Wyróżnij się albo zgiń - branża wnętrzarska odpowiada na potrzeby personalizacji

Autor: Redakcja
04 gru 2019 13:20

Personalizacja i customizacja są dziś kluczowymi wyznacznikami sukcesu w branży wnętrzarskiej. O tym jak projektować przedmioty i wnętrza skrojone na miarę użytkowników oraz sprostać rosnącym wymaganiom klientów, z których każdy chce mieć jedyny w swoim rodzaju produkt dyskutowanego podczas tegorocznego Forum Dobrego Designu.

Uczestnicy dyskusji pod czujnym okiem Artura Indyki zastanawiali się przede wszystkim czym jest customizacja, na czym polega zjawisko personalizacji i jak można oba pojęcia zdefiniować. Wszystko sprowadza się do tego, że chcemy czuć się wyjątkowi. Wyzwaniem dla projektanta jest zaś poznać prawdziwe potrzeby użytkowników - przekonywała Kinga Smardz-Gawłowska, założycielka marki Borcas. Zaś Marcin Gawłowski zaznaczył, że dawniej każdy przedmiot był unikatowy, miał duszę. Zachłysnęliśmy się jednak produkcją masową i wszystko zrobiło się takie same. Dlatego każdy chce mieć dziś coś unikatowego.

Podobne zdanie wyraziła arch. Agnieszka Buszkowska-Korlińska, która zwróciła uwagę, na istotny fakt, że na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się same potrzeby inwestorów. Dom stał się miejscem azylu, wypoczynku, ucieczki od rzeczywistości, a potrzebę wyróżnienia się i podkreślenia poprzez aranżację statusu społecznego, zastąpiła konieczność poczucie bezpieczeństwa. Customizacja to trend, który istniał od zawsze. Każdy projekt był i jest indywidualny. Dziś tworząc architekturę spersonalizowaną, chcemy robić wnętrza, w których klient chce się czuć bezpiecznie – komentowała architekt.

Z kolei Maciej Jelski stwierdził, że z punktu widzenia designera produktu customizacja daje odbiorcy materię, która pozostaje z tym odbiorcą w interakcji. Jako przykład przytoczył jeden z projektów autorskie pracowni Kosmos Project – dywan ze spersonalizowanym wzorem, który powstaje na podstawie wypełnionego przez klienta testu psychologicznego. Tym samy poruszył on ważną kwestię indywidualnych potrzeb odbiorcy i sposobu jak im sprostać wypuszczając na rynek konkretny produkt. Kaja Ałaszkiewicz objaśniała proces powstawania spersonalizowanych projektów w pracowni własnej Nudo Design. Staramy się projektować z myślą o indywidualnych potrzebach klienta. Dostarczamy produkt, który można swobodnie modyfikować, zachowując przy tym jego struktury. Są to produkty wielofunkcyjne, które każdy może wykorzystać na swój własny sposób - mówiła. Zaś Domenico Russo, z tej samej pracowni, dodawał: projektując produkt, myślimy o jego kształcie, ale od klienta zależy do czego ten produkt będzie służył. W momencie projektowania staramy się stworzyć strukturę, która nie będzie wpływała później na estetykę produktu.

W opozycji do projektantów produktu, których głównym zadaniem jest dostarczenie konkretnej rzeczy, stoją architekci wnętrz, którzy muszą te przedmioty umiejscowić w konkretnej przestrzeni. Jak zaznaczyła Agnieszka Buczkowska-Korlińska architekt nie tworzy konkretnego produktu, lecz cały zbiór przedmiotów, który składa się na koncepcję wnętrza. Musimy poznać klienta - tłumaczyła, ale nie pytać o to, co mu się podoba, tylko badać odczucia, pytać o to, co chce w tych wnętrzach robić. Brak poznania prawdziwych potrzeb inwestorów to jeden z problemów współczesnej architektury wnętrz. Z kolei Marcin Gawłowski zauważył, że największym wyzwaniem nie jest robienie projektu indywidualnego, lecz customizacja masowa, gdzie nie ma bezpośredniej komunikacji między projektantem a użytkownikiem i trzeba zaprojektować wszystkie potencjalne potrzeby. Uczestnicy dyskusji poruszyli tym samym ważny temat, jakim są wiążące się z customizacją i personalizacją wyzwania projektowe, technologiczne, ale i mentalne czekają na projektantów i producentów w dobie mody na niepowtarzalność.

Do udziału w dyskusji zostali zaproszeni (wykaz osób w kolejności alfabetycznej):
- Kaja Ałaszkiewicz, designer, właścicielka, Nudo Design
- Ewa Bochen, designer, założycielka, Kosmos Project
- Agnieszka Buczkowska-Korlińska, właściciel, Inter-Arch Architekci
- Marcin Gawłowski, designer, założyciel, Borcas
- Maciej Jelski, designer, założyciel, Kosmos Project
- Domenico Russo, designer, właściciel, Nudo Design
- Kinga Smardz-Gawłowska, designer, założycielka, Borcas
Moderacja:
- Artur Indyka, projektant wnętrz, prowadzący program "Meblokreacje" na Domo+, właściciel pracowni Kotara Story

Zdjęcia: Paweł Pawłowski, PTWP

 

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Partner Główny

Partnerzy

Partnerzy Wspierający

Patronat Medialny