Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Maria Jeglińska-Adamczewska: Tęsknię za normalną pracą

Autor: Redakcja Dobrzemieszkaj.pl
20 lip 2020 11:37

Maria Jeglińska-Adamczewska należy do grona najmłodszych i najbardziej obiecujących polskich dizajnerek. Obecnie jako jedyna Polka bierze udział w ciekawym międzynarodowym projekcie. Przeczytajcie o jego kulisach!

Pandemia koronawirusa dotknęła wszystkich – także projektantów mebli. Zamknięci w domach stracili bezpośredni kontakt ze swoimi klientami oraz warsztatami, z którymi na co dzień współpracują, realizując różnorodne zadania w zaimprowizowanych biurach domowych. Zarówno twórcy, jak i producenci musieli dostosować procesy pracy i zacząć regularnie stosować nowe technologie na potrzeby zorganizowania współpracy na odległość. W czerwcu br. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC), zakład produkcji mebli Benchmark oraz Muzeum Designu w Londynie rzucili dziewięciorgu międzynarodowym projektantom wyzwanie polegające na stworzeniu stołów i krzeseł, które spełnią oczekiwania i potrzeby związane z połączeniem pracy i życia w domu.

Zupełnie na przekór sytuacji projekt zyskał nazwę „Connected” (Połączeni), aby sprawdzić, w jaki sposób designerzy radzą sobie w tych trudnych czasach ze swoją pracą. Wśród 9 projektantów jest Maria Jeglińska-Adamczewska, która należy do grona najmłodszych i najbardziej obiecujących polskich dizajnerek. Jej projekty odznaczają się prostotą, a zarazem dużą podatnością na zmienność funkcji i konfiguracji elementów składowych. Twórczość Jeglińskiej-Adamczewskiej obejmuje różnorodne gatunki wzornictwa: od drobnych przedmiotów codziennego użytku, przez meble po aranżacje wnętrz. Główną cechą wszystkich projektów jest funkcjonalność pojmowana jako podatność na zmiany dyktowane wygodą czy nawykami użytkownika. Przedmioty i przestrzenie projektantki dają się dowolnie modyfikować, przemontowywać i wykorzystywać w rozmaity sposób. O projekcie „Connected” mówi, że jego urok polega na tym, że nie jest komercyjny, ponieważ jest to wyraz naszych myśli i refleksji na temat obecnych czasów.

Pomysłodawcy „Connected” postawili designerom zadanie skonstruowania stołów i krzeseł, łączących ludzi. W tej chwili wciąż pracuję nad koncepcją. Interesuje mnie tworzenie przedmiotów, które plasują się gdzieś pomiędzy architekturą a meblami, które pozwalają ludziom tworzyć własną przestrzeń. Analizowałam typologię krzeseł biurowych, a także przeprowadziłam badania nad społecznością Szejkersów – samowystarczalną grupą ludzi żyjących i pracujących w tej samej przestrzeni – powiedziała Maria Jeglińska-Adamczewska.  Myślę o wykorzystaniu drewna z amerykańskiej wiśni i poddanego obróbce parowej klonu, i chyba je połączę. Zobaczę, jak to razem wygląda i skonsultuję jeszcze projekt z szefem zakładu Benchmark, Seanem Sutcliffem. Natomiast uwielbiam kolor i usłojenie wiśni. Chciałabym móc to wszystko wykorzystać w swoim projekcie – dodała Jeglińska-Adamczewska.

Swoją koncepcję Maria rozwijać będzie w ramach współpracy online wspólnie z wybranym pracownikiem zakładu Benchmark. Jest to zupełnie nowe podejście do pracy, którego ocena uzależniona jest od podejścia. I choć Maria docenia możliwości współczesnej technologii, to jednak jej zdaniem spotkania na Zoom czy Skype nigdy nie zastąpią fizycznego spotkania, dzięki któremu można lepiej się poznać i nawiązać silniejsze relacje. W pracy nad stworzeniem produktu liczą się relacje i zaufanie. Z drugiej jednak strony, w projekcie zakład produkcji mebli Benchmark zapewnia doskonałe możliwości współpracy.

Cieszę się na współpracę z zakładem Benchmark, ponieważ wiem, że są tą profesjonaliści od drewna, a ja od dawna chciałam z tym materiałem pracować. Jesteśmy naprawdę dobrze przygotowani i zaopatrzeni w różne filmy demonstrujące możliwości zakładu. Ale nadal jest to oczywiście frustrujące. Udanie się do warsztatu przyspieszyłoby cały proces – moglibyśmy wówczas zobaczyć coś, czego obiektyw aparatu nie jest w stanie uchwycić. Tęsknię za normalną pracą – powiedziała Maria.

Zaproszeni do projektu designerzy zostali poproszeni o cyfrowe rejestrowanie w postaci nagrań wideo zmian koncepcyjnych w drodze do stworzenia swoich projektów, aby w ten sposób umożliwić obserwatorom lepsze zrozumienie podejścia do zadania. Maria Jeglińska-Adamczewska także prowadzi swój wideoblog, a pierwszy odcinek można obejrzeć pod adresem: https://www.connectedbydesign.online/journey/interview-mj.

Oprócz Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej w projekcie „Connected” udział biorą: Maria Bruun (Dania), Jaime Hayon (Hiszpania), Sabine Marcelis (Holandia), Sebastian Herkner (Niemcy), Ini Archibong (Szwajcaria), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia) i Studiopepe (Włochy).

Prace zrealizowane w projekcie zostaną zaprezentowane w Muzeum Designu w Londynie w ramach instalacji o nazwie „Connected”, gdy tylko muzeum ponownie otworzy się dla publiczności. Będzie to moment wspólnego przeżywania, pozwalający nacieszyć się ponownym fizycznym połączeniem ludzi po czasie izolacji.

Maria Jeglińska-Adamczewska urodziła się w 1983 r. w Fontainebleau. W 2012 r. otworzyła swoje Biuro Projektowania i Badań (Office for Design & Research). W 2007 r. ukończyła studia w dziedzinie wzornictwa przemysłowego na ECAL i zdobyła stypendium fundacji IKEA, które umożliwiło jej pracę dla Galerie kreo w Paryżu, Konstantina Grcica w Monachium oraz Aleksandra Taylora w Londynie.

Jej zainteresowania kreatywne są niezwykle szerokie i obejmują m. in. projekty z zakresu wzornictwa przemysłowego, projektowanie wystaw, jak również projekty oparte na pracy badawczej w dziedzinie designu. Młoda projektantka jest przekonana, że w dzisiejszym świecie badania mogą prowokować i generować odpowiedzi na istniejące pytania oraz potrzeby. Do jej klientów należą m.in.: Ligne Roset, Kvadrat, Actus, Vitra, 1882ltd, St Etienne Design Biennale, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Prace Marii Jeglińskiej są regularnie wystawiane na całym świecie, m. in. w Villa Noailles, galerii Aram, Barbican Art Gallery, Centre Pompidou Metz oraz na Triennale di Milano. W październiku 2012 r. była kuratorką wystawy pt. „Punkty widzenia-punkty siedzenia” na Łódź Design Festival, gdzie pokazała również swoje projekty. Była również jedną z kuratorek i autorką polskiego pawilonu na inauguracji London Design Biennale we wrześniu 2016 r. W 2018 r. została dyrektorem kreatywnym Targów ARENA DESIGN w Poznaniu.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także