Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

PARTNERZY PORTALU

Z Bolesławca do Japonii – polska ceramika podbija świat

Autor: Katarzyna Szulik
17 gru 2014 14:35

Wyroby z Bolesławca to przypadek spod znaku „cudze chwalicie, swego nie znacie”. W Polsce ceramiczne naczynia wciąż uchodzą za przaśne i powoli zyskują miłośników, ale za granicą są naszym hitem eksportowym. Wyroby bolesławieckie królują nie tylko na stołach europejskich, ale i amerykańskich czy japońskich. W czym tkwi sekret ich ogromnej popularności?

Według źródeł historycznych ceramika w okolicach Bolesławca powstawała już w średniowieczu. Obecnie dzięki produkcji ceramiki i ręcznemu zdobieniu wyrobów tradycyjna kamionka przeżywa prawdziwy renesans, stając się obiektem pożądania nie tylko gospodyń, ale też fanów designu na całym świecie.

Charakterystyczne, obłe kształty wyrobów ceramicznych to pozostałość po czeskich garncarzach mieszkających na terenach Bolesławca w XIII w. Naczynia zdobione są za pomocą miękkich stempli z gąbki zanurzanych w farbie, na których odciśnięty jest odpowiedni wzór. Ta technika to z kolei spuścizna po rzemieślnikach niemieckich, uzupełniana przez dorysowywanie szczególnie trudnych wzorów za pomocą pędzelka. Oprócz tego każdy z wyrobów podpisany jest na spodzie nazwiskiem tworzącego go projektanta. Sekretem ceramiki bolesławieckiej jest więc wierne czerpanie z tradycji i ręczna produkcja, dzięki czemu wyroby powstające na Dolnym Śląsku są oryginalne i ponadczasowe oraz zdobywają uznanie mieszkańców innych krajów.

Wyroby bolesławieckiej ceramiki w 70% trafiają na eksport m.in. do USA, Niemiec, Kanady, Anglii i Japonii. Poza Polską obcokrajowcy masowo kupują je w sieci, w której roi się od sklepów specjalizujących się w sprzedaży „polish pottery”, czyli polskiej ceramiki. Amerykańskie gospodynie domowe cenią ją przede wszystkim za praktyczność – naczynia za sprawą odpornej glazury można myć w zmywarce, wkładać do mikrofalówki czy piekarnika. Nie uszkodzą się nawet podczas korzystania z miksera. Ich niekwestionowanym atutem jest również unikalny design i ręczne wykonanie, co zdecydowanie wyróżnia je spośród wyrobów dostępnych na tamtejszym rynku. W bolesławieckiej ceramice gustuje podoć również amerykański aktor Robert Redford, który sprzedawał ją nawet w swoim sklepie internetowym. W USA wyroby bolesławieckie funkcjonują jako wyrób ekskluzywny. Dla przykładu, średnich rozmiarów misa osiąga wartość około 250 dolarów.

Ceramika zdobyła również uznanie w Skandynawii, ale pierwszym, czołowym importerem wyrobów z Bolesławca jest Japonia. Jak się okazuje, wzorzyste wyroby z Polski mogą stawać w szranki z delikatną jak piórko kostną porcelaną, która u nas osiąga zawrotne sumy. Mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni zakochali się w bolesławieckich wyrobach, poświęcając im publikację pt. „Ceramika z Bolesławca”, a także kilka programów telewizyjnych emitowanych w roku 2012 i 2013. Do Bolesławca, oprócz japońskiej telewizji, przyjechała również delegacja z Kersen INC.CEO, która zwiedzając zakłady ceramiczne gromadziła dane na temat tradycji, historii ceramiki, stosowanych technologii oraz asortymentu. Japończycy, oprócz wyrobów standardowych, chętnie zaopatrują się także w specjalny zestaw do sushi składający się z 20 elementów, którego cena dochodzi nawet do 100 dolarów. Popularnością wśród mieszkańców tamtego kraju cieszą się także czajniczki oraz nabierki do zielonej herbaty, które można zakupić w specjalnym sklepie z polską ceramiką z Bolesławca.

Co roku w Bolesławcu organizowane jest największe w Polsce Święto Ceramiki, które gromadzi ponad 100 tys. gości nie tylko z Polski, ale również z zagranicy. Wcześniej impreza odbywała się jedynie w weekendy, ale teraz ze względu na olbrzymie zainteresowanie czas jej trwania wydłużono do 5 dni. Na targach, poza Polakami, spotkać można przede wszystkim Czechów, Niemców, Amerykanów oraz Japończyków, którzy przyjeżdżają do Bolesławca z wielkimi walizkami, by zaopatrzyć się w upatrzone wyroby. Tłumne odwiedziny gości z zagranicy świadczą o tym, że obcokrajowcy interesują się ceramiką nie tylko w sieci.

Ceramika bolesławiecka to ponad 700 różnych rodzajów form i 3 tys. wzorów. Oprócz naczyń tradycyjnych oferuje także m.in. ceramiczne sztućce, oryginalne maselnice, pojemniki na sery czy gadżety tematyczne, jak np. pisanki w okresie Wielkanocy czy bombki podczas Bożego Narodzenia. Sukces, jaki wyroby odniosły poza granicami naszego kraju zawdzięcza się głównie powielaniu długiej tradycji sięgającej XVI w., renomie ceramiki bolesławieckiej, a także pomysłowości projektantów, którzy oprócz kontynuowania wzorów tradycyjnych, tworzą zupełnie nowe, oryginalne formy. Ogromną rolę w popularyzacji wyrobów za granicą odgrywają również działania promocyjne i wspomniane wcześniej Święto Ceramiki. Nie bez znaczenia jest również współpraca wyrobników, którzy zrzeszeni w  Bolesławieckim Bractwie Ceramiki dbają o rozwój rzemiosła i rozpowszechnianie wiedzy o nim za granicą.

 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także