Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

PARTNER PORTALU

Bycie projektantem wymaga dobrego zrozumienia otaczającego świata - rozmowa z Yoannem Jacquonem

Autor: Wojciech Napora
03 gru 2019 14:00

Teraz jest dobry moment na to, aby na nowo wprowadzić do naszego stylu życia skromność, empatię i odpowiedzialność - tak o projektowaniu mówi francuski designer Yoann Jacquon, który 5 grudnia będzie jednym z gości specjalnych Forum Dobrego Designu 2019.

W swoim portfolio ma Pan niezależne projekty, jak również produkty projektowane dla większych firm. Który rodzaj pracy Pan preferuje?

Nie powiedziałbym, że wolę któryś z nich. Oba systemy pracy mają swoje wady i zalety. I w przypadku obu rozpoczęcie nowego projektu przynosi satysfakcję.

Praca w pojedynkę pozwala mi na podążanie za własnym instynktem. Jednak może okazać się skomplikowana. Niezależnie od wszystkiego, kiedy widzę jak projektowany obiekt zostaje powołany do życia, ten moment przynosi mi ogromną satysfakcję.

Zakres Pana prac jest bardzo szeroki - czy projektowanie którychś z nich sprawia Panu największą twórczą satysfakcję?

Tak naprawdę, to nie. Nie istnieje jedna konkretna dyscyplina, w której preferują tworzyć. Każdy nowy projekt przynosi ze sobą nowe wyzwania. I każdy nowy projekt stwarza szanse na poznawanie nowych ludzi. W pracy designera fantastyczne jest to, że wszystko jest zawsze nowe, codziennie uczysz się czegoś nowego. I chciałbym, żeby tak pozostało.

Podkreśla pan, że designerzy powinni tworzyć projekty, z towarzyszącym im poczuciem odpowiedzialności za świat. Czy Pana zdaniem projektanci wypełniają misję szerzenia świadomości wśród ludzi, którzy zobaczą ich prace lub będą użytkownikami ich produktów? W jaki sposób mogą to robić?

Tak, rzeczywiście wierzę, że bycie projektantem wymaga od danej osoby dobrego zrozumienia otaczającego nas świata. I w oparciu o to powinny powstawać jego projekty. Żyjemy w świecie, w którym jesteśmy otoczeni przez różnego rodzaju narzędzia, w zasadzie nie potrafimy bez nich żyć. Są one częścią historii ludzkości i tak naprawdę od czasów epoki kamienia, kiedy to nasi przodkowie używali polerowanych kawałków skał do cięcia mięsa, ludzkość nigdy nie przestała tworzyć więcej i bardziej skomplikowanych narzędzi, aby uczynić nasze życie prostszym. Dzisiaj te obiekty wyewoluowały w fantastyczne, ale jednocześnie niezwykle skomplikowane sztuczne środowisko, a tkanka społeczna i ekonomiczna w ogromnym stopniu na nich polega.

Imię mojej agencji, +Artefact, wziąłem z koncepcji używanej w archeologii i antropologii. Artefakt jest tam sztucznym wytworem, będącym świadectwem dawnych czasów.

W przyszłości wszystkie te otaczające nas obecnie narzędzia staną się świadectwem naszych czasów i tego, w jaki sposób żyliśmy. Obawiam się, że na to pozostawione przez nas świadectwo nie będzie można miło popatrzeć. Wytwarzamy produkty celowo zrobione w taki sposób, aby nie dało się ich naprawić, kiedy się zepsują. Nawet gorzej, niektóre z nich są projektowane z planowaną utratą żywotności, opracowane celowo w taki sposób, aby psuły się szybciej niż normalnie. Co więcej, do produkcji używamy materiałów, o których wiemy, że zatruwają formy życia istniejące na tej planecie (włączając w to nas samych).

Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie żyjemy w świecie niekończącego się wzrostu ekonomicznego. Teraz jest dobry moment na to, aby na nowo wprowadzić do naszego stylu życia skromność, empatię i odpowiedzialność – także w sposobie, w jaki projektujemy narzędzia codziennego użytku.

Dziękuję za rozmowę

Francuski designer Yoann Jacquon (ur. w 1989 roku) mieszka i pracuje w Lyonie. Ukończył dwie prestiżowe francuskie uczelnie kształcące z zakresu wzornictwa przemysłowego - L’Ecole Supérieure d’Art et de Design w Saint-Etienne oraz l’Ecole Supérieure d’Art et de Design w Orleanie. W 2014 roku założył własne, multidyscyplinarne studio projektowe +Artefact. 5 grudnia Yoann Jacquon będzie gościem specjalnym Forum Dobrego Designu, wydarzenia organizowanego w Centrum Praskim Koneser w Warszawie przez magazyn Dobrze Mieszkaj i portal Dobrzemieszkaj.pl.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także