Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Obraz Moniki Kopczewskiej

Zobacz galerię [4 zdjęć]

Obraz Moniki Kopczewskiej "Owoc II"
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Redakcja Dobrzemieszkaj.pl
08 lis 2019 14:49

Jak dobrać obraz do wnętrza? Praktyczny przewodnik

Jeśli chcemy nadać przestrzeni charakteru – warto rozważyć zakup obrazu. Jak go wybrać, by pasował nie tylko do wnętrza, ale i do nas? Przeczytajcie.

Stojąc przed decyzją, który obraz wybrać, warto zastanowić się na efektem finalnym, który chcemy osiągnąć. Czy ma być to miejsce odpoczynku, relaksu, czy może wręcz przeciwnie – powinno pobudzać nas do pracy i wzmagać kreatywność? To od funkcji, jaką ma pełnić dane pomieszczenie, zależy estetyka dzieła sztuki. Jednak, jak podkreśla ekspertka w zakresie sztuki Agnieszka Gniotek, wbrew powszechnej opinii, najważniejszą regułą, którą powinniśmy się kierować jest to, by dobierać obraz do siebie, a nie do wnętrza.

Wybierając obraz powinniśmy pamiętać, że najważniejsze jest to, czy mamy z nim jakąś relację – czy nas porusza, wzbudza w nas emocje i czy po prostu się nam podoba. To, czy pasuje do wnętrza to sprawa drugorzędna. Nie ma więc znaczenia, czy nasze wnętrze urządzone jest w stylu skandynawskim czy pop-artu lat 60. Tym, co spoi wybrany obraz z otoczeniem, jest rama i to ją powinniśmy dobierać w taki sposób, by współgrała z wnętrzem.

Skoro rama jest tak istotna, to jak ją wybrać? I czy zawsze powinniśmy decydować się na obramowanie obrazu? Otóż to, czy obraz powinien mieć ramę i jaka ta rama powinna być, zależy od kilku aspektów. Pierwszym jest techniczne wykonanie: na przykład, jeśli obraz ma niezamalowane boki, warto zastanowić się nad umieszczeniem go w obramowaniu. Drugą kwestią jest jego charakter. Przyjęło się, że malarstwo historyczne powinno mieć ramę, natomiast malarstwo współczesne już niekoniecznie. Rama może stanowić dzieło sztuki sama w sobie, czasem może być nawet droższa od obrazu. Daje nam wiele możliwości i może wiele wnieść do kompozycji – może ją zarówno powiększyć, jak i pomniejszyć, nadać jej wyrazistości. Jednak przy wyborze obramowania również należy kierować się przede wszystkim swoim gustem i poczuciem estetyki.

Co ważne, niezależnie od tego, czy wybieramy obraz do domu, czy do biura, istotne jest to, na jaką ścianę i pod jakim kątem najczęściej patrzymy oraz to, w jaki sposób wchodzimy do pomieszczenia.

Efekt 30 sekund na zrobienie wrażenia dotyczy nie tylko ludzi, ale również wnętrz. Powinniśmy więc myśleć, jakie wrażenie chcemy wywrzeć na osobie, która do niego wchodzi: czy zależy nam na prestiżu, zamożności, dostojności, a może nowoczesności i świeżości. Dlatego przy planowaniu rozmieszczenia dzieł należy rozważyć to, na którą ścianę najpierw zwraca się uwagę i gdzie się siada.

Nie ma ścisłych zasad odnośnie wysokości i odległości pomiędzy obrazami. Kompozycja powinna przede wszystkim dobrze wyglądać. W zależności od tego, co lubimy, może być symetryczna lub asymetryczna. Od naszych upodobań zależy też czy będzie harmonijna, czy może dynamiczna. Ważne jest jednak, by nasze działania były świadome i zaplanowane, powinniśmy wiedzieć, jaki rezultat chcemy osiągnąć. W przeciwnym razie grozi nam wrażenie bałaganu. Warto także testować różne ustawienia, obrazy można przesuwać i zmieniać – metodą prób i błędów możemy odnaleźć idealne dla nas ustawienie obrazów.

Ważną kwestią przy tworzeniu kompozycji jest również światło. Dobre dzieło sztuki to takie, które w świetle ożywa i należy wziąć pod uwagę, że inaczej wyglądać będzie w świetle dziennym, a inaczej w sztucznym. Warto więc zastanowić się, w którym miejscu je umieścić i pamiętać, że najciemniejsze kompozycje powinny znajdować się naprzeciwko okien.

Tekst: Agnieszka Gniotek, historyk i krytyk sztuki, właściciela Galerii Xanadu

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH