Jak design może pomóc wdrażać innowacje w firmach meblarskich?

Autor: Anna Sołomiewicz
05 gru 2019 14:12

Pilotaż "Granty na dizajn" to wyjątkowy projekt, który połączył firmy z branży meblarskiej i projektantów wzornictwa. O sukcesach, wyzwaniach i rezultatach programu opowiadali jego uczestnicy i inicjatorzy.

Jak pomóc firmie producenckiej w branży meblarskiej w pierwszych krokach do zaprojektowania i wdrożenia autorskich produktów? Czy da się ułatwić współpracę projektantów z przedsiębiorcami? Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty "Wzornictwo jako narzędzie wdrażania innowacji w firmach meblarskich".

Prelegenci dzielili się z uczestnikami Forum Dobrego Designu doświadczeniami projektantów oraz 20 polskich firm wspartych w zakresie projektowania oraz wprowadzania na rynek nowych mebli na podstawie pilotażu „Granty na dizajn”. W rozmowie udział wzięli:

Małgorzata Adamus, prezes, Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur; Izabela Banaś, zastępca dyrektora, Departament Analiz i Strategii, PARP; Michał Biernacki, projektant produktu, Code design Sp z o.o.; Magdalena Lubińska, Design Manager, Code design Sp. z o.o. oraz Zofia Strumiłło-Sukiennik, projektant, Beza Projekt s.c. A. Łoskiewicz-Zakrzewska, Z. Strumiłło-Sukiennik. Rozmowę poprowadziła Anna Forin, dyrektor, Departament Usług Proinnowacyjnych, PARP.

Na początku dyskusji Izabela Banaś podkreślała, jak duże braki w promowaniu polskich firm meblarskim istnieją w naszym kraju. Polska jest szóstym producentem mebli na świecie, i - chyba w tej chwili już - trzecim eksporterem. Mamy meble bardzo dobrej jakości, jednak mało kto wie, że to są meble z polski, bo są one sprzedawane pod innymi markami. To czym konkurujemy to tak naprawdę tania siła robocza - podkreślała. 

Magdalena Lubińska relacjonowała przebieg programu, wspominając, że początkowo przedsiębiorcy podchodzili do niego z dużą rezerwą, którą udało się jednak pokonać:  Mieliśmy do czynienia z przedsiębiorcami, którzy nigdy nie współpracowali z projektantem, nigdy nie prowadzili takiego profesjonalnego procesu projektowego. Świadomość była niezwykle niska - choć u różnych przedsiębiorców na różnym poziomie. Dużo czasu zajęło nam sprawienie, żeby przedsiębiorcy nabrali zaufania i zrozumieli zasadność naszej inicjatywy - podsumowywała. 

Samo projektowanie poprzedziliśmy dokładną analizą. Przeanalizowaliśmy klientów przedsiębiorstw, konkurencję, trendy - zrobiliśmy coś czego przedsiębiorcy nie robią. Wszystko po to, aby znaleźć wyróżnik na rynku i sprawić, aby produkty spotkały się z realnymi potrzebami klientówMałgorzata Adamus zaznaczała, że inicjatywa nie ograniczała się wyłącznie do stworzenia samego projektu produktu, ale wszelkie działania były poprzedzone dogłębnymi analizami. Kiedy przedsiębiorcy zobaczyli interdyscyplinarny zespół (projektanci, osoby od sprzedaży, osoby od komunikacji marki), przekonali się, że mają do czynienia z profesjonalistami, to ich przekonało - dodawała.

W trakcie rozmowy Anna Forin pytała swoich rozmówców, jak doszło do tego, że powstały tak atrakcyjne wizualnie wzory mebli. 

Wydaje mi się, że projektant to jest taka osoba, która ma za zadanie wymyślić od początku do końca jakąś kreację. Dla mnie istotne jest to, na czym będzie oparta ta kreacja, czyli poznanie firmy od podszewki - jakimi narzędziami dysponuje firma, jakimi narzędziami będzie to wykonane - przekonywała Zofia Strumiłło-Sukiennik. Poza tym każda firma funkcjonuje w jakimś kontekście, ma swoją siedzibę, która wygląda w taki, a nie inny sposób. To wszystko jest przez nas oglądane i analizowane. Projektowanie jest trochę jak budowanie scenariusza do filmu. Ten produkt musi być o czymś, musi mieć silną podstawę, aby mógł się później czymś wyróżnić - dodawała.

Z kolei Michał Biernacki zwracał uwagę na to, jak multidyscyplinarne były działania projektantów zaangażowanych w pilotaż. My pracujemy na styku technologii, biznesu i designu. I to jest najważniejsze. Nie jesteśmy już tylko designerami, jesteśmy designerami biznesu. Staliśmy się poniekąd strategami w biznesie firm, z którymi współpracowaliśmy. Każdy projekt, który powstał był czymś, co można sprzedawać nie tylko teraz, ale i w przyszłości. Zależało nam na tym, aby przeskoczyć oczekiwania potencjalnych użytkowników i zaproponować im produkt, który się będzie bronił przez wiele kolejnych wiele lat - mówił. 

Partner Główny

Partnerzy

Partnerzy Wspierający

Patronat Medialny