Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Jak gotować zdrowo, szybko i przyjemnie?

Autor: Redakcja
04 cze 2020 22:01

Wszyscy wiemy, że dieta ma bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie. Zdrowe odżywianie to nie tylko wzmocnienie dla organizmu, ale także więcej energii, większa zdolność koncentracji i lepszy humor. Równie oczywistym wydaje się fakt, że najzdrowsze jedzenie to to przygotowane w domu – jakość i dobór składników nie pozostawiają wątpliwości, a satysfakcja z gotowania często zaostrza apetyt. Mogłoby się wydawać, że pozostaje nam tylko zaopatrzyć się w odpowiednie produkty i wziąć do pracy. Ale tak naprawdę... jak zrobić to najlepiej?

Po pierwsze: czas

Jednym z popularniejszych problemów cywilizacyjnych XXI wieku wydaje się być chroniczny brak czasu. Większość z nas doświadcza go na co dzień, nawet teraz, kiedy pozornie czasu powinniśmy mieć więcej. Zdrowe odżywianie wymaga zaangażowania, ale nie musi być przytłaczające. Kluczem do sukcesu jest planowanie posiłków i umiejętność wykorzystania składników, które akurat mamy pod ręką. Ta druga w obecnej sytuacji przydaje się szczególnie – liczbę wizyt w sklepie chcemy przecież ograniczyć do minimum.

Odpowiednie zaplanowanie posiłków pozwoli nam nie tylko zredukować zakup zbędnych produktów, ale przede wszystkim skrócić czas spędzony w kuchni. Dobrym pomysłem będzie także przygotowanie większej ilości jedzenia i zamrożenie go. Robisz zupę pomidorową? Pokrój więcej pomidorów, podgotuj je, a następnie przełóż połowę do pojemnika i włóż do zamrażarki – następnym razem szybciej przygotujesz ulubiony sos do makaronu czy warzyw.

Jeśli chcesz gotować zdrowo i szybko, koniecznie otwórz się na nowe możliwości i staraj się wykorzystywać składniki, które akurat masz w lodówce. Włoszczyzna zaczyna więdnąć, a Ty nie masz ochoty na gotowanie zupy? Zapiecz ją w sosie miodowo-musztardowym albo przygotuj czipsy warzywne. W kilka minut wyczarujesz pożywną przekąskę, ratując przy tym jedzenie przed zmarnowaniem. Satysfakcja gwarantowana.

W zdrowym gotowaniu bardzo pomocne okazują się nowoczesne sprzęty kuchenne. W blenderze kielichowym błyskawicznie przygotujesz nie tylko dobrze wszystkim znane koktajle owocowe, ale także warzywne kremy – na ciepło lub zimno, pasty (hummus burakowy, a może pasta z groszku lub batata i orzechów?), zdrowy krem czekoladowy, a nawet ciasto naleśnikowe. Przy wyborze blendera, zwróć uwagę na jego moc i prędkość silnika. Blendery wysokoobrotowe blendują nawet najtwardsze składniki i gwarantują aksamitnie gładką konsystencję. Jeśli zależy Ci na przedłużeniu świeżości przygotowanych dań i zachowaniu ich wartości odżywczej, wybierz blender z technologią próżniową, która wysysa tlen z kielicha przed rozpoczęciem blendowania, a tym samym nie doprowadza do utleniania się składników odżywczych, zachowując nawet 3x więcej witaminy C i 60% więcej przeciwutleniaczy.

Po drugie: smak

Zdrowe gotowanie to w opinii wielu z nas rezygnacja ze smaku, nieograniczone ilości zieleniny, monotonia i mnóstwo wyrzeczeń. Jeśli celem naszej diety jest ograniczenie spożywanych kalorii i zrzucenie zbędnych kilogramów, faktycznie – może tak być. Ale jeśli chcemy odżywiać się zdrowo, stopniowo zmieniać nasze nawyki i zamieniać produkty zawierające duże ilości cukru i konserwantów na ich zdrowsze, przygotowane w domu odpowiedniki, nie mamy się czego obawiać. Nasze menu nadal może być ciekawe, różnorodne i pełne smaku. Wystarczy tylko kilka małych kroków.

Urozmaicenie to jedno z ważniejszych założeń zdrowej diety. Zamiast kanapek, przygotuj na śniadanie smoothie bowl, owsiankę z owocami albo jaglankę na mleku roślinnym. Kaszę możesz ugotować wieczorem, aby rano nie spędzać zbyt wiele czasu w kuchni. Cukier zastąp suszonymi owocami – żurawiną lub daktylami. Dodaj masło orzechowe lub migdałowe (bez dodatku cukru) do smaku – możesz też przygotować je samodzielnie, w blenderze wysokoobrotowym. Naleśniki równie dobrze smakują, kiedy mąkę pszenną zastąpisz owsianą. Eksperymentuj, zmieniaj i odkrywaj!

Jeżeli tęsknisz za smakiem ulubionych, ale mniej zdrowych dań, nie martw się. Fast-food w zdrowej wersji to nic trudnego. Zacznij od frytek – zamiast smażyć je w głębokim tłuszczu, skrop oliwą i upiecz w piekarniku. Pamiętaj, że nie musisz robić je tylko z ziemniaków. Równie dobrze (jak nie lepiej) smakują frytki batata, buraka, a nawet selera. Jeśli masz ochotę na wyjątkowo chrupiący efekt, przed upieczeniem obtocz frytki w panierce z mąki kukurydzianej. Możesz podawać je z ulubionym sosem – jogurtowo-ziołowym, a może guacamole? Palce lizać!

Jeśli szukasz alternatywy dla mięsnych burgerów, spróbuj wersji roślinnej. Przygotowanie ich w domu jest wyjątkowo proste, a efekt oszałamiający. Za bazę mogą posłużyć kasze – np. jaglana czy komosa lub warzywa strączkowe – fasola, ciecierzyca, groszek. Dodaj ulubionych przypraw i startych na tarce lub rozdrobnionych w malakserze warzyw (marchewki, buraków, dyni), uformuj burgery i upiecz w piekarniku. Podawaj w ulubionej bułce z rucolą, pomidorem, ogórkiem i ulubionym sosem i przywołaj smak street foodu we własnym domu.

Świetną alternatywą dla makaronu są warzywne zoodle. Aby błyskawicznie przygotować je w domu, użyj blendera ze spiralnym ostrzem. Zoodle mogą zastąpić makaron, ale także pełnić rolę bazy sałatek, zdrowych placuszków czy warzywnej pizzy.

Po trzecie: pomysł

Każdy dobry kucharz potrzebuje świeżej dawki inspiracji. Bez nowych pomysłów nie ma różnorodności, do kuchni wkrada się monotonia, a motywacja do zdrowego odżywiania drastycznie spada.

Inspiracji możesz szukać właściwie wszędzie – od portali kulinarnych, przez książki kucharskie, magazyny, social media znajomych czy menu ulubionych restauracji. Pamiętaj, że czasem wystarczy wymiana kilku składników czy zmiana sposobu obróbki termicznej (pieczenie zamiast smażenia!), aby wartość odżywcza potrawy znacznie wzrosła.

Kreatywność to w kuchni najlepszy przyjaciel, dlatego nie bój się eksperymentować. Zajrzyj do lodówki i spróbuj w ciekawy sposób połączyć składniki, które masz pod ręką. Odkrywaj warzywa i owoce na nowo. Cukinia, marchewka i batat sprawdzą się jako dodatek do kotlecików, placków, makaronu, ale także ciasta! Papryki możesz dodać do leczo, ratotouille’a, ale także nafaszerować ulubionym mięsem czy kaszą i zapiec w piekarniku. Zaprzyjaźnij się z pestkami, nasionami i orzechami. Prażone świetnie dopełnią smak sałatek, a blendowane posłużą jako baza do past. Blenduj, zoodluj, baw się formą i smakiem, a nuda nigdy nie zakradnie się do Twojej kuchni.

 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także