Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

PARTNER PORTALU

Energooszczędność. Raport na temat wiedzy Polaków

Autor: Katarzyna Masłowska
06 maj 2015 10:23

Z badania opinii publicznej „Energooszczędność w moim domu 2015” wynika, że ponad połowa Polaków nadal nie wie, że najwięcej energii w ich domach pochłania ogrzewanie.

Z badania opinii publicznej „Energooszczędność w moim domu 2015” wynika, że ponad połowa Polaków nadal nie wie, że najwięcej energii w ich domach pochłania ogrzewanie.

Choć o problemach energetycznych w skali mikro i makro, mówi się w ostatnich latach często, to większość Polaków wciąż nie wie, które elementy gospodarstwa domowego są najbardziej energochłonne. W przeprowadzonym w kwietniu 2015 r. sondażu opinii publicznej „Energooszczędność w moim domu” 46% respondentów stwierdziło, że najwięcej energii w ich domach pochłania zasilanie urządzeń elektrycznych.

Tylko 24% badanych wskazało na ogrzewanie pomieszczeń. W rzeczywistości na ogrzewanie zużywamy ponad 70% energii pobieranej na potrzeby funkcjonowania gospodarstw domowych.

W podobnym badaniu, przeprowadzonym w 2013 roku, także najwięcej ankietowanych (51%) jako najbardziej energochłonny element gospodarstwa domowego wskazało sprzęt RTV/AGD – mówi Paulina Gadomska-Dzięcioł z Effective PR, organizator badania. Te wyniki pokazują, że mimo podejmowanych programów edukacyjnych, wiedza z zakresu energochłonności naszych domów zmienia się bardzo powoli.

Zobacz także: Styropian. Dlaczego warto ocieplić ściany

Takie wyniki niepokoją przede wszystkim ze względu na rosnące zagrożenia związane z nadmierną emisją dwutlenku węgla oraz wyczerpywaniem się nieodnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej do ogrzewania, i idącą za tym konieczność ograniczenia jej zużycia.

Sektor mieszkaniowy to największy krajowy konsument energii – mówi arch. Monika Kupska-Kupis z firmy VELUX, ekspert kampanii Energooszczędność w moim domu. W Europie budynki pochłaniają około 40 % zużywanej energii, kryjąc duży potencjał jeśli chodzi o zmniejszenie zużycia.

Polacy o energii w domu i mieszkaniu 2015.jpg
Polacy o energii w domu i mieszkaniu 2015.jpg

Aby znacząco ograniczyć ilość energii potrzebnej dla budownictwa mieszkaniowego, konieczna jest popularyzacja energooszczędnych standardów w budownictwie. Dotyczy to zarówno nowo budowanych domów, jak i już istniejących.

Są rozwiązania, które pozwalają zmodernizować nawet bardzo stare budynki, znacząco podnosząc ich standard energetyczny – dodaje Piotr Pawlak z firmy ROCKWOOL. Jeśli średnie zapotrzebowanie na ciepło w budynkach konwencjonalnych, budowanych starymi metodami wynosi od 120 kWh/m2 do 250 kWh/m2 (rocznie), to dzięki termomodernizacji można je zmniejszyć do standardu energooszczędnego, tj. 60—70 kWh/m2. Do tego potrzebne jest jednak przekonanie właścicieli, że warto, również z powodu konkretnych oszczędności finansowych z tytułu mniejszych opłat eksploatacyjnych.

O korzyściach wynikających z termomodernizacji wie, i zdaje się być przekonana, coraz większa część polskiego społeczeństwa. W badaniu „Energooszczędność w moim domu 2015” najczęściej wskazywanym działaniem, które może przynieść największe oszczędności finansowe, była termoizolacja, rozumiana jako ocieplenie ścian, fundamentu i dachu (74% wskazań).

Natomiast na drugim miejscu na liście działań zmierzających do zmniejszenia domowych opłat za energię znalazła się wymiana żarówek tradycyjnych na bardziej energooszczędne źródła światła (65% wskazań). W pytaniu dotyczącym czynników wyboru oświetlenia większość respondentów (78%) podkreśliło, że w pierwszej kolejności kieruje się kryterium energooszczędności, następnie kryterium ceny i zastosowania technologii LED.

Rzeczywiście energooszczędne źródła światła, w tym lampy LED, stają się już właściwie standardem – mówi dr Andrzej Wiśniewski, doradca techniczny OSRAM. Najważniejszą zaletą oświetlenia LED jest mniejsze zużycie energii (nawet do 90%), w porównaniu z tradycyjnymi źródłami światła. Ponadto diody elektroluminescencyjne są nadzwyczaj trwałe, mogą świecić do 40 tys. godzin. Są także znacznie bardziej odporne na częste włączania i wyłączania oraz wahania napięcia. M.in. za te właśnie cechy twórcy technologii LED niedawno otrzymali Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki.

Co ciekawe, pytani o najważniejsze czynniki wyboru oświetlenia respondenci badania „Energooszczędność w moim domu” najrzadziej wskazywali markę produktu. A ta, jak podkreśla dr Wiśniewski, ma istotne znaczenie:

Należy zwracać szczególną uwagę na wybór odpowiednich typów lamp LED, ponieważ na rynku dostępnych jest wiele tego typu źródeł światła o niskiej jakości, które nie zapewniają odpowiednio wysokich oszczędności eksploatacji oświetlenia, bezpieczeństwa użytkowania, a wytwarzane światło może niekorzystnie oddziaływać na wzrok użytkowników. Wybór markowych produktów gwarantuje niskie koszty eksploatacji oświetlenia oraz bezpieczną eksploatację lamp LED.

Badanie opinii publicznej „Energooszczędność w moim domu 2015” zrealizowano w ramach kampanii edukacyjnej, prowadzonej z inicjatywy firm z branży budownictwa zrównoważonego: NSG Group, Osram, Rockwool i Velux. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie ograniczenia energochłonności budynków oraz stosowania rozwiązań zmniejszających zużycie energii w mieszkaniach i domach.

Partnerami kampanii „Energooszczędność w moim domu” są: NSG Group – właściciel marki Pilkington, Osram, Rockwool, Velux, Green Cross Poland, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej, Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich.

Organizator kampanii: Effective Public Relations

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także