"Granty na dizajn" - success story, czyli historia wyjątkowej kolekcji mebli

Autor: Anna Sołomiewicz
05 gru 2019 15:51

Sesja tematyczna "Znaczenie designu w nowoczesnej gospodarce i nowoczesne znaczenie designu – bezpośrednie doświadczenia płynące ze zrealizowanego projektu Granty na dizajn. Wnioski na przyszłość" przyjęła formę swoistego case study na przykładzie kolekcji mebli Vertigo zaprojektowanej przez Michała Kozłowskiego dla firmy Meble Olejnikowski.

Michał Biernacki, projektant produktu, Code design Sp z o.o., Magdalena Lubińska, Design Manager, Code design Sp. z o.o., a także Monika Wawrzyńczak, przedstawiciel handlowy w firmie Meble Olejnikowski i projektant Michał Kozłowski odpowiedzialny za projekt kolekcji Vertigo, który powstał w ramach pilotażu "Granty na dizajn" dla firmy Meble Olejnikowski dzielili się bezpośrednimi doświadczeniami płynącymi z udziału w inicjatywie.

Nasza firma istnieje na rynku od 20 lat. Głównie projektujemy meble klasyczne. W przypadku tego projektu, kiedy zobaczyliśmy projekt mebli w innym stylu byliśmy ogromnie zaskoczeni. Ale udało się! Wczoraj odebraliśmy Diamenty Meblarstwa 2020. Myślę, że można powiedzieć, iż osiągnęliśmy  sukces - mówiła Monika Wawrzyńczak. Będziemy próbowali wdrożyć ten projekt, być może nie tylko na polski rynek, ale również rynki zagraniczne - dodawała. 

Przedstawicielka firmy Meble Olejnikowski dzieliła się również wrażeniami z samego udziału w pilotażu, zdradzając, co było dla firmy największym wyzwaniem. Było kilka trudnych momentów. Dla nas obce i nowe było przygotowanie briefu. Nigdy wcześniej tak dogłębnie nie robiliśmy badania rynku, zarówno konkurencji jak i potrzeb klientów - przyznawała. 

O wrażeniach ze współpracy opowiadał również Michał Kozłowski, autor kolekcji Vertigo: Przy pierwszym spotkaniu z firmą wynikło, że jest ona otwarta na meble nowoczesne, co mnie osobiście zaskoczyło. Dzięki temu można było wykorzystać całe doświadczenie i umiejętność pracy z detalem i przekuć to w nowoczesną kolekcję. Kolekcję prestiżową, która bazowała na umiejętnościach całego zespołu - opisywał projektant. 

Zapytana o to, jakich argumentów należy użyć w stosunku do firm, które z rezerwą podchodzą co nowoczesnego zarządzania i włączania w ich politykę designu, Magdalena Lubińska podkreślała  znaczenie komunikowania historii sukcesu.

Bardzo ważną kwestią jest propagowanie historii sukcesu. Pokazywanie liczb, wskaźników i konkretnych efektów biznesowych. Również na polskim rynku mamy firmy, które wykorzystują design jako narzędzie strategiczne. Pokazywanie tych danych i historii sukcesu jest wyśmienitą zachętą dla pozostałych przedsiębiorstw, które często mają wrażenie, że wykonują swoją pracę najlepiej jak potrafią, ciężko przy tym pracują, ale utknęły w martwym punkcie. Pokazywanie im dostępnych narzędzi i utalentowanych ludzi, którzy mogą im pomóc jest wartością nie do przecenienia - przekonywała. 

Podsumowując rozmowę Michał Biernacki podkreślał, że nawet najlepiej przyjęty przez branżę projekt musi zostać "urynkowiony", aby można było mówić o prawdziwym sukcesie. Uważam, że bardzo ważne jest, aby te projekty nie trafiły w próżnię, w eter, ale aby znalazły swojego potencjalnego użytkownika - postulował. Te firmy często nie mają ani doświadczenia, ani pieniędzy na to, aby mocno zaistnieć PR-owo i reklamowo, tak aby ten produkt był łatwo dostępny i zauważalny w różnych kanałach komunikacji - dodawał. 

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Partner Główny

Partnerzy

Partnerzy Wspierający

Patronat Medialny