy głośników podłączonych do komputera. Problem rozwiązują proste maskownice do kabli. Jednocześnie miejsce pracy nie powinno być chłodne i bez charakteru, o czym w kolejnym punkcie.

Błąd 6. Monotonia i brak przytulności miejsca do pracy

Blat, komputer i nic poza tym? Z jednej strony zapewnia to ład przestrzenny, z drugiej jednak pozbawia miejsce pracy charakteru, a przede wszystkim przytulności. Ten ostatni wątek jest zresztą coraz mocniej eksplorowany przez architektów biur, którzy wprowadzają do przestrzeni więcej domowych akcentów, a także naturalnych materiałów wykończeniowych typowych dla wnętrz mieszkalnych. Warto iść tym tropem również w aranżacji home office.

Kilka pamiątek, dekoracji albo akcent w postaci ulubionego koloru czy wzoru znacznie umilą codzienną pracę, a domowe biuro przestanie być chłodne i bezosobowe. Ryzyko monotonii skutecznie eliminują np. meble z bogatym rysunkiem drewna – w łagodnych odcieniach, bardziej wyrazistych albo surowszych w wyrazie. Dużą popularnością cieszą się też wzory drewna z zaznaczonymi śladami upływu czasu. Poza ciekawym aspektem wizualnym dobrze wpływają na psychikę, pozwalają się lepiej skoncentrować oraz wyciszyć.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także