Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Robert Majkut. Fot. Bartosz Jarosz

Zobacz galerię [11 zdjęć]

Robert Majkut. Fot. Bartosz Jarosz
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
Autor: Ewa Kozioł
29 paź 2019 11:21

Robert Majkut: brakuje nam odważnej różnorodności

Robert Majkut, wizjoner, designer, ekspert w projektowaniu dla biznesu, dyrektor generalny w firmie Robert Majkut Design,  będzie jednym z mówców tegorocznego Forum Dobrego Designu 2019. Zapraszamy do lektury wywiadu z właścicielem  jednej z najbardziej cenionych firm branży kreatywnej w Polsce.

Nie pracuję jednak z projektami w taki sposób, aby stały się one moją rozpoznawalną naturą. A wręcz staram się tworzyć uwolniony od tego typu powinności wobec siebie. Koncentruję się na zadaniu w sposób wolny od gotowych założeń, one same dopiero wynikną w procesie projektowania. Myślę o projekcie jako o zadaniu, do którego trzeba podejść absolutnie na czysto i zacząć myśleć o tym, jaki powinno mieć rezultat na podstawie wiedzy pozyskanej w procesie projektowym. Zaczynam o danym
projekcie myśleć zadając podstawowe pytanie: po co coś powstaje, jakie ma być, dla kogo ma być, kto będzie to używał? Cały szereg pytań, które się pojawiają na samym początku procesu zaczyna dopiero formować odpowiedź na postawione zagadnienia. W żadnej mierze nie jest próbą projekcji moich wyobrażeń na temat tego, jak przestrzeń apriorycznie powinna być zrobiona. Dążę do tego, żeby stać się rzetelnym słuchaczem i wykorzystywać swoją kreatywność. Moja narracja i odpowiedź pojawia się dopiero potem.

Kina, biura, sklepy, banki. Do tej pory projektowałeś głównie obiekty użyteczności publicznej, teraz wkraczasz w sferę wnętrz mieszkalnych. Tak już zostanie?

To, że zajmowaliśmy się do tej pory projektami komercyjnymi wynikało głównie z tego, że nasz sposób kreowania przestrzeni był do tych obiektów najbardziej dopasowany. I ta metoda skutkowała kreacjami, które osiągały konkretny rezultat biznesowy.

To, że zajęliśmy się projektami indywidualnymi jest w dużej mierze konsekwencją naszej pracy z ludźmi zlecającymi nam projekty na polu stricte komercyjnym. Oni zauważyli w naszej pracy pewien sposób podchodzenia do jakości i do rozumowania projektowego, które można wykorzystywać w przestrzeni prywatnej, uzyskując dobre rezultaty jakościowe i funkcjonalne. Na szczęście ci odbiorcy byli ludźmi dającymi dużo swobody na wypełnienie ich przestrzeni naszą koncepcją. Staraliśmy się zaproponować wnętrze uważnie słuchając tego, jak oni sobie swoje miejsce do życia wyobrażają. Zaprojektować coś, co będzie w naszym wewnętrznym przekonaniu właściwą odpowiedzią. Okazało się, że taka współpraca z inwestorami prywatnymi dobrze funkcjonuje. I tak jak do tej pory unikaliśmy współpracy z klientami indywidualnymi, tak pozytywne doświadczenia trochę nas uskrzydliły. Niewykluczone, że będziemy się tymi przestrzeniami zajmowali na szerszą skalę. Efekt finalny takiej współpracy jest zupełnie inny, bo organizuje się komuś bardzo szczegółowo życie prywatne. Jednak rodzaj satysfakcji, która wynika z takich projektów jest zupełnie inny niż z biznesowych. Jeśli zaprojektowane przez nas wnętrze przyczynia się do szczęścia właścicieli i jest odzwierciedleniem ich marzeń, daje to ogromną frajdę.

Czy projektowanie przestrzeni biurowych na jakiś wspólny punkt z kreowaniem wnętrz mieszkalnych? Jakie są zasadnicze różnice pomiędzy tymi dwoma obszarami projektowania?

Jeszcze parę lat temu różnice były bardzo znaczące. Przestrzeń biurową projektowało się jako efektywną. W tej chwili, ze względu na zmiany pokoleniowe, jak i zmiany modelu zarządzania, sporo rozwiązań typowych dla mieszkań zostało przeniesionych do przestrzeni biurowych, w trochę innym oczywiście znaczeniu. Pojawia się bardzo dużo elementów pozwalających udomowić przestrzeń, jak salonowe sofy, wygodne fotele, które mają sprawić, że w miejscu pracy będziemy mieli poczucie komfortu, wyciszenia, spokoju. Zamieniamy nasze dobre samopoczucie w tych przestrzeniach na lepszą efektywność. Wykorzystujemy mechanizm konwersji przestrzeni biurowej w odczuciu bardziej domowej do tego, aby stymulować nas samych do bardziej wydajnej i kreatywnej pracy. I to, póki co, spełnia swoją rolę. Te różnice się nieco zatarły, chociaż nadal są wyraźnie zauważalne. I myślę, że to dobrze. Za chwilkę zadamy sobie pytanie, czym tak naprawdę powinna być efektywna przestrzeń biurowa? Już teraz zaczyna się poszukiwanie zdrowego balansu między poczuciem komfortu a pracą.

WASZE KOMENTARZE (0)

DODAJ KOMENTARZ

POLECAMY W SERWISACH