Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

PARTNER PORTALU

Świat naładowany emocjami - rozmowa z Karimem Rashidem

Autor: Justyna Łotowska
06 maj 2019 15:14

Jest ikoną światowego wzornictwa, prawdziwą gwiazdą współczesnego designu. Stworzył do tej pory ponad trzy tysiące projektów. W 2019 światło dzienne ujrzała jego pierwsza w historii kolekcja stworzona dla polskiej marki. Z Karimem Rashidem rozmawiamy o wpływie projektantów na kulturę, recepcie na komercyjny sukces i nowej linii szkła, która powstała dla polskiego Krosna.

Od lat wiele z Twoich produktów ma ogromny wpływ na kulturę konsumencką. Jak myślisz, dlaczego cieszą się taką popularnością? Jak osiągnąć sukces w pracy projektanta?

Przy projektowaniu kieruję się koncepcją rapture of experience, czyli porywu doświadczenia. Nasze życie staje się pełniejsze, gdy doświadczamy piękna, komfortu, luksusu, ale też wydajności i użyteczności. Produkty i meble muszą współgrać z naszymi emocjami, pobudzając wyobraźnię i zapewniając nowe, bogatsze doświadczenia. Oto sekret udanego projektu. Kiepsko zaprojektowane przedmioty tworzą obciążenia, stają się stresorami, komplikują zadania i nie upiększają świata. Naładowane emocjami, stają się ponadczasowe i wartościowe.

Wygląda na to, że możesz robić, co chcesz – projektowałeś już meble, oświetlenie, produkty do domu, wnętrza, grafiki, odzież, a nawet reklamy. Wiele z nich sprzedano w milionach sztuk. Czy to prawda, że możliwości dobrego, utalentowanego projektanta są praktycznie nieograniczone?

Talent i zapał są niezbędne. Młodym projektantom zawsze radzę, żeby byli mądrzy, cierpliwi, nauczyli się być praktyczni, ale też przykładali wagę do poetyki, estetyki i obserwacji nowych paradygmatów, które kształtują się w stale ewoluującym świecie produktów. Trzeba nieustannie odkrywać nowe języki przekazu, nową semantykę, nową estetykę, eksperymentować z nowymi materiałami i podejściami behawioralnymi. Trzeba też pamiętać o oczywistych ludzkich aspektach produktów. Słowa-klucze to, m.in. emocje, łatwość użytkowania przedmiotu, postęp technologiczny, metody, humor i znaczenie. Ważną rolę odgrywa też pozytywna energia zamknięta w produkcie, dająca poczucie dumy i satysfakcji.

Czy uważasz, że twoje dzieła zmieniają świat? Czy projektanci powinni zmieniać świat i jak mogą to zrobić?

Zdecydowanie tak! Dobrze zaprojektowany produkt powinien spełniać taką rolę. Jego zadanie to ograniczać stres odczuwany w codziennym życiu. Brak dodatkowych obciążeń oznacza, że życie staje się prostsze i pełniejsze. Tak właśnie zmieniamy świat! Dobry przedmiot, mebel czy dobrze zaprojektowana przestrzeń powinny przemawiać do każdego – ośmio- i osiemdziesięciolatka. Ogromnym wyzwaniem w projektowaniu jest stworzenie czegoś, co, choć dostępne dla wszystkich konsumentów, jest oryginalne i oddziałuje bezpośrednio na ludzi i ich codzienność, wzbogacając ją o nowe doświadczenia. Projektanci mają moc budowania lepszego i mądrzejszego świata. Chcemy upraszczać, ale i inspirować, aby dobrze wykonane i piękne produkty stały się dostępne dla wszystkich.

Jakie są twoje doświadczenia z ekologicznymi materiałami i technologiami – przy tworzeniu produktów i w architekturze? Czy projektowanie w sposób ekologiczny jest dla ciebie ważne?

Myślę, że projektanci muszą tworzyć bardziej funkcjonalny świat, w którym stawia się na jakość, a nie na ilość. Należy dążyć do ograniczenia konsumpcji i bardziej świadomego kształtowania fizycznej przestrzeni. Świat musi zmierzać w kierunku modelu regeneracyjnego, zamkniętego – bardziej zrównoważonego, o ograniczonej ilości odpadów. W nadchodzących latach popularnym tworzywem będą bioplastiki i materiały odnawialne (mój kosz Garbo i krzesła Oh zrobiono z bioplastików, które są w stu procentach biodegradowalne). Tak naprawdę w rozważaniach nad tworzywami sztucznymi najważniejsze jest to, że powinniśmy używać mniej, ale wyższej jakości przedmiotów. Niedawno zaprojektowałem chociażby butelkę wielokrotnego użytku, która zastępuje 300 butelek jednorazowych!

W naszym magazynie „Dobrze Mieszkaj” piszemy o dobrych i funkcjonalnych domach i wnętrzach. Czy możesz nam zdradzić, co jest dla ciebie najważniejsze w twoim własnym domu? Jaki styl wnętrz najbardziej do ciebie przemawia?

Na fali zachodzących zmian nastała epoka „każualizmu”. W naszym życiu najważniejsze stają się komfort, łatwość, bezproblemowość i technologia. Otwarte przestrzenie rozjaśniły i otworzyły naszą codzienność. Nasze domy muszą być pięknie urządzone, ale jednocześnie bardziej elastyczne, a mniej stałe. Kuchnie i przestrzeń do pracy muszą być równie pięknie urządzone, jak reszta domu – to już nie tylko miejsca pracy. W kuchni lubię zachować czystość przestrzeni. Eksponowane powinny być tylko najbardziej zmysłowe i artystycznie nasycone przedmioty, jak ekspres do kawy, elegancki dozownik do mydła, patera i to w zasadzie wszystko. Wraz z postępem technologicznym i zmianami społecznymi, nasze przestrzenie również będą ewoluować. Długowieczność nie jest już nadrzędną wartością. Nasze życia są sumą doświadczeń nieprzemijających, czasowych i ulotnych, a nasze przestrzenie powinny odzwierciedlać ten moment, w którym obecnie jesteśmy.

Czy szczególnie podziwiasz któregoś z projektantów? Co sądzisz o polskim designie i polskich projektantach?

Oto moja prywatna lista: Luigi Colani, Ettore Sottsass, Joe Columbo, Philip Starck, George Nelson, Charles Eames, Isamo Noguchi, Ross Lovegrove, Bruno Munari, Carlo Mollino, Gaetano Pesce, Victor Papanek, David Carson, Frederick Keisler, Shiro Kuramata, Buckminster Fuller, Zaha Hadid, Oscar Niemeyer, Toyo Ito, współcześni artyści, tacy jak Dalek, Dutchman, David Bowie, Gober, Charles Ray, Jeff Koons, Peter Hailey, Andy Warhol, Gerold Miller... Mógłbym wyliczać jeszcze długo. Uwielbiam też prace Oskara Zięty (mam nawet jedną na ścianie w moim mieszkaniu). Podobają mi się też prace Macieja Jakuba Zawadzkiego, a także Michalewicza i Tańskiego.

Zaprojektowałeś kolekcję luksusowego szkła dla Krosna i jego submarki Krosno D'Sign. To twój pierwszy projekt dla polskiej marki. Czym się inspirowałeś?

W przypadku szkła kreatywność i poszukiwanie nowych form zdają się nie mieć żadnych granic. Krosno i mnie łączy podobna filozofia – umiłowanie płynności ruchu i podążania stale do przodu, jak też śmiałego eksplorowania rzeźbiarskiego potencjału szkła z myślą o przyszłości. Wspólnie udało nam się stworzyć styl reprezentujący to, co „tu i teraz”. Nie dbam o trendy. Liczy się przesuwanie granic i tworzenie oryginalnych dzieł, ale przede wszystkim tworzenie produktów, którymi ludzie mogą cieszyć się na co dzień.

Jak opisałbyś tę kolekcję?

Wierzę w prostotę, a szczególną uwagę przykładam do funkcjonalności i uniwersalności przedmiotów codziennego użytku. W tej kolekcji kładę nacisk na geometrię i proste, czyste formy. Zaprojektowane przedmioty są bardzo funkcjonalne, dopracowane pod względem równowagi, proporcji i koloru. Kolekcja przypomina bardziej totemy służące do picia napojów. Następna kolekcja będzie zupełnie inna. Znacznie śmielej eksploruję w niej zmysłowość tradycyjnych kieliszków do wina, tym razem w czterolistnej formie o nazwie Luck.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Justyna Łotowska

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także