Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Metamorfoza przez termomodernizację. Zobacz efekt

Autor: Wojciech Napora
19 lut 2020 11:13

Przedstawiamy historię budynku, którego początki sięgają lat 60. XX wieku. Niedawno przeszedł on metamorfozę. Zobaczcie efekt.

Budynek, którego początki sięgają lat 60. XX wieku, do 1972 roku był użytkowany przez Katedrę Geologii Mineralogii Petrografii oraz Zakład Paleontologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Potem swoją siedzibę miał tu Instytutu Nauk Geologicznych. Tak było aż do połowy 2017 roku. Wówczas Instytut przeniósł się do nowoczesnego gmachu na Ruczaju. Wtedy też uczelnia postanowiła, że ulica Oleandry 2a stanie się nowym adresem Instytutu Konfucjusza – Centrum Języka i Kultury Chińskiej, do którego dołączy także Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Jednak budynek, od czasów jego powstania, nie był nigdy remontowany, więc jego stan techniczny i wizualny był – mówiąc wprost – zły. Uczelnia podjęła zatem decyzję, by jeszcze przed wprowadzeniem się nowych użytkowników, poddać obiekt przebudowie połączonej z termomodernizacją.

Oprócz całkowitej metamorfozy wizualnej budynku i otaczającego go terenu, jednym z podstawowych założeń projektowych była rozbudowa o aulę wykładową – przestrzeń, której dotąd Instytutowi bardzo brakowało. Do tego doszła zmiana układu komunikacyjnego oraz funkcjonalnego, a także kwestia dostosowania budynku do obowiązujących przepisów budowlanych czy potrzeb osób niepełnosprawnych – opowiada autorka projektu, arch. Ewa Miśków-Janik z biura FHU Koliber.

Jeśli dodać do tego zastany układ konstrukcyjny budynku i to, kim są jego nowi użytkownicy, realizacja projektu stanowiła niemałe wyzwanie zarówno dla architekta, jak i wykonawcy.

Budynek zmienił się nie do poznania. Instytut otrzymał przestrzeń, umożliwiającą nauczanie na najwyższym, europejskim poziomie. Zyskała także okolica, w którą tchnięto powiew nowoczesności. Elewacje parteru wykonano metodą natryskową, w kolorze szarym. Wyżej natomiast wykorzystano cienkowarstwowy, biały tynk strukturalny. Jak wyjaśnia architekt, zależało nam na materiale prostym, samoczyszczącym, o drobnym uziarnieniu. Wcześniejsze doświadczenia projektowe z wykorzystaniem tego materiału dawały nam gwarancję, że efekt spełni nasze oczekiwania, a przede wszystkim inwestora.

Osłony okienne i pergolę wykonano w kolorze drewna teakowego, z kolei wejście główne to prefabrykowany żelbet.

Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu oraz Instytut Konfucjusza zajmują się bardzo rozległymi obszarami świata. W wielu przypadkach są to kraje często o odmiennych kulturach, o niełatwej historii. Poszukiwaliśmy jakiegoś elementu, detalu, który byłby wspólny dla tych terenów. Zaproponowaliśmy grę światła przez montaż osłon w oknach jako symbol drewnianych wachlarzy. Także kolory elewacji nie są dziełem przypadku – biel, szarość i czysty żelbet są często spotykanymi motywami we współczesnej architekturze Chin i Polski – relacjonuje Ewa Miśków-Janik.

Zobacz także: Metamorfozy Kostki Polskiej. 

 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także