PARTNER PORTALU
Jak urządzić pokój dla dziecka o specjalnych potrzebach? Architekt radzi

Jak urządzić pokój dla dziecka o specjalnych potrzebach? Architekt radzi

Autor: Justyna Łotowska
17 marz 2022 16:26

21 marca to Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Razem projektantką wnętrz Izabelą Ziemnicką-Ucieszyńską oraz założycielką fundacji Sportu Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Pauliną Gadomską-Dzięcioł zastanawiamy się, jak powinien wyglądać idealny pokój dla dziecka z dodatkowym chromosomem.

  • Ze względu na spektrum chorób i niepełnosprawności, których mogą doświadczać osoby z dodatkowym chromosomem, potrzeby w domu są bardzo zróżnicowane.
  • Ważne są przestrzenie, które zachęcają do rozwijania hobby i indywidualnych talentów.
  • W pokoju musi być też miejsce, gdzie dziecko może się wyciszyć oraz przestrzeń umożliwiająca naukę i terapię.
  • Uwzględniając w projekcie kryterium dostępności - mebli, powierzchni i elementów do przechowywania, budujemy poczucie niezależności.

Dzieciaki z zespołem Downa mogą uczestniczyć i wyróżniać się prawie w każdej dziedzinie życia. Jeśli tylko pomożemy im w procesie edukacji, są w stanie nauczyć się wszystkiego, czego zapragną. Ważne jest wskazanie kierunków i możliwości, zapewnienie lub wejście w rolę nauczyciela oraz stworzenie przestrzeni zachęcającej do podejmowania aktywności. Przestrzeni minimalnej, ale jednocześnie wszechstronnej i elastycznej.

Dostosowując przestrzeń dla dziecka z Trisomią 21, warto pamiętać, że nie ma jednego planu dla wszystkich. Ze względu na spektrum chorób i niepełnosprawności, których mogą doświadczać osoby z dodatkowym chromosomem, potrzeby w domu są bardzo zróżnicowane.

- Zawsze na początku zadaję pytanie, w czym dziecko jest dobre i co lubi robić - mówi Izabela Ziemnicka-Ucieszyńska, szefowa pracowni Izudesign. - Przygotowując projekt tworzę przestrzenie, które zachęcają do rozwijania hobby i indywidualnych talentów. W pokoju musi być też miejsce, gdzie dziecko może się wyciszyć oraz przestrzeń umożliwiająca naukę i terapię.

Pokój do zadań specjalnych - reguły projektowe Izabeli Ziemnickiej-Ucieszyńskiej

W pokoju wyodrębniamy miejsca poświęcone konkretnym czynnościom:

  • miejsce do odpoczynku, “dekompresji” po powrocie z przedszkola czy szkoły, gdzie było dużo bodźców
    przestrzeń do zabawy i aktywności ruchowej (rehabilitacja przez zabawę),
    kącik hobbystyczny (z instrumentem muzycznym czy malarską sztalugą) sztalugą malarską,
    miejsce do nauki i terapii (biurko z lustrem do logopedii, tablica do przypinania obrazków).

- Im bardziej określone będzie każde miejsce, tym łatwiej dziecku zrozumieć, czego się od niego oczekuje lub gdzie się udać, aby zaspokoić konkretne potrzeby - dodaje Izabela Ziemnicka-Ucieszyńska. - W ten sposób od małego kształtujemy samodzielność dziecka i wspieramy naukę samoorganizacji. Dodatkowo uwzględniając w projekcie kryterium dostępności - mebli, powierzchni i elementów do przechowywania, budujemy poczucie niezależności.

Pokój dziecka z potrzebami specjalnymi - podstawa to samodzielność

- Stworzenie warunków, w których młody człowiek z zespołem Downa będzie w stanie sam wykonywać czynności życia codziennego - odnaleźć i posprzątać zabawki, przybory szkolne, spakować plecak, dobrać strój odpowiedni do pogody, przygotować torbę na zajęcia sportowe - to punkt wyjścia do kształtowania jego poczucia godności i odrębności - mówi Paulina Gadomska-Dzięcioł, szefowa Fundacji Sportu Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie, mama Zosi z ZD.

- Właściwie zorganizowane otoczenie wspiera rozwój intelektualny i fizyczny. Dziecko uczy się samodzielności i dokonywania wyborów. A jeśli stworzymy z nim wspólnie plan dnia, w którym będzie miejsce i na naukę, zabawę, terapie i ćwiczenia ruchowe, zachęcimy młodego człowieka do sportu, który w życiu nastoletnim i dorosłym może stać się dominującym zajęciem. Tak jak w przypadku podopiecznych naszej fundacji, którzy po ukończeniu szkoły na co dzień zajmują się trenowaniem i z sukcesami uczestniczą we współzawodnictwie sportowym w kraju i za granicą - dodaje 

- Projektując przestrzeń dla dziecka o specjalnych potrzebach, staram się przekonać rodziców, by nie myśleli tylko o celach edukacyjnych i rehabilitacji" dodaje projektantka. "Warto przezwyciężyć własne przekonania i pozwolić dziecku na posiadanie zabawki czy sprzętu, który sprawia mu radość, choć w naszej opinii jest denerwujący. Świecące muzyczne plastikowe zabawki, kosz do rzutów piłką czy zestaw do karaoke, choć dla nas może być trudny do zniesienia w porze odpoczynku, dzieciom sprawi frajdę, zachęci do aktywności i rozwijania talentów. 

Mgr inż. arch. Izabela Ziemnicka - Ucieszyńska prowadzi pracownię projektową Izudesign w Warszawie, która na swoim koncie ma dziesiątki zrealizowanych projektów. Łączy profesjonalizm, rzetelność i rozsądek z dbałością o jakość, oryginalność i funkcjonalność proponowanych rozwiązań.

Paulina Gadomska-Dzięcioł założyła i prowadzi Fundację Sportu Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie, która działa na rzecz upowszechniania sportu osób niepełnosprawnych oraz wspiera sportowców w drodze do mistrzostwa, organizuje treningi, obozy i wyjazdy na mistrzostwa krajowe i międzynarodowe. Fundacja tworzy zaplecze do budowania grupy wyczynowych sportowców z niepełnosprawnością intelektualną. Rekrutuje tych, którzy wyróżniają się potencjałem w określonych dyscyplinach i chcą związać ze sportem swoją przyszłość. Przygotowuje indywidualne programy treningowe, dostosowane do możliwości podopiecznych.

Fundację można wesprzeć wpłacając cegiełkę na rzecz promocji sportu osób niepełnosprawnych na rachunek: 301600146218761963 30000001.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także