V Forum Dobrego Designu: René Hougaard i Pete Kercher o przyszłości designu

Autor: Redakcja
06 gru 2017 09:51

O 9:30 rozpoczęła się V edycja Forum Dobrego Designu. Tym razem w nowej lokalizacji - Domu Towarowym Bracia Jabłkowscy - spotkali się designerzy, producenci, dystrybutorzy i wielbiciele dobrego wzornictwa.

Gości ze sceny Audytorium powitali: Małgorzata-Burzec Lewandowska, redaktor naczelna portalu propertydesign.pl, Robert Posytek, redaktor naczelny portalu propertynews.pl oraz Justyna Łotowska, redaktor merytoryczna Forum Dobrego Designu.

Szanowni Państwo, Future of Design to hasło przewodnie tej edycji Forum. Jaka będzie przyszłość designu? Jak projektować dla pokolenia millenialsów, pokolenia nowoczesnych technologii? Jakie trendy we wnętrzach – ale nie tylko mieszkaniowych, w tym roku także we wnętrzach biurowych – będą odgrywać największą rolę? Jak re-design może uratować współczesne społeczeństwo przyzwyczajone do wyrzucania rzeczy? To tylko część tematów, o których będziemy dziś rozmawiać w gronie – uwaga! – ponad 50-ciu wspaniałych prelegentów – mówiła Małgorzata Burzec-Lewandowska. 

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że dziś przez chwilę serce polskiego designu będzie biło właśnie tu, w Domu Braci Jabłkowskich w Warszawie. Nasze dzisiejsze wydarzenie uświetnią wspaniali, wyjątkowi goście specjalni. Na samym początku przywitamy pana Rene Hougarda z ARDE Design Studio oraz Pete'a Kerchera z organizacji EIDD Design for All Europe. Sesję inauguracyjną zaś poprowadzi Tomasz Pągowski, projektant, designer, prowadzący programu Remont w 48 godzin. Oprócz 20 dyskusji, wykładów i warsztatów zaplanowaliśmy dla Państwa, jak co roku, rozdanie nagród w konkursie Dobry Design – plebiscycie z największym jury w Polsce, w którego skład wchodzi 150 projektantów wnętrz – zapowiadał czekające na uczestników imprezy liczne atrakcje Robert Posytek.

Bardzo się cieszę, że mogę Państwa powitać tak licznie zgromadzonych na naszym wyjątkowym wydarzeniu – przywitała 800-osobowe grono gości imprezy Justyna Łotowska. To już 5 edycja Forum Dobrego Designu. Witam bardzo ciepło tych, którzy są z nami przez te pięć edycji, ale również tak samo ciepło tych, którzy są dzisiaj z nami po raz pierwszy. Kiedy 8 lat temu wydawaliśmy pierwszy numer magazynu Dobrze Mieszkaj, uruchamialiśmy serwis dobrzemieszkaj.pl nie przeszłoby nam przez myśl, że nasza przygoda wnętrzarska może się tak pięknie potoczyć. Cieszę się bardzo, że mogę wspólnie z Państwem dopisać kolejny rozdział tej historii – wspominała redaktor merytoryczna Forum Dobrego Designu.

Następnie mikrofon przekazano gościom specjalnym wydarzenia. René Hougaard, duński designer, właściciel Arde design studio, współpracujący z marką BoConcept opowiadał w swoim przemówieniu o tym Jak zrobić "dobry design". 

René Hougaard, projektujący pod nazwą ARDE, opowiedział pokrótce historię swojej przygody z designem. Przywitał się z widownią stuletnim szkolnym zdjęciem swojego dziadka, który studiował w szkole architektury, aby zostać stolarzem meblowym, a później założył własny warsztat meblarski. – Oczywiście ta spuścizna bardzo mocno mnie ukształtowała, także dziś pracuję głównie z meblami – przyznawał projektant. René nie od razu jednak założył swoją dzisiejszą pracownię. Designer opowiedział widowni o pracy w dużej firmie produkującej m.in. sprzęt medyczny, o założeniu swojej pierwszej firmy meblarskiej w 2003 roku, którą sprzedał kilka lat później oraz 5-letniej pracy w BoConcept jako menadżer kolekcji. W BoConcept nauczyłem się wiele o handlu detalicznym na globalną skalęByło to dla mnie bardzo dobre doświadczenie – podsumowywał. W 2014 roku Hougaard założył swoją pracownię Arde, którą prowadzi do dnia dzisiejszego. Chciałem wrócić do zawodu, w którym się kształciłem. Dlatego obecnie znowu pracuję w branży wzornictwa przemysłowego, głównie designu mebli. I jestem dość zajęty ostatnimi czasy  – wyjaśniał.

Wprowadzenie i krótkie zapoznanie uczestników imprezy z własną osobą i swoją karierą było jednak tylko niewielką częścią wystąpienia skandynawskiego designera. Projektant przede wszystkim dzielił się swoimi przemyśleniami na temat tego, jakie nastawienie powinien mieć designer, aby osiągnąć sukces. Według René najważniejsze jest patrzenie w przyszłość. Przede wszystkim myślę, że bardzo ważny jest, że kiedy coś tworzymy, projektujemy, czy jest to budynek czy nowa pocztówka, decydujemy się zmienić przyszłość. Naprawdę w to wierzę – przekonywał. Jeżeli patrzysz w przyszłość, to właśnie tutaj zaczynają się dobre pomysły – mówił. Generalnie, nie lubię patrzeć wstecz i mam problem z projektantami i firmami, które właśnie to robią – zaznaczał zdecydowanie duński wizjoner. Kiedy zrozumiemy kontekst, jaki tworzy nam świat i będziemy patrzeć w przyszłość, zdamy sobie sprawę z własnych możliwości.

René Hougaard wymienił również kilka ważnych aspektów, jakimi powinien się kierować projektant w swojej pracy. Wśród nich designer wymienił między innymi poszanowanie środowiska, rewolucję technologiczną, a także tak prozaiczne kwestie, jak cena końcowego produktu. Przekonywał również, że dobre wzornictwo czerpie inspiracje z mody, jest piękne i sexy, ale jednocześnie praktyczne. Zwrócił również uwagę na fakt, że niezależnie od tego jak różne są koncepcje piękna w rozmaitych kulturach, mają jedną cechę wspólną – młodość – którą w swoich projektach mogą również wykorzystać designerzy tworząc kolekcje świeże, energetyzujące, sprawiające, że ludzie czują się młodzi. Podkreślał również aby nie zapominać o tak pragmatycznych kwestiach jak możliwości technologiczne i finansowe firm, dla których projektant tworzy.

Z kolei Pete Kercher, założyciel i ambasador EIDD Design for All Europe, Włochy udowadniał w swoim przemówieniu Co design może zdziałać dla świata i jego problemów?, że wzornictwo może zmieniać świat. Design jest mostem łączącym sztukę i ekonomię – przekonywał Pete Kercher, będący zagorzałym adwokatem idei, że wzornictwo może pomóc rozwiązać napięcia społeczne.

Ekspert podkreślał, że w przypadku wzornictwa niezwykle ważna jest jego funkcja i to, aby zaprojektowany produkt czy budynek były ergonomiczne i wygodne w użytkowaniu. Zwracał również uwagę na błędne postrzeganie designu przez wiele osób jako coś luksusowego, drugiego i zbędnego. Przytoczył również przykłady przestrzeni publicznych z całego świata (w tym Polski), które tworzyły nieprzyjazne środowisko dla mieszkających w nich ludzi (np. nadmiar schodów w miejscu, gdzie nie są potrzebne etc.) Każdy z nas jest mentalnie przygotowany na to, aby adaptować się do nieprzyjaznego środowiska. Dzisiaj jednak, to my budujemy to nieprzyjazne środowisko – mówił Pete Kercher. 

Kercher przekonywał w swojej prezentacji, że "nierozsądni" ludzie zmieniają świat i zachęcał do tego, aby problemy traktować jak wyzwania: Wiemy, że mamy problemy. Spróbujmy przekuć je w coś pozytywnego! Dlatego mówmy o wyzwaniach, a nie problemach. Przytoczył także trzy argumenty stanowiące najczęstszą barierę towarzyszącą i blokującą myślenie projektowe:

- "Nie da się tego zrobić"

- "To zbyt drogie" 

- "Zawsze robiliśmy to w ten sposób".

Zwracał również uwagę na starzenie się społeczeństw, które w efekcie sprawia, że design przyszłości będzie w dużej części projektowaniem dla ludzi starszych i zapewnieniem im wygodnego, przyjaznego środowiska i niezależności. Darzę sympatią ideę wzornictwa pełnego młodości. To jednak duże wyzwanie, aby zaprojektować coś dla osoby w starszym wieku w taki sposób, aby ta rzecz była pełna młodości, ale jednocześnie funkcjonalna dla seniora – ustosunkowywał się do przemówienia swojego poprzednika. To bardzo ważne, aby projektując dla starszej osoby pamiętać, że człowiek ten nie chce się czuć, jakby żył w szpitalu – dodawał Kercher. Zadaniem dla designera jest zapewnienie tego, aby osoby w wieku 65+ mogły żyć w jak najbardziej niezależny sposób. Jest to ogromny, przyszłościowy rynek - przewidywał.

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Partner Główny

Partnerzy

Partnerzy Wspierający

Patronat Medialny