
Jak będą mieszkać Polacy w 2023 roku? O tym rozmawialiśmy podczas 4 Design Days!
Jaki styl i kolory Polacy wybierają do swoich wnętrz? Jakie produkty i materiały zostaną z nami na dłużej? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy dyskusji "Jak z Instagrama, ale czy ekologicznie i z dobrym designem? O wnętrzarskich wyborach Polaków", która odbyła się podczas 4 Design Days.

- Monika Staniec: ludzie chcą wracać do wnętrz ponadczasowych. Niekoniecznie trendy z Instagrama gonią ich oczekiwania.
- Ida Mikołajska: moder classic w bardziej współczesnej, nieco lżejszej formie na pewno będzie się cały czas pojawiał się we wnętrzach.
- Olka Barczak: wszystkie odcienie są modne pod warunkiem, że są bliskie natury, a więc stonowane, zgaszone, że nie są to kolory świetlistości magenty.
- Katarzyna Tworek: stawiamy na wysokiej jakości materiały, dbamy o detale. Zwracamy się ku rzemieślniczym produktom, które są wypracowane, przemyślane, wykonane z materiałów na lata.
Ponadczasowe, w stylu moder classic, vintage, japandi
– Widzę jedną tendencję – ludzie chcą wracać do wnętrz ponadczasowych. Niekoniecznie trendy z Instagrama gonią ich oczekiwania. Wnętrze nie musi być modne, designerskie i zaprojektowane na podstawie zdjęć oglądanych wcześniej na social mediach. Do mnie najczęściej trafiają klienci, którzy chcą mieć wnętrza urządzone ekonomicznie i funkcjonalnie. To jest właśnie powrót do tej ponadczasowości i ja nazwałabym to trendem. Dziś do wnętrz mocno wraca też styl moder classic. Reprezentuje on tę ponadczasowość, coś, co jest przyjemne, w miarę neutralne, ale porządnie zaprojektowane od podstaw. Moder classic pojawił się we wnętrzach w 2022 roku, a nawet wcześniej, natomiast dopiero teraz nabrał rozpędu – mówi architekt Monika Staniec.

Ida Mikołajska także wskazuje na popularności stylu moder classic, ale wskauzje jeszcze na inne tredny. – Moder classic w bardziej współczesnej, nieco lżejszej formie na pewno będzie się cały czas pojawiał we wnętrzach. Może on bardzo długo trwać równolegle z innymi stylami. Pojawiają się także stylizacje vintage i powrót do lat 60-tych, 70-tych. Pojedyncze meble z historią wracają do wnętrz o zupełnej innej stylistyce. Bardzo ciekawy jest natomiast styl japandi, ponieważ wydaje się najmłodszy. Obserwując dzisiejsze eko trendy, zbliżanie się do natury myślę, że ma on bardzo dużą szansę rozwinięcia się. Tym bardziej, że te proste formy mają w tym przypadku przepięknie rozwinięty detal –podkreśla architekt Ida Mikołajska.
– Ja mam nawet wrażanie, że styl japandi wypiera styl skandynawski, który do tej pory był bardzo często wykorzystywany jako inspiracja do projektowania wnętrz – dodaje Monika Staniec.
Olka Barczak zwraca z kolei uwagę na jeszcze jeden tredn, zjawisko widoczne obecnie we wnętrzach – znacznie mniej zachowowawcze, a odnoszące się do młodego pokolenia. – Dziś mamy ogromny ruch utworzony młodszą generację, czyli pokolenie Z, które bardzo chętnie wybiera co wnętrze najmniej dziwaczne klimaty (i tutaj podkreślam to słowo), coś co jest mało poularne. To styl widcomm, avant basic, czyli postmodernistyczny twist we wnętrzach, gdzie królują kolory absolutnie abstrakcyjne, dla przeciętnego Polaka zbyt odważne czy dark academia, a więc styl bazujący na nostalgii. Młode pokolenie pokazuje nam, że oni myślą inaczej i te rózne formy, style też trzeba brać pod uwagę – zaznacza architekt Olka Barczak.

– Cieszy mnie, że w urządzaniu kierujemy się tym, co będzie ponadczasowe, co będzie stylistycznie mogło ewoluować razem z wnętrzem. Wracamy do tego, co jest istotą funkcjonowania, a więc dobra jakość, przemyślany produkt i dobrze zaplanowany, funkcjonalny. Ta funkcja we wnętrzach jest podstawą projektowania. Nie na chwilę, ale na lata – mówi Katarzyna Tworek z firmy Aurora Technika Świetlna.
Bliskie naturze, stonowane, mocniejsz w detalach. Te kolory wybieramy
A co z kolorami? Jakie barwy pokochali Polacy? Uczestnicy dyskusji wskazali na kolory bliskie naturze.
– Kolory to warstwa aranżacji, która najszybciej pokazuje nastroje społeczne. Wszystkie odcienie są modne pod warunkiem, że są bliskie natury, a więc stonowane, zgaszone, że nie są to kolory świetlistości magenty, którą proponuje nam Panton. Ten dopaminowy kolor roku 2023 to jest raczej kolor akcentowy. Wszystko, co widzimy w przyrodzie jest naszą inspiracją. Tworzymy całe krajobrazy kolorystyczne, a nie tylko pojedyncze kolory, bo chcemy we wnętrzu pokazać nastrój, w jakim się obecnie znajdujemy. Te barwy są uspokajające, tonujące emocje. Jesteśmy już tak zmęczeni tymi ostatnimi, bardzo ciężkimi latami, że w domu, który jest takim sanktuarium, szukamy ukojenia – wyjaśnia Olka Barczak. Dodaje też, że intensywna, mocna magenta to niekonwencjonalny kolor na niekonwencjonalne czasy.
– Wydaje mi się, że w tym roku wrócą do wnętrz ciemne kolory podłóg. Produktu takiego jak dąb jest coraz mniej, więc jestem przekonany, że wrócą też egzotyki, które wydawałyby się, że odeszły już do lamusa. Ten rok będzie preludium do zmian jakościowych – mówi Sebastian Sklepik z Jawor-Parkiet.
Marek Słaboń dyrektor handlowy w Roca Polska podkreśla, że kolory na dobre wkroczyły także do łazienki. – W ostatnich latach w łazience nastąpiła rewolucja. Kiedyś było to pomieszczenie białe, beżowe. Dziś wszystko, co oferujemy (ceramika, armatura, brodziki) dostępne jest w wielu odmianach kolorystycznych i w różnych wykończeniach. Ceramika szara, czarna. Armatura w połysku, jak i w macie, w półmacie – wymienia Marek Słaboń.
Ida Mikołajska też podkreśla, że coraz rzadziej słyszy pytania o to, jakie kolory są modne. Coraz rzadziej klienci pokazują też wnętrza, które znaleźli i które są bardzo ekstremalne, nietypowe. – Coraz chętnie klient wchodzi natomiast w rozmowę o tym, jakie kolory lubi i w jakich czuje się dobrze. Kolory ziemi, delikatnie i mocno załamane jasne czy ciemne one fantastycznie sprawdzą się we wnętrzach prywatnych i będą z nami przez lata. Nie będziemy czuli, że zmęczyliśmy się przebywaniem w tej naturalnej kolorystyce – mówi Ida Mikołajska. Dodaje, że magenta świetnie sprawdzi we wnętrzach komercyjnych czy publicznych, jako intensywny kolor przyciągający naszą uwagę.
Monika Staniec tłumaczy z kolei, że obecnie nie trendy kierują wyborami klientów, ale to, w jakich kolorach oni czują się najlepiej. – Są trzy nurty. Jest nurt neutralny, kolorowy, a pośrodku łącznik, a więc nurt neutralny z akcentami kolorów. Jeśli robimy wnętrza to robimy je na lata. Mogę zaprojektować przestrzeń w modnej magencie, myślę jednak, że jest to wnętrze na krótkotrwały pobyt, a nie koniecznie do zamieszkania na lata – zaznacza architektka.
– Zgodzę się, że mocne kolory bardziej się sprawdzą we wnętrzach komercyjnych, ale i tu z ich stownaniem trzeba uważać. Viva magenta jest moda tu i teraz, ale czy będzie modne za rok czy pięć. Najważniejsze jest to dla kogo tworzymy dane miejsce, na ile czasu. Jeśli akurat magenta pasuje do nadnego lokalu to warto ją wziąć pod uwagę, ale nie warto wybierać na siłę tego, co jest monde, bo takie miejsce może nie przetrwać na rynku miesiąca – mówi Anna Śliwka
Ida Mikołajska zaznacza, że warto też zwrócić uwagę na skalę, na jakiej prezentowany jest dany odcień. – Czy mówimy o drobnym elemencie czy myślimy o pomalowaniu całego pomieszczenia na dany kolor. I tu jest bardzo ważna rolą nas, architektów, projektantów, aby to omówić z inwestorem. Te mocne kolory jako dodatek, kilka kontrapunktów mogą bowiem świetnie zagrać we wnętrzu – dodaje.
Stawiamy na jakość i ekologię
Uczestnicy dyskucji zgodnie stwierdzili też, że obecnie stawiamy na jakość produktów. Wybieramy to, co, będzie nam służyło we wnętrzu przez lata i to co jest realnie ekologiczne.
– Zdecydowanie Polacy pokochali jakość. Chcą wybrać raz i wybrać na lata. Tak, aby produkt czy to będzie deska podłogowa czy inny, można było dość rzadko odnawiać. Często zaopatrują się w meble vintage, które są produktami sprzed lat, które po odnowieniu stają się we wnętrzu perełkami. Bardzo wiele się zmieniło w przestrzeni ostatnich lat. Kupujemy świadomie, wyposażamy wnętrza świadomie, a my je świadomie projektujemy – podkreśla Monika Staniec.

Katarzyna Tworek potwierdza słowa Monika Staniec. Stawiamy na wysokiej jakości materiały, dbamy o detale. – Cieszą się, że klienci wybierają jakość. Zwracamy się ku rzemieślniczym produktom, które są wypracowane, przemyślane, wykonane z materiałów na lata. Takich których nie powstydziliby się nasi dziadkowie. Dzięki nim wnętrze wnętrze będzie mogło ewaluować, zmieniać się, a dobry produkt będzie mógł w nim trwać, bo ono będzie ponadczasowe – wyjaśnia Katrzyna Tworek. Dodaje też, że w tym roku zwrócimy się w stronę naturalnych materiałów. I tu bardzo ważna jest edukacja inwestorów, aby wiedzieli jaka żywotność takich produktów.
– Musimy zadbać, aby nasi klienci byli świadomi jakie walory, właściwości mają te naturalne materiały. Bardzo ważna jest omówienie cyklu życia tego produktu, aby można było docenić sposób jego starzenia. Niezbędna staje się więc edukcja inwestoów – mówi Ida Mikołajska.

Anna Śliwka zaznacz też, że obecnie za mało jeszcze mamy pomysłów na używanie rzeczy jeszcze raz. – My architakci możemy proponować klientom, że warto odnowić stary mebel po babci czy zużytą podłogę w jodełkę. Dajmy drugie życie starym rzeczom – zaznacza projektantka.
Olka Barczak przyznaje, że obecnie widoczne ślady użytkowania to wartość produktu. – Czasy idealnych gładkości, przemysłowej powtarzalności powolutku odchodzą. Uciekamy z kolei do perfekcjonizmu do czegoś takiego na czym widać zrąb czasu – dodaje.
Produkty najtańsze, produkty najdroższe
Zarówno architekci, projektanci, jak i producenci podkeślają też, że dziś zmienia się strukura samych klientów. Zanika klasa średnia. Wybieramy albo produkty z klasy premium, albo tanie.
– Z tym co w ubiegłym roku wydarzyło się na świecie wiąże się wzrost cen. Po naszych pierwszych rozmowach myśleliśmy, że klienci będę myśleli o tańszych rozwiązaniach. Okazało się jednak, że Polacy nadal z dosyć dużym zainteresowaniem spoglądają na produkty z klasy premium. Wciąż modna jest jodełka francuska na podłodze czy naturalna jodła klasyczna. Jestem przekonany, że w ostatnim czasie to inwestorzy, którzy posiadają kapitał zmieniają swoje wnętrza – mówi Sabastian Sklepik.
– Dobra luksusowe w kryzysie mają się świetnie. Teraz znika klasa średnia, bo wszyscy zaczynają oszczędzać. Będę wybierane najtańsze i najdroższe produkty. Szkoda, bo te najciekawsze produkty, najabardziej nowatorskie był pośrodku. Pewnie też i w naszych usługach będzie podobnie – zaznacza Anna Śliwka.
– Widzimy ten trend wśród klientów. Z jednej strony kryzys na rynku i szukanie jak najtaniej. Z drugiej widzimy też coraz większą grupę klientów, którzy są w stanie zapłacić więcej po to, aby produkt przetrwał lata, wyglądał dobrze i nie trzeba było go za chwilę wymieniać chwile. Ta świadomość decyzji jest coraz bardziej widoczna. Szukanie jakości, funkcjonalności. Ma służyć na lata – mówi Marek Słaboń.
Wnętrza z instagrama czy nie?
– Instagram przejął rolę pinteresta. Robi się tablicą do szukania inspiracji. Bardzo często dostaję od klientów scriny z instgrama, bo jest to narzędzie ogólnodostępne, które oglądamy z poziomu smartfona dosłowanie wszędzie. Jedno to tredny z instagrama, które są, a drugie to wprowadzanie ich swojego do wnętrza. Coś co jest piękne, ładne i podoba mi się na zdjęciu niekoniecznie musi się odnaleźć w danym domu, mieszakniu. Wnętrze musi być zaprojektowane ta, aby odpowiadało użytkownikowi, a nie było kolejnym nowym zdjęciem na instagram – tłumaczy Monika Staniec.
Marek z firmy Roca dodaje, że instagram to duża pomoc dla konusmenta. – Kliencie często odwołują się do gotowej aranżacji z instagama, ale także do gotowej ekspozycji widocznej w sklepie tradycyjnym
– Ja spotykam się z głosami klientów, którzy znaleźli na instagramie konkretną inspiracje i mówią to mi się podoba, to zdjęcie i ja chcę dokładnie tak samo. I nagle się okazuje, że to jest kompletnie nieprzemyślane. Że to, co mamy na zdjęciu na jakimś instagramie czy magazynie wnętrzarskim wygląda genialnie, nie da się tego jednak przekopiować jeden do jednego do wnętrza kogoś kto to zobaczył i stwierdził ja takie chce – zakończyła Katarzyna Tworek.
W sesji udział wzięli:
1. Olka Barczak, architektka wnętrz, color designer, założycielka bloga wnętrzarskiego CollageBlog.
2. Ida Mikołajska, założycielka, MIKOLAJSKAstudio, ambasadorka marki Geberit
3. Sebastian Sklepik, specjalista ds. Architektów i Projektantów wnętrz, Jawor-Parkiet
4. Marek Słaboń, dyrektor handlowy, Roca Polska
5. Monika Staniec, architekt, Monika Staniec Architekt Wnętrz
6. Anna Śliwka, architekt, współwłaściciel, 370 Studio
7. Katarzyna Tworek, Brand Manager, Aurora Technika Świetlna
8. Ewa Kozioł, redaktor, Dobrzemieszkaj.pl