Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Wielofunkcyjne smart-przestrzenie to przyszłość miast

Materiał Partnera Autor: Redakcja
08 wrz 2020 12:18

Drugi odcinek cyklu "Rozmowy międzymiastowe" przyjął formę wspólnej przejażdżki po Warszawie z Dawidem Wroną, ekspertem Echo Investment, któremu towarzyszył dziennikarz Jarosław Kuźniar. Podczas krótkiej podróży, której zwieńczeniem była wizyta w Browarach Warszawskich – flagowej inwestycji Echo Investment zlokalizowanej na Woli, goście rozmawiali między innymi o miastach przyszłości, rosnącej roli wspólnoty, projektach wielofunkcyjnych i elektromobilności.

„Rozmowy międzymiastowe” to inicjatywa powołana przez jednego z największych twórców przestrzeni miejskich – Echo Investment, do której współtworzenia zaproszeni zostali przedstawiciele biznesu, obserwatorzy zjawisk makroekonomicznych i społecznych, lifestyle’u i nowych technologii.

Warszawski biznes się zmienia

Punktem wyjścia do rozmowy były zmiany, jakie przeszła w ostatnich latach Warszawa. – Jeżeli spojrzymy na biznes, to cały czas centrum jest najważniejsze. Ono się jednak rozrosło, kiedyś to była jedynie Marszałkowska i jej rejony, dzisiaj możemy powiedzieć, że nowa Wola stała się takim ośrodkiem biznesowym. Bardzo dużo biurowców zaczęło się tutaj budować, bardzo dużo wielkich koncernów za tym podąża. Na przestrzeni 10 lat, to co kiedyś nazywaliśmy terenem za żelazną bramą, dzisiaj jest totalnie nowym miejscem. Ono odżyło, pojawiło się mnóstwo fajnych miejscówek, czy to właśnie miejsc spotkań, czy nowych budynków – zauważał Dawid Wrona.

Rozbudowie centrum towarzyszy zmiana koncepcji przestrzeni biznesowej – coraz częściej lokalizacje stricte biurowe zastępują miejsca wielofunkcyjne. Rozmówcy posłużyli się przykładem skupiska biurowców w rejonie ulicy Domaniewskiej, które żartobliwie określane jest mianem Mordoru jako archaicznego już w tej chwili podejścia do projektowania przestrzeni biznesowych. – Nie tylko w Warszawie krąży legenda Mordoru, jakie takiej pierwszej biznesowej przestrzeni, która została zbudowana ileś lat temu. Po latach ludziom zaczęło brakować rzeczy w sumie podstawowych – mówił Jarosław Kuźniar.

– Mordor do dzisiaj postrzegany jest jako taka przestrzeń czysto biurowa. To w ostatnich latach zaczęło się zmieniać, pojawiają się nowe budynki mieszkalne, za tym oczywiście restauracje. Ale nie było to coś przemyślanego. Dzisiaj wszyscy próbują to uzupełnić, nadążyć, ale jest to bardzo trudne, choćby ze względu na kwestię komunikacji do szkół, takich miejsc, które są niezbędne do życia. Widzimy dzisiaj potężną grupę firm, która przesuwa się właśnie z Mordoru na Wolę, bo tu komunikacja jest kluczowa – wyjaśniał Dawid Wrona.

Miasta przyszłości to miasta rewitalizowane

W dużym mieście, takim jak Warszawa, kwestie rozbudowy stale ścierają się z brakiem nowych terenów pod inwestycje. Wspomnieli o tym również goście „Rozmów międzymiastowych”, zwracając uwagę na coraz popularniejszy trend rewitalizacji terenów poprzemysłowych. – To jest bardzo duże wyzwanie w każdym mieście Polski, w szczególności w dużych miastach, a w Warszawie jest wyjątkowo trudno, bo tych terenów już praktycznie nie ma. My jako firmy zaczynamy poszukiwać terenów, które kiedyś były terenami przemysłowymi i szukać pomysłu jak je zrewitalizować, jak utrzymać tę historię, a tkankę oddać miastu – relacjonował ekspert Echo Investment.

Pytany przez Jarosława Kuźniara o przebieg prac nad miejscami, które mają status legendarnych i tworzenie ich pozytywnego wizerunku wśród ludzi, Dawid Wrona zwracał uwagę na kilka aspektów – od nadania miejscu nowoczesnego charakteru i funkcjonalności, po szacunek dla jego historycznych walorów. Ten ostatni w przypadku Browarów Warszawskich Echo Investment zrealizowało nie tylko poprzez konsultacje z historykami, ale również inicjatywy takie jak przeprowadzony wśród mieszkańców konkurs na nazwę ulicy czy akcję społeczną, w której mieszkańcy posiadający historyczne pamiątki związane z miejscem przynosili je do inwestora, który następnie wykorzystał je w swojej inwestycji.

– To jest bardzo długa podróż. Na początku z projektantami zastanawiamy się czym dysponujemy i co możemy zrobić, jakie funkcjonalności możemy wprowadzić. Dla nas szalenie ważne jest, żeby tworzyć projekty wielofunkcyjne – podkreślał. - Patrzymy jak ta historia kiedyś wyglądała, co było takim wyróżnikiem, co dominowało – jak to odtworzyć, ale wpleść też w nowe czasy. Jak patrzymy np. na Browary, to poza tym, że zastanawialiśmy się jakie funkcje tam wprowadzić, jak odtworzyć place, które mają służyć mieszkańcom, myśleliśmy również o tym, jak ludzie się przemieszczają. Jeżeli spojrzymy na młodych, na hulajnogi, na auta elektryczne, na ubera, który dzisiaj jest bardzo często wykorzystywany, to trzeba przygotować przestrzeń pod to wszystko, bo inaczej będziemy mieli jeden wielki bałagan i nic więcej – wyjaśniał. Historyczność miejsca jednak procentuje, wpływając na atrakcyjność nieruchomości. – Ludzie chcą się z czymś utożsamiać - mówi Dawid Wrona. – Browary Warszawskie to taki projekt, gdzie ludzi urzekła ta historia, której chcą być częścią.

Styl życia determinuje przestrzeń miejską

Zagadnienie rewitalizacji przestrzeni historycznych okazało się być zaledwie cześcią szerszego tematu tworzenia inwestycji podążających z duchem czasu.
– Myślę też o tym na ile dzisiaj budowanie musi uwzględniać czasy, w których żyjemy. A są to czasy, delikatnie mówiąc ciekawe, dające dużo możliwości i będące też wyzwaniem. Czy da się przewidzieć pewne rzeczy, pewne trendy na rynku deweloperskim, tak żeby przyszłe inwestycje dobrze wpisywały się w miasto albo zmienione funkcje chociażby zawodowe? – pytał Jarosław Kuźniar.
– Przewidzieć wszystkiego na pewno się nie da, ale obserwując i rozmawiając z młodym pokoleniem, można zobaczyć na czym im zależy – odpowiadał Dawid Wrona.

Ekspert podczas rozmowy przypomniał wspólne warsztaty zorganizowane we współpracy z Główną Szkoła Handlową i firmą Samsung, które dostarczyły ciekawych informacji na temat oczekiwań młodego pokolenia. – Pytaliśmy, co jest dla nich ważne. I cały czas dotykaliśmy trzech obszarów. Jednym z nich było wspóldzielenie, takie między ludźmi na terenie mojego osiedla. Jak możemy się dzielić nie tylko wiedzą, ale i czasem. To co było dla mnie interesujące to życie fit: siłownia, aktywne spędzanie czasu, ale też zdrowie. Dzisiaj młodzież zwraca uwagę na zdrowe odżywianie. Były pytania typu: jak możemy sobie stworzyć wspólny warzywniaczek? A to wszystko dla nich połączone musiało być technologią – wyliczał.

Nowe technologie i smartyzacja to nieodłączny element miast przyszłości i jeden z najistotniejszych trendów na rynku nieruchomości. – Jeżeli spojrzymy na młode pokolenie, to jest to wręcz oczekiwane. Młode pokolenie urodziło się ze smartfonem, dla nich to jest naturalne, wszystko co ich otacza wychodzi z Internetu, z social media. W ich przypadku inwestycja jest oceniana pod kątem zapewnienia takich funkcjonalności i często wpływa na to, czy ktoś kupuje mieszkanie – relacjonował Dawid Wrona. I chociaż starsze pokolenie ma mniejsze wymagania co do smartyzacji kupowanych nieruchomości, również tutaj zauważalna jest rosnąca świadomość zalet takich rozwiązań oraz tego, że są przyszłościowe. Rynek na to odpowiada.

– Każdy apartament, który dostarczamy na rynek jest wyposażony w rozwiazanai smarthome. Dzięki temu mam kontrolę nad mieszkaniem w telefonie, mogę spojrzeć, czy ktoś się porusza w moim mieszkaniu, mogę otworzyć drzwi – jeżeli będzie taka sytuacja, że jestem daleko od domu, coś się wydarzyło, ktoś się musi dostać do mojej przestrzeni – wyliczał ekspert Echo Investment.

Kultura współdzielenia i nowe pojęcie wspólnoty

Nieco paradoksalnie nowe technologie mogą okazać się pomocne w integrowaniu społeczności danego miejsca. Dawid Wrona powoływał się na przykład przygotowywanej przez Echo Investment aplikacji mobilnej, która może funkcjonować na zasadzie tablicy ogłoszeń do wymiany informacji między mieszkańcami danego miejsca. Jak się okazuje, aspekty takie jak współdzielenie i wspólnota odgrywają coraz większą rolę we współczesnych miastach, której przestają być zbiorowiskiem anonimowych sobie mieszkańców. Widać to chociażby na przykładzie modnego modelu car sharing czy pomoc sąsiedzkiej, dla której dodatkowym bodźcem był okres lockdownu spowodowanego pandemią koronawirusa.

- Dzisiaj widzimy, że klienci nawet jeżeli kupują mieszkanie na własne potrzeby, zwracają uwagę na to, jak mogą tworzyć społeczność wewnętrzną na osiedlu, jak mogą się integrować, czy mają klub mieszkańca, czy są jakieś strefy zielone gdzie można po prostu wyjść z dziećmi czy ze znajomymi i spędzić tam czas, czy będą knajpki, czy będzie jakaś pralnia, czy na końcu jest jakaś przestrzeń, w której mogą popracować – wyliczał Dawid Wrona.

Nowy model społeczeństwa miejskiego oparty o większą interakcję mieszkańców idzie w parze z wielofunkcyjną koncepcją osiedli, jakich przykładem są chociażby wspomniane Browary Warszawskie, gdzie w obrębie jednego miejsca w niewielkiej odległości zlokalizowano wiele funkcji, zapewniających komfort mieszkańcom.

 

 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także