Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Dekoracyjne meble zupełnie jak z obrazka

Autor:
27 gru 2013 18:01

To, że minimalizm może w sposób przewrotny być bardzo dekoracyjny, nie ulega wątpliwości. Wystarczy spojrzeć na światową ofertę mebli do salonu, w której dominują proste formy i czyste linie, lecz często ekstrawagancko „ubrane”.

Odważne, niekiedy wymyślne „szaty” to forniry o niezwykłym rysunku usłojenia, zazwyczaj wybarwione na ciemne tonacje (np. wenge, heban), powierzchnie szklane transparentne i półprzejrzyste, z malowanymi misternymi motywami florystycznymi na wzór „kwiatów mrozu”, powierzchnie lakierowane na wysoki połysk, nasycone energetyzującą barwą, czy też wzory graficzne – często przypominające deseń barwnej, letniej sukienki oraz nawiązujące do kultury pop. Czasami fronty mebli skrzyniowych stają się „areną” erotycznych dwuznaczności...

Regały-obrazy

Wprawdzie jeszcze nieśmiało, ale coraz częściej kreuje się meble do salonu, zwłaszcza meblościanki, jako... obrazy. Dominującą rolę w takim przypadku odgrywa olbrzymia rama, obejmująca całość – półki i szafki. Niejednokrotnie rama ta niczym nie różni się od tych stosowanych w prawdziwych obrazach bądź lustrach – z wszelkimi zdobieniami, rzeźbieniami i frezami. Idealnym przykładem takiego rozwiązania jest regał z kolekcji „Platiunum” firmy Ferrari. Bogato dekorowana, szeroka rama zestawiona jest z prostotą półek, m.in. na ekran plazmowy, co tym bardziej akcentuje „zderzenie” stylistyk – modernistycznej i barokowej. Całość utrzymana jest w kolorystyce srebrnej, dzięki której regał zyskuje na elegancji i „powadze”.
Firma Giovanni Sforza podczas tegorocznych targów „Isaloni” w Mediolanie zaprezentowała regał-obraz na książki z kolekcji „Total Living” oraz regał z kolekcji „Macbeth”, również „ujęty” w ramę, lecz w przeciwieństwie do poprzedniego – w jasnej kolorystyce. Warto wspomnieć także o modelu hiszpańskiej firmy Amboan z kolekcji „Fusion”, którego kontrastowa kolorystyka – wenge oraz dąb przecierany – akcentują „ramowe” rozwiązanie, a przy okazji geometryczną formę.

Regały-ściany

Nie przebrzmiewa jeszcze moda na meble skrzyniowe łączące odmienną kolorystykę czarno-białą bądź wenge z dębem bielonym. Niekiedy zestawia się również biel z wzorami drewnopodobnymi. Tutaj szczególne pole do popisu mają forniry z drewna egzotycznego, o wyrazistym rysunku słojów (wciąż jest cenione wenge). Oferowane są także modele jednobarwne, najczęściej białe lub czarne. Jak już wcześniej wspomniano, dominują formy zarówno masywne, zblokowane, jak i wizualnie lekkie, o ażurowej, przejrzystej konstrukcji. Te ostatnie często stanowią jednocześnie ścianki działowe, dzięki czemu „wtapiają” się w pewnym sensie w otoczenie, optycznie nie kreując osobnych bytów.
Przykładem jest modułowy „Mega-Design” firmy Huelsta, łączący sufit i podłogę, dzięki czemu tworzy monumentalną bibliotekę bądź regał. Monotonność licznych, otwartych półek została urozmaicona dużymi, przesuwanymi płaszczyznami z czarno lub biało lakierowanego szkła bądź też ozdobionych wzorem drewnopodobnym (orzech).

Trzeba wspomnieć też o modułowym systemie „Purion”, charakteryzującym się wprawdzie prostą, geometryczną formą, lecz całość prezentuje pewną dysharmonię – poszczególne ciągi półek i szafek są „przesunięte” względem siebie. Tutaj ciekawe jest zestawienie kolorów – eleganckiego dębu arktycznego i białego lakieru. Podświetlone szafki o szklanych frontach ze wzorem florystycznym, przypominają niesamowite „zimowe akwaria”.
Firma Molteni & C proponuje wysokie, czarno-białe regały z przesuwnymi frontami, przesłaniającymi, w razie potrzeby, szafkę i panel RTV. Jest to „505 System” (proj. Luca Meda), o frontach lakierowanych, szklanych lub drewnianych.

Wieżowce i lodówki w salonie

Forma modnych mebli jest nie tylko uproszczona, ale i często zblokowana np. w jeden olbrzymi kwadrat bądź dwa lub trzy prostokąty, zawieszone na panelu, który „uzupełniają” nieliczne cienkie półki oraz dolny ciąg szafek z wyraźnie zaznaczonymi liniami horyzontalnymi.
Firma Dall’Agnese zaproponowała ciekawe rozwiązanie – regał „Break”, który bardziej wprowadza w stylistykę... kuchni! Trudno ukryć przewrotność upodobań! Kuchnie „uciekają” od kuchni, a tutaj – proszę! Na ciemno wybarwionym panelu wiszą trzy szafki podobne do lodówek, zarówno za sprawą kolorystyki – biel, jak i formy. Kształt ich uchwytów i miejsce usytuowania nie wyprowadzają z błędu! Poza tym wyraźnie zaznaczono równoległy ciąg szafek górnych i dolnych (klasyka kuchni!). „Break” dostępny jest w zestawieniu powierzchni lakierowanych, szklanych malowanych z drewnopodobnymi – ciemnym dębem, szarym dębem, teakiem oraz hebanem. Z estetyką z pogranicza salon-kuchnia mamy do czynienia również w przypadku mebli do salonu, lansowanych przez Grupę Tomasella.
Mówiąc o mariażu bieli i czerni na uwagę zasługuje także regał „Lapis” (Dall’Agnese), łączący oba kolory. Jednak jego główną dekorację stanowi front szafy – powierzchnia szklana o gęstym, fioletowym motywie florystycznym na czarnym tle, co upodabnia ją do egzotycznej tkaniny dekoracyjnej. Kwieciste fronty (czarny motyw na białym tle) można tez odnaleźć w modelu „Bizzarro” firmy Ideal Sedia.

Czas na wiosenne kolory

Zupełnie inne oblicze mają modele o ascetycznej formie, ale „doładowane” energetyzującymi barwami. Firma Dall’Agnese proponuje zestawienie soczystej zieleni (panel) z głębokim fioletem (witryna i szafki) w modelu „Opera”. Wykończenie na wysoki połysk wydobywa dodatkowo barwne niuanse.
Na wyróżnienie zasługuje też firma Prealpi, ale nie tylko ze względu na ciekawe zestawienie kolorów, np. oranżu z niebieskim, bieli i czerwieni. Półki, utrzymane w stylistyce minimalistycznej mają, oprócz geometrycznej, formę liter „L”, „T”, a to pozwala na designerskie kreowanie regału, porównywalne chyba z zabawą klockami-puzzlami. Należy wymienić tutaj system „Zolti”, inspirowany popularną w latach 90. grą komputerową „Tetris”, a także model „Everywa 11”.
Z kolei firma Liv’it oferuje regały przejrzyste, lekkie wizualnie, ozdobione barwną tylną ścianką. Do nowości należy model „Index” (MDF), zaprojektowany przez Carlosa Tiscara. Tego rodzaju regały oferuje też firma Zanotta („Level”). Tylne ścianki mebla dostępne są w kolorach: szary, oranż, zieleń.

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także