Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Wybieramy bramę do garażu - to warto wiedzieć!

Autor: Radosław Zieniewicz
09 lip 2019 11:04

Rola nowoczesnej bramy nie sprowadza się już tylko do prostego zamknięcia garażu. Chcemy, by była ona bezpieczna, funkcjonalna, stanowiła estetyczne dopełnienie elewacji domu.

Przy wyborze bram do garaży powinniśmy w pierwszej kolejności mieć na uwadze ich termoizolacyjność. Oczywiście funkcjonalność i ergonomiczność takich bram też jest ważna. Jednak najważniejsze jest w pierwszej kolejności wybór typu bramy, który decyduje o jej parametrach termoizolacyjnych oraz rodzaju napędu elektrycznego. O tym, jaki rodzaj bramy powinniśmy zamontować decyduje kilka istotnych czynników. Dobór odpowiednich parametrów naszej bramy warto przewidzieć już na etapie projektowania domu. Dla przykładu, ważne jest, by jej wymiary odpowiadały standardowej wielkości, oferowanej seryjnie przez producentów. Niestandardowe wymiary wymagają realizacji na zamówienie i zawsze wiążą się z dodatkowymi kosztami – podkreśla Dominik Szczepaniak, access sales manager w firmie Somfy.

Poza tym nie powinniśmy zapomnieć o automatyzacji i sterowaniu naszą bramą. Na etapie projektu dobrze jest także przewidzieć możliwość automatyzacji bramy. Dzięki temu można zachować miejsce na dodanie siłowników elektrycznych, doprowadzenie zasilania elektrycznego czy wyprowadzenie przewodów do sterowań i akcesoriów dodatkowych. To pozwoli nam na znaczne oszczędności już na etapie montażu napędu. Po zamontowaniu bramy bardzo istotny będzie także wybór wygodnego systemu sterowania. Osoby, które często korzystają z garażu oczekują prostych i szybkich rozwiązań. Do niedawna w tej roli świetnie sprawdzały się piloty, jednak dziś coraz częściej zastępują je smartfony – dodaje Dominik Szczepaniak. Oprócz tego przede wszystkim warto zwrócić też uwagę na typ, parametry techniczne oraz kolorystykę i wzornictwo naszej przyszłej bramy garażowej.

Garaż otwarty na bramę

Podstawowym kryterium podziału bram garażowych jest sposób ich otwierania. Pod tym względem wyróżniamy bramy: rozwierne (klasyczne dwuskrzydłowe wrota otwierane na boki), uchylne (płytowe), segmentowe (górne bądź boczne) oraz rolowane. Każda z nich ma swoje zalety, ale też ograniczenia. Do najstarszych i coraz rzadziej już wykorzystywanych należą konstrukcje rozwierne. Bramy tego typu mają zazwyczaj skrzydła o szerokości 1-1,5 m i wysokości 2-2,2 m, są wykonane z drewna lub stali ocynkowanej. Ich atutem jest możliwość zastosowania dowolnych wymiarów skrzydeł oraz automatycznego napędu. Niestety, nie nadają się one na małe posesje – otwierane na zewnątrz skrzydła wymagają bowiem sporej powierzchni. Alternatywą dla nich są bramy segmentowe, które wyróżnia nie tylko kompaktowa budowa i ergonomiczny sposób otwierania, ale też i podwyższone właściwości termoizolacyjne.

Ciepło w segmencie

Obecnie jedne z najpopularniejszych bram dostępnych na rynku to bramy garażowe segmentowe. Polecane są do garaży wychodzących bezpośrednio na ulice lub do garaży zintegrowanych z domami, oraz do mniejszych domów, gdzie często brakuje miejsca na podjeździe. Bramy segmentowe, jak sama nazwa mówi, skonstruowane są z segmentów wykonanych zazwyczaj ze stali i wypełnionych pianką poliuretanową. Segmenty te poruszają się w specjalnych prowadnicach. W niedużych bramach przeznaczonych do garaży małych domów producenci zalecają zastosowanie sprężyn naciągowych. Przy większych garażach zazwyczaj wykorzystuje się sprężyny skrętne. W mniejszych domach także garaż jest ogrzewany i połączony z częścią mieszkalną. Dlatego też montowana brama powinna wyróżniać się ponadprzeciętnymi właściwościami termoizolacyjnymi. I w tym wypadku sprawdzą się także bramy segmentowe.

Należy pamiętać, że im mniej paneli (segmentów) tym mniej mostków termicznych na ich połączeniach. Segmenty, czy też panele takiej bramy garażowej mają grubość nawet do 60 cm, co decyduje o wysokiej ich termoizolacyjności. Wewnątrz paneli umieszcza się piankę poliuretanową o współczynniku przewodzenia ciepła (λ) na poziomie 0,020-0,022 W/m∙K. Taka grubość pozwala uzyskać współczynnik przewodzenia ciepła (U) na poziomie 0,50-1,3 W/(m2∙K). Producenci, aby uczynić bramy segmentowe jeszcze bardziej energooszczędnymi starają się likwidować mostki termiczne między panelami. Przykładowo zmniejszają szczeliny między segmentami lub stosują na ich styku nakładki izolujące. Ponadto udoskonalają uszczelnienie styku bramy z ościeżem. Kolejnym powodem, dla którego warto wybrać bramy segmentowe jest to, że pasują do nich wszystkie typy napędów. A jak dobrać napęd do innych typów bram?

Dobieramy napęd do bramy

Na rynku bram garażowych dostępne jest kilka rodzajów bram, co bardzo ułatwi dobór napędu elektrycznego. Najczęściej w garażach montowane są bramy segmentowe. Wśród nich możemy wyróżnić segmentowe górne, do których pasują praktycznie wszystkie typy napędów, pod warunkiem, że w garażu jest miejsce przeznaczone do ich instalacji. W przypadku gdy mamy większy garaż, który pomieści np. dwa samochody musimy wybrać napęd z większą siłą ciągnięcia i pchania i najlepiej gdy przekracza ona 1000 N. W przypadku bram segmentowych bocznych, napęd elektryczny montuje się tuż nad nadprożem otworu lub w ścianie bocznej. Dodatkowo napęd powinien być wyposażony w specjalne ramię, które umożliwi ciągniecie (boczne) tego typu bram. Wymaga to więc większej siły ciągnięcia i pchania niż w przypadku napędów przeznaczonych do bram segmentowych górnych.

Mniej popularne bramy uchylne wymagają tradycyjnego napędu o dużej mocy. Najlepiej sprawdzi się specjalny napęd do bram uchylnych montowany na skrzydle bramy od strony garażu. Dodatkowo taka brama musi być wyposażona w siłownik połączony z mechanizmem podnoszenia bramy. Bramy uchylne przeznaczone na dwa auta musi być standardowo wyposażona w napęd o większej sile ciągnienia i pchania. W tym wypadku można użyć dwóch napędów mocowanych do obu boków takiej większej bramy uchylnej. Trzeba pamiętać o tym, aby oba takie siłowniki pracowały z identyczną siłę ciągnięcia i pchania. Najtrudniej dopasować jest napęd do bramy rozwieranej. Do tradycyjnego napędu należy zamontować dwa ramiona które pchają lub ciągną skrzydła. Jednak sprawdzą się one w przypadku bram garażowych, których szerokość nie przekracza 2,8 m. Dobór napędu do bramy rozwieranej lepiej pozostawić fachowcom z ekipy montażowej lub doradcy technicznemu.

 FOTKI Fot. Otwierajaca Fot. Hörmann Fot. 2 Rynek bram garażowych może z początku przytłaczać bogactwem i zróżnicowaniem oferty pod względem konstrukcji, parametrów technicznych, sposobu otwierania oraz wzornictwa. Jeśli właściwie dobierzemy model bramy garażowej to będzie on nie tylko będzie niezawodnie służył przez długie lata, ale też i ozdobi nasz dom.

 

Fot. Somfy Fot. 3 Fot. 4 W ofercie producentów znajdziemy również bramy wykonane z blachy miedzianej lub aluminium pokrytego brązem, albo miedzią. Warto też zwrócić uwagę na bogatą kolorystykę i wzornictwo bram. Fot. Wiśniowski ZDJĘCIA REZERWOWE – NIE MUSZĄ IŚĆ Fot. Brama LPU 40 O współczynniku przenikania ciepła całej bramy decyduje zabezpieczenie jej styków z murem. Fot. Hörmann Fot. Somfy Na etapie projektu dobrze jest także przewidzieć możliwość automatyzacji bramy. Dzięki temu można zachować miejsce na dodanie siłowników elektrycznych, doprowadzenie zasilania elektrycznego czy wyprowadzenie przewodów do sterowań i akcesoriów dodatkowych. Fot. Somfy

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także