
Mój Prąd - wszystko, co musisz wiedzieć o dotacji do domowych paneli fotowoltaicznych
Mój Prąd” to najpopularniejsza forma wsparcia finansowego dla osób posiadających domowe panele fotowoltaiczne. Warto się spieszyć, bo na koniec czerwca 2020 ze wsparcia w ramach tej dotacji skorzystało już 90 tys. polskich gospodarstw domowych, co oznacza, że w budżecie programu pozostało jeszcze tylko 545 mln zł do rozdysponowania.

Wniosek o wypłatę środków z Programu „Mój Prąd” można złożyć osobiście lub - znacznie bezpieczniej - za pośrednictwem firmy, która jest partnerem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Należy wówczas podpisać pełnomocnictwo, dzięki któremu taki partner będzie mógł działać w imieniu klienta.
Wniosek składany jest po montażu instalacji i wymianie licznika na dwukierunkowy. Kiedy składamy wniosek sami, możemy zalogować się profilem zaufanym na dedykowanej stronie i dołączyć elektroniczne wersje wszystkich dokumentów wymaganych do wniosku, tj.:
• Fakturę za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej,
• Dowód wpłaty,
• Zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej, potwierdzające montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano.
Jak złożyć wniosek?
Formularz składany jest do NFOŚiGW (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) wyłącznie w formie elektronicznej, przez osobę posiadająca instalację fotowoltaiczną lub jej reprezentanta. Należy się upewnić, że wprowadzone dane są poprawne, a wszystkie załączniki kompletne - po wysłaniu wniosku nie można go edytować ani podmieniać załączników. Jeśli składamy wniosek za pośrednictwem firmy, proces jest dla nas prostszy, bo tylko otrzymujemy potwierdzenie przez SMS. Nabór trwa praktycznie przez cały rok - II tura rozpoczęła się 13 stycznia i potrwa do 18 grudnia 2020 r. Procedowanie wniosku zajmuje ok. 3 miesiące, po czym – zgodnie z informacją przesłaną mailem - środki wpływają na konto wnioskodawcy. Co istotne, w przeciwieństwie do instalacji finansowanych ze środków własnych lub w formie kredytu bankowego, instalacje finansowane ze środków publicznych, np. pożyczki preferencyjnej czy programów UE, nie podlegają dopłacie z Programu „Mój Prąd”.
Dotacja a podatki
Dotacja z Programu „Mój Prąd” nie jest wliczana do dochodu, więc nie trzeba uwzględniać jej w rocznym zeznaniu podatkowym. Jeżeli jednak planujemy skorzystać z innego udogodnienia finansowego, np. ulgi termomodernizacyjnej (która przysługuje podatnikowi będącemu właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, na którym zamontowano nową instalację fotowoltaiczną), to z jej tytułu możemy odliczyć od podatku dochodowego kwotę instalacji w maksymalnej wysokości 53 tys. zł, pomniejszoną o 5 tys. pochodzące z Programu „Mój Prąd”.