
Design, który zbliża: o tym dyskutowano podczas inauguracji Forum Dobrego Designu
Jak design pomaga budować więzi między ludźmi? Czy można zaprojektować relacje? Co oznacza odpowiedzialny design, a przede wszystkim w jak powinniśmy zmienić swoje postawy w obliczu nadmiernego konsumpcjonizmu dyskutowali uczestnicy sesji inaugurującej Forum Dobrego Designu.

Architekci, designerzy i obserwatorzy trendów podjęli debatę o projektowaniu emocji, potrzebach użytkowników, wrażliwości społecznej i wyzwaniach, jakie stoją dzisiaj przed twórcami designu. Dyskusja, którą moderowali Mirella i Marcin Kępczyńscy, toczyła się wokół zagadnień związanych z budowaniem relacji w kilku obszarach: relacji międzyludzkich, czyli zbliżanie rodziny, relacji konsument – środowisko naturalne, bliskości w relacjach społecznych oraz zbliżania klientów z markami oraz instytucjami, czyli projektowanie emocji we wnętrzach publicznych i komercyjnych.
Punktem wyjścia do dyskusji było zagadnienie relacji międzyludzkich, relacji w rodzinie, jakie panują we wnętrzach mieszkalnych. Maciej Zień zwrócił uwagę na funkcjonalność wnętrz oraz stosowanych w projektach materiałów, która daje poczucie swobody i pozwala czerpań nieskrępowaną radość ze spędzania wspólnego czasu z rodziną, przyjaciółmi. - Daje to nam pewien rodzaj luzu, ale i więcej czasu dla siebie nawzajem. O tym, w jaki można wspomagać budowanie więzi we wnętrzach mówiła również Magdalena Betin, wskazując na zastosowanie mebli modułowych. - Umożliwiają stworzenie przestrzeni nastawionej na prywatność, tak aby każdy z użytkowników mógł skoncentrować się na tym, co robi pozostając jednoczenie w bliskim kontakcie z domownikami.
Do kwestii budowania więzi i relacji we wnętrzach odniósł się Jakub Majewski, który zwrócił uwagę, że coraz częściej w projektach domów pojawiają się pomieszczenia, w których można się wyciszyć i pobyć przez pewien czas samemu. - Dziś mamy zupełnie inny model rodziny niż trzydzieści lat temu. We współczesnym świecie jest znacznie więcej emocji i informacji. Domownicy potrzebują azylu, pomieszczenia gdzie mogą się wyzerować.
O projektowaniu i relacjach w kontekście zmian społecznych mówił Robert Majkut. - Architekci próbują złapać nowy kontekst społeczny, w którym pojawia się problem samotności i alienacji - podkreślał architekt - Czekają nas fundamentalne zmiany. Będziemy musieli inaczej projektować nie tylko przestrzenie mieszkalne, ale nawet całe miasta.
Dużą część dyskusji zdominował temat konsumpcjonizmu i wyzwań jakie stają przed projektantami i producentami w dzisiejszych czasach. Rozmawiano o takich aspektach trwałość produktów, trend kupowania na lata, odnawiania mebli oraz przekazywania z pokolenia na pokolenie. - Badania pokazują, ze zmieniają się postawy konsumencie – mówiła Magdalena Betin. - Ludzi coraz gorzej czują się z wyrzucaniem rzeczy, a pojawia się potrzeba budowania więzi z otoczeniem, z przedmiotami. Polacy lubią chomikować rzeczy, jednak ich potencjał pozostaje niewykorzystany. Zanim wyjdziemy na zakupy warto zatrzymać się na tym, co już mamy w domu.
Na odpowiedzialność projektantów, designerów i producentów za skutki konsumpcjonizmu zwrócił uwagę Robert Majkut. - W tej chwili odpowiedzialny design, to taki, który zadaje sobie pytanie czy w ogóle jest potrzebny. Ludzie deklarują już gotowość ponoszenia większych kosztów, pod warunkiem, że kupują rzeczy odpowiedzialne środowiskowo. Korporacyjne myślenia właśnie się kończy – mówił architekt.
Do problemu nadmiernego konsumpcjonizmu odniósł się również Lucas Abajo. Zwrócił uwagę, ze odpowiedzialność za etyczny, świadomy design leży również po stronie użytkownika. - Konsumpcjonizm mam nadzieję na naszych oczach powoli się kończy. Jako konsumenci możemy wywierać presję na producentach i projektantach, by oferowali przedmioty trwalsze. Wszyscy przecież czujemy już odpowiedzialność wobec planety. Od naszych zachowań zależy jakość środowiska. Konsumenci powinni czuć się odpowiedzialni za to jakich produktów używają.
Joanna Leciejewska podkreślała, że bardzo ważne jest edukowanie młodych ludzi. - Jako projektanci produktów walczymy o to, aby produkty były jak najlepsze jakościowo, z materiałów z recyklingu lub naturalnych.
Również Yoann Jacquon podkreślał, że duże firmy powinny wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą żyć w sposób zrównoważony, ale co więcej, zdać sobie sprawę, że klienci poszukują produktów, które będą mogły być przekazywane z pokolenia na pokolenie.
Maciej Zień zwracał uwagę, że możemy uniknąć pułapki związanej ze zmieniającymi się często trendami, które skłaniają nas do zmiany wystroju wnętrza i kupowania coraz to nowych przedmiotów stawiając na ponadczasowe rozwiązania, które nie wychodzą z mody oraz wybierając trwałe materiały. - Trudno nie zmieniać nic przez 20 lat, ale możemy za pomocą prostych rozwiązań wprowadzić trendy do wnętrz zmieniając tylko drobiazgi. Jeżeli wybierzemy coś droższego, ale dobrego to wystarczy na dłużej – to jest odpowiedzialne myślenie.
W części debaty dotyczącej relacji w przestrzeni publicznej rozmawiano, o roli designu w zbliżaniu klientów do marek czy instytucji. Uczestnicy dyskusji starali się odpowiedzieć na pytanie czy można zaprojektować emocje. - Design wyszedł ze swojej klasycznej pozycji i zaczął zastępować inne dyscypliny, w tym marketing – mówił Robert Majkut. - Wiele branż stoi przed niewiadomą dokąd zmierza, to m.in. handel. Klasyczny handel umiera i rodzi się pytanie w jaki sposób zatrzymać ludzi w sklepach. Design włączył się w proces analizowania zachowań społecznych. Uczestnicy dyskusji wskazywali, że coraz większe znaczenie ma bezpośredni kontakt firm z klientem oraz budowanie relacji. Wśród oczekiwań klientów – poza pełnym spektrum doświadczeń zmysłowych, z jakimi powinni spotykać w dobrze zaprojektowanych miejscach świadczenia usług. – są również interakcje. Potrzeba kontaktu, lokalność to elementy, jakie mają dziś ogromne znaczenie. Stąd potrzeba projektowania nie tylko na poziomie wyglądu wnętrza, ale także organizowania usług.
W dyskusji udział wzięli:
Lucas Abajo, designer, założyciel, Muka Design Lab
Magdalena Betin, Sustainable and Healthy Living/Project Leader, IKEA Retail
Yoann Jacquon, designer, założyciel, +Artefact
Joanna Leciejewska, projektantka, Joanna Leciejewska Joa-Projekt
Jakub Majewski, architekt, MOOMOO architects
Robert Majkut, CEO, Head of Design, Robert Majkut Design
Laxmi Nazabal, designer, założyciel, Muka Design Lab
Łukasz Pastuszka, architekt, MOOMOO architects
Maciej Zień, projektant, właściciel, Atelier Maciej Zień
Moderacja: Mirella Firchał-Kępczyńska, projektantka, wykonawca wnętrz, założycielka, Interior360, prowadząca program „Para w remont” na antenie HGTV, Marcin Kępczyński, projektant, wykonawca wnętrz, założyciel, Interior360, prowadzący program „Para w remont” na antenie HGTV