Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Meble na pokolenia: inwestycja w ponadczasowy design i trwałość

Autor: Redakcja
18 cze 2020 15:22

„Klasyk to coś, co za każdym razem, gdy się na to patrzy jest akceptowane takim jakim jest i nie ma sposobu, by to ulepszyć” – powiedział Warren Platner, który zawarł w jednym zdaniu kwintesencję dobrego wzornictwa.

Portfolio marki Knoll to właściwie same przykłady doskonale zaprojektowanych mebli. Modele nie straciły nic ze swojej świeżości i funkcjonalności. Są absolutnie ponadczasowe i dlatego projekty, które czasami dzieli kilkadziesiąt lat, dziś świetnie się ze sobą miksują.

Idąc chronologicznie przez portfolio Knoll jednym z pierwszych przykładów geniuszu projektanta jest komplet mebli wypoczynkowych Barcelona. To jedne z najbardziej rozpoznawalnych mebli w historii i obiekt pożądania wielbicieli designu. Zaprojektował je Ludwig Mies van der Rohe na potrzeby wyposażenia niemieckiego pawilonu na Wystawie Światowej w 1929 roku. Bryła pawilonu i jego wyposażenie okazały się sensacją i kamieniem milowym dla modernizmu. Meble w przestrzeni mieszkalnej po raz pierwszy wykorzystano w słynnej wilii Tugendhatów (projektu van der Rohe) i do dziś są wybierane do wnętrz prywatnych i publicznych. Również w latach 20. van der Rohe zaprojektował MR Lounge Chair – połączenie chłodnego metalu z ciepłą, skórzaną tapicerką. Chociaż stanowi kwintesencję bauhausowskiej czystości linii, to w jego formie pobrzmiewają wyraźnie echa tradycyjnego fotela bujanego.

W historii wzornictwa zapisała się również Florence Knoll, założycielka marki i jednocześnie projektantka, której imię nosi sofa jej autorstwa. Ten mebel to znakomity przykład racjonalnego, architektonicznego myślenia o projektowaniu. I to właśnie prosta forma i żelazna geometria sprawiły, że model z 1954 roku wciąż wygląda współcześnie.

Z kolei udanym mariażem modernizmu z duchem meblarstwa epoki Ludwika XV jest seria stołów, stolików i foteli autorstwa Warrena Platnera. Kolekcja Platner ujrzała światło dzienne w 1966 roku i od razu zachwyciła swymi miękkimi, kobiecymi kształtami. Co ciekawe misterne, przypominające „błyszczący snop pszenicy” podstawy mebli wymagają aż tysiąca spawów.

Podobną miękkość formy odnajdziemy w fotelu Womb, który specjalnie na prośbę Florence Knoll stworzył Eero Saarinen. Florence poprosiła przyjaciela o fotel, „którym można się otulić”. W 1948 roku słynny architekt zaprezentował jej mebel, który dzięki obszernemu siedzisku stwarza intymną i komfortową oazę relaksu. Womb był pierwszym fotelem z włókna szklanego produkowanym masowo w Ameryce. Innowacyjny materiał powodował, że przez lata jego wytwarzaniem zajmował się producent jachtów, który jako jedyny był w stanie wykonać tak złożoną, organiczną formę.

Na przełomie wieku powstało również druciane krzesła Harry'ego Bertoi (1952r.), mogące się kojarzyć z ogródkami kawiarnianymi. Sam autor opisywał je dość zwięźle – „jeśli patrzysz na te krzesła to są one głównie wykonane z powietrza, są jak rzeźba, przestrzeń przez nie po prostu przechodzi”. Innowacyjność projektu polegała również na bezprecedensowym jak na owe czasy wykorzystaniu przemysłowego materiału do stworzenia mebla, który szybko uzyskał status dzieła sztuki.

Zupełnie inny charakter ma fotel Pollock Arm Chair (1960r.). Projekt Charlesa Pollocka pierwotne nazywany był „krzesłem podwieszanym”. To określenie zapewniło mu charakterystyczny, przypominający lejący się materiał kształt siedziska i sposób jego mocowania do wykonanej ze stali i aluminium ramy. Ten lekki fotel został ponownie wprowadzony do produkcji przez markę Knoll w 2014 roku. Pewnie dlatego, że pomimo upływu lat nadal sprawdza się w salonie.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także