Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

PARTNER SERWISU

Zdrowe grillowanie. Sprawdź jak jeść smacznie i zdrowo!

Autor: Ewa Kozioł
13 kwi 2021 08:17

Co zrobić, aby jedzenie z grilla było zdrowsze niż zazwyczaj? To prostsze niż myślisz. Warto wprowadzić w życie kilka prostych zasad, aby jeść i smacznie, i zdrowo. Nawet podczas wiosennego grillowania.

Temat zdrowego stylu życia zatacza coraz szersze kręgi – zaczynamy przyglądać się temu, co mamy na talerzu, sprawdzamy składy produktów, a godzinkę z serialem zamieniamy na „wyrabianie kroków” w terenie. Efekt? Czujemy, że dbamy o siebie, mamy większą samokontrolę, wreszcie – lepsze samopoczucie. Jak połączyć taką postawę z grillowaniem, które w swojej klasycznej postaci nie ma zbyt wiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem? Możemy podejść do tematu restrykcyjnie, ograniczając swoje biesiadne menu do „baru sałatkowego”, ale lepiej postawić na bardziej racjonalne podejście i wdrożyć kilka zasad, które pozwolą nie tracić radości z „posiłku przyprawionego dymem”. Od czego zacząć?

1. Zadbajmy o czysty ruszt

To niezbędna baza do grillowania. I choć czasami naprawdę nie mamy ochoty na mycie rusztu, warto to zrobić właśnie dla zdrowia i jakości naszych posiłków. Skoro zwracamy uwagę na pochodzenie produktów, wybierając warzywa z lokalnego warzywniaka, a mięso ze sprawdzonego źródła, nie zaprzepaszczajmy tego brudnym rusztem. Przypalone resztki jedzenia połączone z wytopionym tłuszczem, będące siedliskiem bakterii, to nie jest dobre miejsce na karkówkę czy bakłażana, które zamierzamy zjeść. Jak czyścić? Przede wszystkim ekologicznie!

– Definicja zdrowego życia cały czas rozszerza się, obejmując także czerpanie z natury i ograniczenie chemii tam, gdzie jest to możliwe. Nasze babcie czy mamy nie korzystały z mocnych detergentów, bo takowe trudno było dostać, jednak znalazły sposób na to, by rzeczy codziennego użytku były czyste. Soda oczyszczona, sok z cytryny – to wystarczyło. Warto iść tym tropem, tworząc proste, domowe mikstury, którym wyczyścimy nie tylko ruszt do grilla. Przy uporczywych zabrudzeniach trudno obejść się bez gąbki, ale ją też możemy dobrać właściwie. Celulozowy zmywak z fibrą z agawy nie tylko sprawnie domyje tłuszcz, ale także nie zaszkodzi środowisku – został wykonany z naturalnych materiałów i butelek PET – opowiada Marta Krokowicz, brand manager marki Paclan.

2. Wybierajmy jakościowe składniki i róbmy marynaty

Czasami znalezienie wartościowych produktów jest nieco trudniejsze niż zakupy w najbliższym supermarkecie, ale warto! Mięso czy warzywa ze sprawdzonego źródła mają ogromny wpływ na smak potraw. Mimo to, nawet najlepsza karkówka, pierś z kurczaka czy ryba potrzebują odpowiedniego doprawienia, dlatego pamiętajmy o marynowaniu.

– W sklepach znajdziemy gotowe mieszanki przypraw, ale najczęściej głównym ich składnikiem jest sól. Dlatego lepiej zrobić swoje własne marynaty, wykorzystując dobrej jakości zioła, oliwę oraz czosnek. Do takich zabiegów zawsze polecamy nasze woreczki strunowe – po dokładnym wymieszaniu przypraw wystarczy zanurzyć w nich kęski wieprzowiny czy drobiu. Następnie zamykamy całość suwakiem i dokładnie mieszamy zawartość woreczka. Później możemy bezpiecznie odłożyć go do lodówki, gdzie mięso poczeka na swoją kolej i przejdzie smakiem ziołowej mieszanki – radzi Marta Krokowicz.

3. Korzystajmy z folii aluminiowej i tacek

To nie tylko kwestia wygody i tego, że łatwiej doczyścimy palenisko, ale przede wszystkim zdrowia. – Palący się tłuszcz wytwarza szkodliwe związki, które przez dym przenikają do smażącej się żywności. Możemy jednak łatwo zabezpieczyć produkty na ruszcie, stosując wygodne tacki i foremki aluminiowe w rozmiarach dopasowanych do wielkości mięsa czy warzyw – tłumaczy Marta Krokowicz, związana z marką Paclan i dodaje: dobrą opcją będzie zawinięcie w folię aluminiową ziemniaków z odrobiną masła i czosnku, a także otulenie nią ryby z dodatkiem świeżych ziół i masła. Efekt? Zjemy pysznie i lekko!

4. Nie zapominajmy o warzywach

Tłuszcz jest nośnikiem smaku, dlatego tak trudno oprzeć się kiełbaskom czy drobiowym szaszłykom. Zadbajmy jednak o właściwe proporcje na talerzu – obok mięsa powinny się znaleźć zgrillowane warzywa – cukinia, młode marchewki, ziemniaki -– oraz sałatki. Sałata z sezonowymi warzywami, skropiona sosem winegret przełamie smak mięsnych kawałków, nadając daniu odrobinę lekkości. Ważne, aby zachować zdrowy balans między potrawami.

Na udanego grilla składa się smaczne jedzenie, dobre towarzystwo i słoneczna pogoda. Nie zapominajmy o tym, zapraszając znajomych na biesiadę pod chmurką. A menu dopasujmy do naszych upodobań, pamiętając o kilku zasadach i jak zawsze – o umiarze. Takie podejście sprawdzi się najlepiej.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także