Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Jak zmieniły się polskie łazienki? Opowiadają architekci z Hola Design

Autor: Hola Design
06 sty 2018 13:00

Jak na przestrzeni blisko 20 lat zmienił się sposób w jaki aranżujemy łazienki? Zapytaliśmy o to architektów z pracowni Hola Design. Oto co nam odpowiedzieli.

Sposób, w jaki urządzamy i aranżujemy wnętrza, zmienia się z roku na rok. Oczywiście w tym przypadku nie mówimy o diametralnych zmianach, ale różnice z pewnością możemy zaobserwować w palecie kolorystycznej, materiałach, dodatkach.

Co roku w mediach pojawiają się informacje o najmodniejszym kolorze czy motywie dekoracyjnym, dodatku będącym „must have” czy materiale pasującym do wszystkich przestrzeni. Są to jednak sezonowe mody, które w dłuższej perspektywie nie wpływają drastycznie na obraz naszych wnętrz. Są jedynie akcentami, smaczkami, niuansami, które chętnie wykorzystujemy – zarówno my, architekci oraz projektanci, jak i nasi klienci.

Przy tak dynamicznie zmieniających się tendencjach 18 lat to czas, przez który polskie mieszkania i domy przeszły znaczną i zauważalną metamorfozę. Największą transformację możemy zauważyć tam, gdzie w grę wchodzi nie tylko estetyka, lecz także technologia. Krok milowy, jeśli chodzi o zastosowanie nowoczesnych rozwiązań, dokonał się z pewnością w polskich wnętrzach łazienkowych.

Podejście do koloru

To co zmieniło się najbardziej w warstwie wizualnej przez ostatnie 18 lat to podejście do koloru. Lata dziewięćdziesiąte i początek dwutysięcznych to był okres, kiedy zalały nas intensywne barwy – szczególnie chętnie wprowadzane na ścianach. W łazienkach można było spotkać płytki ceramiczne w przeróżnych barwach. Mocne kolory, takie jak pomarańcze, fiolety, zielenie, stosowano w sposób totalny. Jeden odcień pojawiał się od razu na wszystkich ścianach, a nawet w dodatkach.

Dziś intensywne barwy są raczej akcentami, nie dominują we wnętrzach i nie przytłaczają. Polacy nauczyli się wprowadzać je do wnętrz w bardziej wyrafinowany sposób. Nasi klienci nie oczekują już wzorzystych płytek, lecz doceniają naturalne materiały. Kamień, drewno, beton – to z pewnością produkty, które wyróżniają współczesną łazienkę.

Inny status łazienki

Przez ostatnie 18 lat zmienił się nie tylko sposób wykończenia i estetyka łazienek, ale też ich rola i status w mieszkalnych przestrzeniach. Łazienki nie pełnią już wyłącznie funkcji użytkowych. Stopniowo przez ostatnie lata pretendują do miana domowego SPA – miejsca relaksu, wyciszenia i odpoczynku po stresującym, aktywnym dniu. I nie chodzi tutaj tylko o wszystkim znany już hydromasaż.

Producenci łazienkowego wyposażenia oferują produkty, dzięki którym podczas kąpieli można poddać się również aromaterapii, chromoterapii czy muzykoterapii. Firmy wręcz prześcigają się w realizacji wszelkich nowoczesnych rozwiązań, które będą nam uprzyjemniały korzystanie z łazienki. Jeśli pozwala na to metraż mieszkania,  łazienki zamieniają się w salony kąpielowe z prawdziwego zdarzenia, w których główną rolę odgrywają przestronne, wolnostojące wanny.

Łazienki aranżuje się również przy sypialniach lub nawet w sypialniach – poprzez wprowadzenie do nich wanny. Łazienka musi sprzyjać relaksowi, dlatego – jeśli nawet nie mamy możliwości stworzenia salonu kąpielowego – staramy się wprowadzić do jej wnętrza jak najwięcej uspokajających i kojących elementów, np. w postaci stonowanych barw, spokojnego światła i naturalnych materiałów. A wszystko co może zaburzyć ten obraz staramy się ukryć. Na początku lat dwutysięcznych niemal w każdej łazience  znajdowała się pralka, dzisiaj coraz częściej rezygnujemy z tego rozwiązania, a jeżeli nawet przy nim pozostajemy ze względu na metraż, to staramy się ją zabudować. 

 

Postęp technologiczny

Postęp technologiczny, który nastąpił od 2000 roku, w zdecydowany sposób wpłynął na estetykę łazienkowych wnętrz. Widać to zarówno w produktach, ich właściwościach i możliwościach, jak i materiałach. Producenci wyposażenia łazienkowego z roku na rok udoskonalają materiały ceramiczne i konglomeraty, by były one bardziej trwałe, plastyczne i oferowały nowe możliwości projektowe. Dzięki temu wanny, umywalki czy brodziki osiągają coraz bardziej wyrafinowane formy. Wanny mają profilowane wnętrze, modele wolnostojące finezyjne kształty, a brodziki stają się tak cienkie, że można je montować na równi z podłogą lub – dzięki odpływom liniowym – całkowicie z nich zrezygnować.

Postęp technologiczny sprawił także, że w porównaniu z rokiem 2000 obecnie z pewnością wszyscy mamy większą świadomość ekologiczną i wykazujemy o nią większą dbałość. Dlatego też decydujemy się na rozwiązania niekiedy droższe, ale bardziej przyjazne środowisku.

Od 2000 roku zmieniło się zatem bardzo dużo. W dużej mierze dzięki rozwojowi technologii, ale także dzięki głębszym zmianom w naszej świadomości. Bo wierzymy, że miłość do naturalnych, szlachetnych materiałów, jakościowych produktów i troski o ekologię to nie chwilowa moda, lecz ważna zmiana w naszym myśleniu o wnętrzach. Jako architekci i projektanci życzymy sobie i wszystkim czytelnikom, by ta tendencja tylko się rozwijała.

Monika i Adam Bronikowscy, Hola Design

Polska pracownia projektowa działającą na rynku krajowym i zagranicznym, członek i partner międzynarodowych stowarzyszeń branżowych. Zespół pracowni tworzą projektanci i architekci wnętrz oraz specjaliści w zakresie obsługi inwestycji posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie gwarantujące skuteczność w działaniu. Na swoim koncie mają setki zrealizowanych projektów i wyróżnienia w krajowych i zagranicznych konkursach projektowych. Jurorzy w konkursach branżowych, dzielą się swoją widzą na łamach prasy, telewizji i w ramach publikacji elektronicznych. W swoich projektach łączą profesjonalizm, rzetelność i rozsądek z dbałością o jakość, oryginalność i funkcjonalność proponowanych rozwiązań.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także